Annons

DVD/CD-fodral och etiketter

Produkter
(logga in för att koppla)

R.Hammar

Aktiv medlem
Jag har gjort några bildspel i ProShow Gold. Nu har jag bränt ned bildspelen på CD och DVD-skivor.

Nu hade jag tänkt göra ett DVD-fodral och en etikett till skivan och fodralet i Photoshop. DVD-fodralet kommer jag att skriva ut på ett A4-papper och etiketten på färdiga utstansade etiketter.

Det jag saknar är exakta mått på själva fodralet, samt var ryggen ska hamna. Var kan man hitta den informationen förutom att sitta och mäta på något fodral eller gammal köpfilm? Och hur kan jag ställa in guidelinjer så att det hamnar exakt rätt utan att behöva passa in det genom att dra ut linjen från vänster?

Likaså hur jag jag ställa in formatet för en skiva så att arbetsytan/bakgrunden eller markeringen blir såsom för skivan?

Jag har sökt på internet för att få svar på ovanstående frågor men ännu inte lyckats få svar på mina frågor.

Jag tar tacksamt emot din hjälp, tack på förhand!

Robban
 
jag brukade ta fram en linjal och ett cd-omslag på den tiden jag satt och gjorde omslag till mina blandade skivor.
funkar alldeles utmärkt.
har du ingen dvd hemma så kan du väl gå över till grannen o låna ett omslag?

för skivan gjorde jag en cirkelmarkering (håll nere shift) i det diametermått jag mätt upp (med linjal) att skivan har, samt dess hål (där man inte vill ha trycket, dvs lite större än själva hålet).
jag jobbade dock i pagemaker efter att ha färdigställt bilderna i ps.

sen köpte jag ett litet cd-tryckar kit och då fanns där färdiga mallar.
bara att klistra in sin bild och köra ut.
kanske ett sånt kan vara något? (kostar inte så mycket, har jag för mig)
 
Ladda hem ett DVD-cover från cdcovers.cc och radera det. Då har du en tom mall för att skapa egna omslag.

// Danne
 
Om du har tillgång NERO, så finns det ett avsnitt som heter cover designer. Där finns det färdiga mallar för det flesta papper
 
Stort tack alla för att ni tog er tid till att svara.

Joakim tack för länken det var något jag sökte efter. Tack!

Patrik, tack för tipset du gav mig en bra idé. Jag har köpt etiketter från Claes Ohlsson. Nu tog jag och skrev ut en sida med mönster på ett tomt A4-papper från det etikettprogram som följde med. Sedan skannade jag in det pappret till Photshop, skapade ett nytt lager för att få den del som kommer att sitta på skivan. På det lagret kan jag lägga in det jag vill ha. När jag är färdig så skriver jag ut bilden på etiketten från CO och allt hamnar på rätt ställe.

I bilden här så har jag kvar de röda linjerna men kommer att ta bort dom innan utskrift.

Robban
 

Bilagor

  • arbetsyta.jpg
    arbetsyta.jpg
    8.7 KB · Visningar: 3,080
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.