Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DVD-R vs DVD+R

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Köpte Sony videokamera till min fru. Hamnade i DVD-träsket. Jag har faktiskt inte ägnat en tanke åt att det kan vara någon större skillnad på + eller - varianterna tidigare, än att + skivorna möjligen varit dyrare. Jag kan bara erkänna att jag varit djupt okunnig om detta.

Kameran kan spela in på båda varianterna och den skiva som rekommenderas , för det handlar ju om Sony är givetvis en av deras egna DVD+ -skivor. Sedan börjar jag själv läsa och undra en massa. Det visar sig ju att det finns en lång debatt om detta på många ställen (dock ofta ett par år gammal). Det man snabbt fattar där är att DVD- är äldst och funkar i de flesta läsare men inte heller det är tydligen någon garanti eftersom inte alla läsare läser båda formaten. En del klarar - men inte + och vise versa. Så nu går jag och undrar om min Sony hembiospelare verkligen fixar det här (har inte fått kameran än som jag köpte igår på nätet, så jag har inte kunnat testa än).

Nästa fråga är om man ska nöja sig med R-skivor eller om man ska köpa RW istället.

Så min fråga till er är om dessa problem är historia eller fortfarande en del av den digitala inkompatibilitetsplågan fortfarande?

Har ni problem med detta? I så fall, hur ser era problem ut? Om dessa problem fortfarnde finns, så hur ser i så fall era backupstrategier ut om ni använder DVD:er som lagringsmedia? Kan folk verkligen lita på ett media som funkar så pass nyckfullt till sina backuper?
 
Senast ändrad:
Jag har själv aldrig använt en videokamera för att spela in men jag bränner mycket skivor från datorn och stoppar i diverse apparater och använder nästan uteslutande DVD+R av god kvalitet. Har än idag inte vart med om att de inte skulle fungera i någon läsare och då har jag flera DVD-spelare som är 7-8 år gamla.

Nu har jag inte detta direkt i huvudet men vill minnas något med att Xbox360 kan ha problem med DVD-R om du skulle använda en sådan för uppspelning men är osäker på om detta gäller film eller bara backup-programvara.

Det bästa är väl att testa vad som funkar, personligen kör jag på DVD+R och det har alltid funkat fint för min del. Det som är viktigare är att du köper skivor av god kvalitet. Jag brukar handla från www.wesellcd.com och de är snabba, frakten är billig och har aldrig haft några problem med dem. Skivorna är så billiga att RW-skivor känns överflödigt, har man pengar till kameran är skivorna oftast ingen större utgift.
 
Är det en RDR-HXDxxx(x) så kan den spela upp DVD+R/RW och DVD-R/RW (samt även DVD-RAM om man tar skivan ur kassetten).

Den kan spela in på DVD+R/RW och DVD-R/RW. Med DVD - så kan man spela in upp till 99 titlar på en skiva medan det bara går in 49 på + (om nu någon tror att man kommer upp till det..). DVD- kan spela in i både Video- och VR-format medan + bara fixar Videoformat. VR-formatet är nyare och skapat för att användas till den här typen av tillämpningar så det går att klippa och editera inspelat material utan att förlora utrymme, vilket inte är möjligt med Videoformatet. Om man spelar in t.ex. TV-sändningar som ändrar formatet, 4/3 <-> 16/9 osv, så kan man kopiera detta till en VR-skiva utan problem men inte till en Video-skiva.

Därför har jag en bunt DVD-RW som jag använder till att kopiera det inspelade materialet till datorn för att editeras. Till datorn bränner jag allt, vare sig det är bilder, filmer eller vanliga filer, på DVD+-skivor då de är något bättre IMHO.

Spelaren klarar även att spela upp DivX-filer så man behöver inte skapa en video-dvd för att visa den på TV utan man kan lägga filmer kodade med DivX direkt på en dataskiva. Det är en variant av MPEG4 som kodar mycket effektivare än MPEG2 som DVD-video använder sig av. Tyvärr så verkar spelaren inte fixa det nya DivX6-formatet så man kan inte skapa menyer, olika spår och undertexter så att det liknar en DVD. Det kanske finns någon uppdatering som fixar det men det har jag inte koll på för tillfället

Köper man DivX så får man med ett litet verktyg för att koda om filer. Det är enkelt att använda men av någon besynnerlig anledning så vill de ha extra betalt för att koda om från MPEG2! Å andra sidan spelar det ingen större roll då den kodar för hårt så att man får dessa komprimeringsfel i form av synliga fyrkanter i filmerna.

Ett program som är trevligt att använda är TMPGEnc Express. Det är hyffsat enkelt, riktigt intiutivt och tillåter det mesta och det kan importera från de ovan nämnda VR-skivorna. Tyvärr så fixar det inte att editera källfiler som har olika format i sig. Det ser bra ut när man editerar men när man exporterar så bryter den vid första övergången så att man bara får ljud. Det är dock värt de ~90 dollar som det kostar, IMHO.

Det var problem med DVD+- i begynnelsen men numera så tror jag att det är ganska riskfritt att använda vilket format som helst.

Oops, det blev betydligt mer än vad jag hade tänkt skriva..

(Allt taget ur huvudet en lördagskväll så ta det för vad det är ;-) )
 
fsp skrev:
Jag har själv aldrig använt en videokamera för att spela in men jag bränner mycket skivor från datorn och stoppar i diverse apparater och använder nästan uteslutande DVD+R av god kvalitet. Har än idag inte vart med om att de inte skulle fungera i någon läsare och då har jag flera DVD-spelare som är 7-8 år gamla.

Nu har jag inte detta direkt i huvudet men vill minnas något med att Xbox360 kan ha problem med DVD-R om du skulle använda en sådan för uppspelning men är osäker på om detta gäller film eller bara backup-programvara.

Det bästa är väl att testa vad som funkar, personligen kör jag på DVD+R och det har alltid funkat fint för min del. Det som är viktigare är att du köper skivor av god kvalitet. Jag brukar handla från www.wesellcd.com och de är snabba, frakten är billig och har aldrig haft några problem med dem. Skivorna är så billiga att RW-skivor känns överflödigt, har man pengar till kameran är skivorna oftast ingen större utgift.

Ja det verkar ju som om DVD-R och DVD-RW-skivorna oftast är billigare och de som det alltid finns mest av i affärerna, men det innebär inte att jag skulle köpa dem bara av det skälet. Viktigast för mig är att det funkar med de läsare och brännare jag redan har. Jag köpte också DVD+RW men jag inser också att den videokamera jag köpte (Sony) verkar fungera mer flexibelt med DVD-RW-formatet. En +DW-skiva kan man bara formatera om medan en -DW kan man även redigera enligt manualen.
 
Arctic skrev:
Är det en RDR-HXDxxx(x) så kan den spela upp DVD+R/RW och DVD-R/RW (samt även DVD-RAM om man tar skivan ur kassetten).

Den kan spela in på DVD+R/RW och DVD-R/RW. Med DVD - så kan man spela in upp till 99 titlar på en skiva medan det bara går in 49 på + (om nu någon tror att man kommer upp till det..). DVD- kan spela in i både Video- och VR-format medan + bara fixar Videoformat. VR-formatet är nyare och skapat för att användas till den här typen av tillämpningar så det går att klippa och editera inspelat material utan att förlora utrymme, vilket inte är möjligt med Videoformatet. Om man spelar in t.ex. TV-sändningar som ändrar formatet, 4/3 <-> 16/9 osv, så kan man kopiera detta till en VR-skiva utan problem men inte till en Video-skiva.

Därför har jag en bunt DVD-RW som jag använder till att kopiera det inspelade materialet till datorn för att editeras. Till datorn bränner jag allt, vare sig det är bilder, filmer eller vanliga filer, på DVD+-skivor då de är något bättre IMHO.

Spelaren klarar även att spela upp DivX-filer så man behöver inte skapa en video-dvd för att visa den på TV utan man kan lägga filmer kodade med DivX direkt på en dataskiva. Det är en variant av MPEG4 som kodar mycket effektivare än MPEG2 som DVD-video använder sig av. Tyvärr så verkar spelaren inte fixa det nya DivX6-formatet så man kan inte skapa menyer, olika spår och undertexter så att det liknar en DVD. Det kanske finns någon uppdatering som fixar det men det har jag inte koll på för tillfället

Köper man DivX så får man med ett litet verktyg för att koda om filer. Det är enkelt att använda men av någon besynnerlig anledning så vill de ha extra betalt för att koda om från MPEG2! Å andra sidan spelar det ingen större roll då den kodar för hårt så att man får dessa komprimeringsfel i form av synliga fyrkanter i filmerna.

Ett program som är trevligt att använda är TMPGEnc Express. Det är hyffsat enkelt, riktigt intiutivt och tillåter det mesta och det kan importera från de ovan nämnda VR-skivorna. Tyvärr så fixar det inte att editera källfiler som har olika format i sig. Det ser bra ut när man editerar men när man exporterar så bryter den vid första övergången så att man bara får ljud. Det är dock värt de ~90 dollar som det kostar, IMHO.

Det var problem med DVD+- i begynnelsen men numera så tror jag att det är ganska riskfritt att använda vilket format som helst.

Oops, det blev betydligt mer än vad jag hade tänkt skriva..

(Allt taget ur huvudet en lördagskväll så ta det för vad det är ;-) )

Tack för all denna info!
 
Jag fattar ingenting av det som står kan någon förklar så en 5 åring fattar?
 
Robin Gyllander skrev:
Jag fattar ingenting av det som står kan någon förklar så en 5 åring fattar?

Jag tror inte det är möjligt att beskriva detta så enkelt, men problemet är att historiskt, så har det kommit ett antal olika varianter av DVD-skivor som spelas in och upp med delvis olika tekniker. Alla dessa skivor kan inte nödvändigtvis läsas av alla läsare som finns även om det ytligt sett kan vara svårt att skilja dem åt.

Vi har R-skivorna som i en videokamera kan användas för inspelning en enda gång och som efter s.k. "stängning/försegling" inte längre blir skrivbar. "Stängning/försegling" krävs för att skivan ska bli läsbar i DVD-läsare i datorer och hemmabioanläggningar.

Sen har vi RW-skivorna (både läs och omskrivbara) som går att formatera om. För att ytterligare komplicera det hela så finns det + och - skivor. Dessa beteckningar står för olika tekniker som data lagras med. Som jag skrivit tidigare så är i min kamera -skivorna redigerbara medan +skivorna inte är det. -tekniken är äldst och i min (Sony)värld mer flexibla medan +tekniken är den senare. Minusskivorna är ofta billigare än +skivorna som inte sällan är svårare att få tag på (åtminstone i 8 cm variant till videokameror).

Eftersom jag bara ramlade in i detta och läste om de kompatibilitetsproblem en del tidigare haft när + skivorna kom, så undrade jag om folk fortfarande hade problem med detta. Det var bara ett försök att slippa göra alla misstag själv. Sen insåg jag ju att detta +/- problem kanske var något folk också hade att förhålla sig till vid långtidslagring av exv. bilder. Det kan ju inte vara så kul att den läsare man faktiskt har inte längre kan läsa de skivor man tidigare skapat.

Sen finns det ytterligare ett problem att förhålla sig till. Mina 8 cm skivor från kameran kan läsas direkt i min dator men inte i min hemmabioanläggning, då denna saknar centrering i centrumhålet. Den kanske skulle kunna läsas rent tekniskt av min hembio men eftersom denna är gjort med styrning i skivans ytterkant så finns ingen styrning alls för 8 cm skivorna. Där föll den smidigheten! Ska jag kunna spela upp filmerna på TV så får jag göra det direkt via kameran eller bränna en fullstor DVD. Känns lite som att gå över ån efter vatten faktiskt. Undrar om det finns hembio med DVD-spelare som har centrumstyrning som de som finns i de flesta bärbara datorerna.
 
Senast ändrad:
Om jag bränner och läser skivor i en läsare, läs läsarna för jag har rätt många datorer - en yrkessjukdom kanske man kan säga, som sitter monterad i en dator så har jag i princip aldrig haft några problem.

Om jag däremot bränner på en brännare som sitter i en dator och sedan spelar upp skivorna på någon av mina fristående dvd-spelare så har det stor betydelse vilken kombination av brännare, skiva och dvd-spelare som jag använder mig av förutom när jag kört verbatims skivor för då fungerar det alltid. Kör alltid på dvd+r men det är mest av gammal vana eftersom min första brännare bara klarade av +skivor. Av misstag köpte jag dock -skivor en gång och de använde jag för att bränna en del spel till en kompis som har xbox och då fick jag höra att man skall använda -skivor till just xbox (till skillnad från ett tidigare inlägg). Har också prövat på att bränna på lågprisskivor och det fungerade bra med brännaren på jobbet men med brännarna hemma fungerade det riktigt dåligt och gissningsvis 50% av skivorna var oanvändbara.

Så mitt råd är att testa att köpa några skivor av ett kvalitetsfabrikat och testa tills du hittar en kombination som passar för just dig och håll dig sen till det fabrikatet.
 
Zebulah skrev:
Om jag bränner och läser skivor i en läsare, läs läsarna för jag har rätt många datorer - en yrkessjukdom kanske man kan säga, som sitter monterad i en dator så har jag i princip aldrig haft några problem.

Om jag däremot bränner på en brännare som sitter i en dator och sedan spelar upp skivorna på någon av mina fristående dvd-spelare så har det stor betydelse vilken kombination av brännare, skiva och dvd-spelare som jag använder mig av förutom när jag kört verbatims skivor för då fungerar det alltid. Kör alltid på dvd+r men det är mest av gammal vana eftersom min första brännare bara klarade av +skivor. Av misstag köpte jag dock -skivor en gång och de använde jag för att bränna en del spel till en kompis som har xbox och då fick jag höra att man skall använda -skivor till just xbox (till skillnad från ett tidigare inlägg). Har också prövat på att bränna på lågprisskivor och det fungerade bra med brännaren på jobbet men med brännarna hemma fungerade det riktigt dåligt och gissningsvis 50% av skivorna var oanvändbara.

Så mitt råd är att testa att köpa några skivor av ett kvalitetsfabrikat och testa tills du hittar en kombination som passar för just dig och håll dig sen till det fabrikatet.

Det är just sådan här info som är så värdefull tycker jag. Den indikerar att det verkligen finns de typer av problem i DVD-träsket som jag misstänkt. En del har lite tur och upplever överhuvudtaget inga problem alls medan andra har problem åtminstone i vissa situationer och med vissa kombinationer av utrustning. Vi har levt med kompatibilitetsproblem sedan hemdator/PC-epokens begynnelse och jag gör mig inga illusioner kring DVD:erna heller. En tröst om än ingen garanti, kan trots allt vara att i datorernas värld verkar det fungera förhållandevis problemfritt. Mitt problem är väl att jag kanske hoppats att mini DVD:erna skulle vara smidigare än de kanske visar sig vara. Jag tror du har rätt i att det enda man kan göra är att själv testa fram det som funkar i den situation man befinner sig i. Men DVD:er och andra skivformat känns ju inte helt stabila som lagringsmedia och det kommer ju dessutom nya typer med jämna mellanrum. Min undran är ju hur länge tillverkarna av läsare bekymrar sig om bakåtkompatibiliteten för äldre "utgångna" format. Det luriga med skivor är ju annars att de ser nästan likadana ut allihop fast de inte är det!
 
Sten-Åke Sändh skrev:
Ja det verkar ju som om DVD-R och DVD-RW-skivorna oftast är billigare och de som det alltid finns mest av i affärerna, men det innebär inte att jag skulle köpa dem bara av det skälet.

Det beror nog på att det är färre som köper --skivor. Så är det iaf där jag köper mina skivor. Priset brukar vara detsamma.
 
Arctic skrev:
Det beror nog på att det är färre som köper --skivor. Så är det iaf där jag köper mina skivor. Priset brukar vara detsamma.

Är det verkligen så? Var inne på Clas Olsson i Solna före Jul och de hade drivor med -skivor men väldigt lite av +. Om -skivorna funkar för de flesta och är billigare än + så är det ju klockrent att Classe satsar på just dessa eller hur? Detsamma såg jag på Expert. Inga + i min Konsum-butik heller. Mest - i vår lilla TV-butik i hålan jag bor i också. Men du kan säkert ha rätt för det, även om jag tror att folk nästan alltid väljer pris i stället för kvalitet (vad man nu menar med det i detta sammanhang). Vore det inte för det lägre priset, så skulle butikerna helt sluta med -skivorna eller hur?
 
Jag säljer nästan uteslutande DVD-r skivor till mina kunder och varken jag eller mina kunder har haft några problem med de skivorna. Vare sig det gäller olika brännare eller dvd spelare.

Enligt tester som vi har gjort så har det visat sig att det har varit mer problem med att läsa +R skivor jämfört med -R skivor i dvd spelare.

Större efterfrågan och större konkurrens gör ju så klart -R skivorna billigare.

Så jag rekommenderar helt klart att man skall köra med DVD-R.
 
Det finns skillnader mellan "dvd r+" och "dvd r-" som gör att den förstnämnda (modernare) tekniken absolut är att föredra när man bränner skivor själv på sin dator. Risken att få kassera skivor och göra om bränningen (eller alltför sent upptäcka att backup-skivan man brände för två år sedan inte funkar!) är ganska mycket mindre.
 
ErlandH skrev:
Det finns skillnader mellan "dvd r+" och "dvd r-" som gör att den förstnämnda (modernare) tekniken absolut är att föredra när man bränner skivor själv på sin dator. Risken att få kassera skivor och göra om bränningen (eller alltför sent upptäcka att backup-skivan man brände för två år sedan inte funkar!) är ganska mycket mindre.

Skulle du kunna ge mig exempel på när det är bättre med +R då jag och mina kunder tidigare haft mer problem med dessa skivor än med -R. Vilka brännare,skivor och spelare har du använt? Vad har du brännt? Filer? Film?

Vi säljer inte bara skivor utan producerar även x antal 1000 skivor per vecka i DVD-R och är bara någon promille av alla DVD Spelare som inte kan läsa våra skivor.

Skall tilläggas att det är film material vi producerar.
 
Opticalmedia.se skrev:
Skulle du kunna ge mig exempel på när det är bättre med +R då jag och mina kunder tidigare haft mer problem med dessa skivor än med -R. Vilka brännare,skivor och spelare har du använt? Vad har du brännt? Filer? Film?

Vi säljer inte bara skivor utan producerar även x antal 1000 skivor per vecka i DVD-R och är bara någon promille av alla DVD Spelare som inte kan läsa våra skivor.

Skall tilläggas att det är film material vi producerar.

Tack för info! Ovärderligt med folk som testat och jämfört.
 
ErlandH skrev:
Det finns skillnader mellan "dvd r+" och "dvd r-" som gör att den förstnämnda (modernare) tekniken absolut är att föredra när man bränner skivor själv på sin dator. Risken att få kassera skivor och göra om bränningen (eller alltför sent upptäcka att backup-skivan man brände för två år sedan inte funkar!) är ganska mycket mindre.

Tackar dig också för info.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.