Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DVD spelare och TV

Produkter
(logga in för att koppla)

frilins

Medlem
Undrar om någon vet vad för filformat eller rent av program som ska användas för att jag ska kunna visa bilder på min TV via DVD:n?
Ska alltså bränna dom på en CDrom..
mvh Per

Det beror väldigt mycket på vilken DVD-spelare du har och dess möjligheter.
Vissa klarar inte bilder alls, andra klarar att visa jpeg, Kodakfoto-cd osv..

Vad har du för spelare?

Av den info jag kan hitta på internet om din dvd så klarar den inte av att visa stillbilder. Men kolla igenom manualen först och se om du hittar något där.
Info hos Pioneer

Normalt så räcker det med att bränna skivan som en vcd skiva (video cd)
Först och främst måste din dvd kunna läsa brända skivor och även klara av formatet vcd.
Sedan behöver du ett program som Nero som kan skriva vcd skivor.

Vad jag kan se så borde din dvd klara detta galant.

Jo jag har nero som brännar program till min Plextor och jag tror jag vet nu, ska prova att bränna en skiva ikväll!
Kan inte låta bli.. *ler*

DVD codeken heter MPEG 2
I regel sa fungerar det alldeles utmarkt att bara branna en MPEG 2 video pa en CD o spela upp den pa DVD spelaren...

Det finns annars en massa progs du kan lasta ner o testa med, ulead.com har 30 dagars test program som tom min mossa hade fattat hur det funkar...

Natt annat att tanka pa et att pixel dimesionen pa TV ar 0,9 till 1...
Dvs en pixel pa tv:n ar 0,9 hog nar den ar 1 bred...

Nu kommer jag inte ihag vad resolutionen pa PAL e men ex pa NTSC 720x480 i original...
Ta din bild och kroppa till 800x480 sedan image size, utan constrain proportions till 720x480
Sa ser det inte stretchat ut pa TV:n

Nock om detta, lycka te

smiles

Timo

Såvitt jag förstått så är det inte "video"/mpeg2 som efterfrågas, utan möjligheten att bränna stillbilder på cd som sedan ska visas med DVD på TV.
Fungerar det verkligen att bränna bilder som VCD/SVCD, det har jag aldrig hört talas om? Och om det fungerar på något sätt så är även jag väldigt intresserad av att veta hur, eftersom även jag har en DVD som inte klarar av stillbilder i annat format.

Längst ned på den här sidan finns instruktioner för hur du gör en VCD/SVCD för en massa olika program, och vad programmen klarar av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar