Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DX-normalzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag ska byta från film till digitalt. Detta innebär att jag måste tänka om när det gäller mitt objektivval.

Idag har jag några olika fasta gluggar. 24/2.8, 50/1.4, 85/2 och 105/2.

Mitt 24 mm-objektiv hade jag tänkt att byta ut mot ett Nikkor 12-24/4. Kan man använda det på ett analogt hus i de längre brännvidderna utan att få vinjettering?

Nu till själva frågan.

Vilken normalzoom hade du valt? Problemet är att det finns så mycket att välja på om man har en Nikon D-SLR.

28-70/2.8 är ett naturligt val. Problemet är att det nästan väger 1 kg. Andra gluggar jag har funderat på är 24-85/3.5-4.5 AF-S och 24-120/3.5-5.6 VR AF-S.

PerFogelberg skrev:
Idag har jag några olika fasta gluggar. 24/2.8, 50/1.4, 85/2 och 105/2.

Mitt 24 mm-objektiv hade jag tänkt att byta ut mot ett Nikkor 12-24/4. Kan man använda det på ett analogt hus i de längre brännvidderna utan att få vinjettering?
Nope, Nikons 12-24 blir nog inget vidare på ett full frame-hus.

Vilken normalzoom hade du valt?

28-70/2.8 är ett naturligt val. Problemet är att det nästan väger 1 kg. Andra gluggar jag har funderat på är 24-85/3.5-4.5 AF-S och 24-120/3.5-5.6 VR AF-S.
Jag har ett 28-105/3.5-4.5. Den är ganska lätt, skarp. Bra kvalité för pengarna. Sedan skaffade jag ett 24-120/3.5-5.6 VR när jag var i USA, de är ju billigare där. Den är jag mycket nöjd med, min är mycket skarp. Nackdelen mot 28-105 är ljusstyrkan, och den är ganska tung. Fördelen är zoom-omfånget, den känns rejäl och välbyggd, VR och snabbare och tystare AF.

Om du skaffar en 12-24 så är en 24-120 ett bra komplement. Jag kan maila bildexempel om du vill.

Sedan kan du väl behålla dina fasta gluggar? Och vilken kamera ska du skaffa?

PerFogelberg skrev:

Jo, faktiskt. För en gångs skull har Calle fel. Den tecknar ut finfint från 18 millimeter och uppåt. Nikon-teknik-gurun Thom Hogan anser att den i mångt och mycket är bättre än klassiska 17-35/2,8 i fullformat, vilket säger en del. Jag har kört den på Kodak SLR/n och ser inget som talar emot. En fin glugg är det, om än något ljussvag.

Vad gäller normalzoomarna kan jag bara tala för 28-70/2,8. Det är en väldigt fin porträttglugg på en dx-kamera med ett väldigt rätt brännviddsomfång. Det är sant att den är tung, jag tycker inte att den känns så bra tillsammans med vår lättviktiga Fuji S2:a, men på D2h eller Kodak SLR/n funkar det bättre.

Om jag själv skulle valt en dx-normalzoom idag skulle jag också tittat på dx 17-55/2,8 som jag bara hört gott om.

Senast ändrad:
Re: Re: DX-normalzoom

gors skrev:
Jo, faktiskt. För en gångs skull har Calle fel. Den tecknar ut finfint från 18 millimeter och uppåt.
Jag, fel?! Det måste vara första gången i världshistorien:)
Men jag läste slarvigt och såg inte att han frågade om de längre brännvidderna. Skyller på lätt baksmälla.

Och ja, 17-55/2.8 verkar också trevlig, men jag inbillar mig att den är rätt tung.

Re: Re: Re: DX-normalzoom

Calle S skrev:
"...17-55/2.8 verkar också trevlig, men jag inbillar mig att den är rätt tung."
Den väger en hel del men inte i närheten av 28-70/2.8. Dessutom är zoomomfånget lite begränsat när det slutar i den småbildsekvivalenta brännvidden 82,5 mm.

Går det att jämföra Nikon 28-70/2.8 med Tamron 28-75/2.8? Tamron-objektivet väger bara lite mer än hälften av vad Nikon-objektivet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar