Annons

Dyka, undervattenshus, kamera, blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenkan00

Medlem
Som så många gånger förr söker jag hjälp hos er som har lite mer kött på benen än en annan. I vinter ska jag ut på ännu en dykresa och eftersom jag näst intill spenderar mer vaken tid under vatten än på land så vore det ju trevligt att föreviga min typ av semesterbilder. Jag har en Nikon D810 men att köpa ett UV-hus till den kostar en halv förmögenhet. Min budget är 10K och det är absolut max, gärna under! Då behöver det inkludera allt så som kamera, kamerahus, blixt och ”bricka” (som man fäster kamerahus och blixt på?!)
Någon som har förslag?
Kan även tillägga att jag har advanced open water cert så dyker ner till 30m. Vid min förra resa så lånade jag en äldre GoPro med rödfilter, bilderna blev kassa, dom blev suddiga av alla rörelser i vattnet.
Är inte främmande för att köpa begagnat för den delen heller. Och vill gärna fota i raw-format.
Hoppas någon vill hjälpa en novis här:)
 
För max 10K finns bara begagnat tyvärr. Åtminstone om du vill kunna ta rimliga bilder och eftersom du äger en D810 vet du skillnad mellan en kamera och en leksak.

Satsa på en bra kompakt som kan fota i RAW med lös blixt. Utan blixt blir du galet begränsad (och en lampa kan inte ersätta en blixt).

Gå in på dykarna.nu och titta bland annonserna. Där ligger bl a en Sonykompakt för 5000 och i en annan annons två blixtar för 4000. Det ger dig ett riktigt bra paket att starta med. Kompletterar du sedan med en lös vidvinkellins så täcker du det mesta. Blixtar och vv-lins hänger sedan med om och när du byter kamera.

Satsa på bra ljus direkt och räkna med att behålla det. Mina blixtar är nu mer än tio år och kommer nog överleva ett par kamerabyten till. En blixt på flexibel arm räcker väldigt långt, så om du inte får in två stycken i budgeten nu är det inte hela världen. Kameran behöver inte vara den senaste. Hellre en som är fem år gammal och där du kan styra allt, än en enklare och nyare.

Bara två saker du ska undvika oavsett om du snubblar över det billigt. Fast ljus som ersättning till blixt (bl a för att allt liv skräms bort) och en kamera som inte klarar RAW.
 
För max 10K finns bara begagnat tyvärr. Åtminstone om du vill kunna ta rimliga bilder och eftersom du äger en D810 vet du skillnad mellan en kamera och en leksak.

Satsa på en bra kompakt som kan fota i RAW med lös blixt. Utan blixt blir du galet begränsad (och en lampa kan inte ersätta en blixt).

Gå in på dykarna.nu och titta bland annonserna. Där ligger bl a en Sonykompakt för 5000 och i en annan annons två blixtar för 4000. Det ger dig ett riktigt bra paket att starta med. Kompletterar du sedan med en lös vidvinkellins så täcker du det mesta. Blixtar och vv-lins hänger sedan med om och när du byter kamera.

Satsa på bra ljus direkt och räkna med att behålla det. Mina blixtar är nu mer än tio år och kommer nog överleva ett par kamerabyten till. En blixt på flexibel arm räcker väldigt långt, så om du inte får in två stycken i budgeten nu är det inte hela världen. Kameran behöver inte vara den senaste. Hellre en som är fem år gammal och där du kan styra allt, än en enklare och nyare.

Bara två saker du ska undvika oavsett om du snubblar över det billigt. Fast ljus som ersättning till blixt (bl a för att allt liv skräms bort) och en kamera som inte klarar RAW.

Tusen tack för ditt svar!
Ska genast gå in på dykarna och se vad som finns, utbudet av undervattensutrustning känns ganska begränsat på blocket och tradera så tack för det tipset:)

Några specifika blixtar du rekomenderar? Har kikat på ys-01, va tror du om den? Jag är helt grön när det kommer till blixtar, fotar uteslutande i naturligt ljus på land men förstår att det är ett måste under vattnet.

En dum fråga kanske, men hur undviker man partiklarna i vattnet när man fotar? Framförallt med blixt då.

Var tvungen att gå in på din sida och spana på dina UV-bilder, sjukt snygga!!!!
 
ANNONS