Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Durst Optopia förstoringsapparat
- Trådstartare Kent988
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
INgen aning själv.
Prova kontakta personen i inlägg 26
http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?14159-Highest-quality-enlarger/page3
Prova kontakta personen i inlägg 26
http://www.largeformatphotography.info/forum/showthread.php?14159-Highest-quality-enlarger/page3
Erik Schalin
Aktiv medlem
O det är inte som så att den fungerar korrekt?
Kent988
Medlem
Erik Schalin
Aktiv medlem
Aj du
Hmmm ingen liten mackapär
Känner du ngn som är elektronikkunnig?
Det är nog tyvärr enda vägen, kanske en servicemanual kan hjälpa dig.
Kan inte Durst hjälpa dig med det så prova dessa:
oldtimercameras.com
oldtimercameras.com
millhouse
Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av denna förstoringsapparat? Jag har just köpt en och fått problem direkt. Under uppstart så stannar den och ingen inmatning eller ändring går att göra från kontrollpanelen. Tips och ideer om felorsaker mottages tacksamt.
Hej Kent.
Eftersom jag inte har en sådan modell , har själv två LPL, så kan jag inte ge dig några goda råd. Men har du varit inne på denna länk www.oldtimercameras.com/rglewis/. Där kan du på höger sida leta upp Durst och gå vidare till din förstoringsapparat. Dom säljer uppenbarligen handböcker , om du redan inte har en sådan.
Kanske en väg att lösa frågan ?
Mikael
Aktiv medlem
Hej,
Antar att det blev du som köpte den som låg ute på annons nyligen, var själv intresserad men det blev inget.
Synd att du fick problem med den. Den som förmodligen kan mest om service på dessa i Sverige är Svenne Svensson på http://www.essve-support.se/.
Om du inte får tag på honom via telefonnumren på sidan så hör av dig igen, jag har även andra nummer men vill inte lägga ut dem här. Han är egentligen pensionär och har flyttat firman men håller fortfarande på en del och har hjälpt mig några gånger förrut.
Antar att det blev du som köpte den som låg ute på annons nyligen, var själv intresserad men det blev inget.
Synd att du fick problem med den. Den som förmodligen kan mest om service på dessa i Sverige är Svenne Svensson på http://www.essve-support.se/.
Om du inte får tag på honom via telefonnumren på sidan så hör av dig igen, jag har även andra nummer men vill inte lägga ut dem här. Han är egentligen pensionär och har flyttat firman men håller fortfarande på en del och har hjälpt mig några gånger förrut.
Smw
Aktiv medlem
Aj du
oldtimercameras.com
Hej !
instämmer,
Vilken mackapär, är det en liten printer i också ?
Lite ostruktureraden tankar, visste för övrigt inta att det fanns
en sån här ma...
----------
Vad händer när du startar systemet ?
kommer detta direkt, eller kommer även en massa andra meddelanden ?
Händer något annat ? nått surr, knäpp eller dyligt ?
Reagerar den på någon knapp ?
Har du kollat om det finns något backuppbatteri som bör bytas ?
Nån lucka, eller inuti apparaten.
Är det röliga filter som ställs med motorer ? om så, står dessa i utgångsläge ?
Alla sladdar ordentligt i rätta uttag ?
Finns det nån knapp "setup" eller liknande ?
Kan man tänka sej att den försöker tända lampan för att kalibrera nått ?
Lampa och ev säkringar ok ?
Finns det nån sorts manuella inställningar ? i så fall,
motionera dessa lite så inte någgot kärvar.
//MW
Emaks
Aktiv medlem
Det går inte bara att koppla bort det där onödigt komplicerade exponeringsuret, och använda något mera praktiskt istället? Verkar vara ett fint exempel på 1980-talets nymodigheter inom eletktronikområdet, där ingengörerna tävlade om att överbrilliera varandra i teknisk sofistikation.
http://gelatin-silver.blogspot.com
http://gelatin-silver.blogspot.com
Kent988
Medlem
Jag har fått några tips på large format photography forum. Vi uppstart ska den göra följande.
- rise to the limit switch
- the lens carrier moves down to the limit switch
- the head moves slowly down to the ref. piont
- lens carrier moves approx 1 mm up to the ref. point
- all filters swing out to the limit switch
- the timer display is loaded
- The lamp goes on. The fan is running.
- An exposure cycle starts
- The lamp goes off.
Min apparat kör endast ner objektivhållaren (fokus alltså) Huvudet rör sig inte alls, har dock fått ett par råd om vad det kan bero på. Säkringarna är hela och den är ihopkopplad enligt manualen. Men visst kan den vara dålig kontakt någonstans. Det vore ju enkelt att mäta på kontaktstyckena om det funnits ett kopplingsschema tänkte jag. Kontrollpaneln stannar i setupläget om den inte tar sig förbi själva uppstarten har jag fått reda på. Ström finns det i backup batterierna. Den lilla printern skriver ut exponeringsdata. Spännande apparat (Om jag får igång den). Det mesta är motoriserat, focus, filtrering, tre objektiv i revolverfattning och auto exponering, videoanalysator. Har skaffat en Colenta pappersframkallare för RA4 med så nu finns det lite att mickla med. Förhoppningsvis funkar den bättre.
- The lamp goes off.
Min apparat kör endast ner objektivhållaren (fokus alltså) Huvudet rör sig inte alls, har dock fått ett par råd om vad det kan bero på. Säkringarna är hela och den är ihopkopplad enligt manualen. Men visst kan den vara dålig kontakt någonstans. Det vore ju enkelt att mäta på kontaktstyckena om det funnits ett kopplingsschema tänkte jag. Kontrollpaneln stannar i setupläget om den inte tar sig förbi själva uppstarten har jag fått reda på. Ström finns det i backup batterierna. Den lilla printern skriver ut exponeringsdata. Spännande apparat (Om jag får igång den). Det mesta är motoriserat, focus, filtrering, tre objektiv i revolverfattning och auto exponering, videoanalysator. Har skaffat en Colenta pappersframkallare för RA4 med så nu finns det lite att mickla med. Förhoppningsvis funkar den bättre.
Smw
Aktiv medlem
Jag har fått några tips på large format photography forum. Vi uppstart ska den göra följande.
- The lamp goes off.
Hej !
Endast ner ? inte lite upp innan eller efter ?
Var finns ändlägesgivaren ?
Åt det hållet den rör sej eller åt andra hållet ?
Vad jag skulle kunna tänka är att den försöker nolla sej, dvs köra
på och av ändlägesgivaren för att finna en utgångsläge.
Finns det bara en givare så går den ju på det hållet den tror
ger en förändring, dvs kolla att givaren fungerar.
Finns det två eller flera är det knepigare att inse vad som händer om de
inte fungerar. Kan bli vad som helst.
Fann tråden. Troligtvis inte batteriet för detta, men åldrande backupp/systembatterier
kan ge de mest egendomliga fenomen, även om de verkar ok.
//MW
Kent988
Medlem
Tänkte också på minnesproblem först. Efter uppladdning av batterierna höll dom i alla fall 3,6 v (3,5v står det på dom) Det första som hände när jag startade den första gången var att objektivhållaren åkte ned till ändläget. Om det finns ändlägesgivare för den rörelsen eller om den bryter vid överström har jag inte hunnit kolla än. Den motorn brummar till ca en sekund varje gång jag slår på strömmen (den står ju redan i botten) vad den borde gjort innan detta steg är att kört huvudet i toppläget men det rör sig inte alls som sagt. Ändlägesgivare för huvudet finns det två av. Små brytare med hjul och två klackar på pelaren (den ena har jag satt i nedersta läget för att klara takhöjden)
Smw
Aktiv medlem
Tänkte också på minnesproblem först. Efter uppladdning av batterierna höll dom i alla fall 3,6 v (3,5v står det på dom) Det första som hände när jag startade den första gången var att objektivhållaren åkte ned till ändläget. Om det finns ändlägesgivare för den rörelsen eller om den bryter vid överström har jag inte hunnit kolla än. Den motorn brummar till ca en sekund varje gång jag slår på strömmen (den står ju redan i botten) vad den borde gjort innan detta steg är att kört huvudet i toppläget men det rör sig inte alls som sagt. Ändlägesgivare för huvudet finns det två av. Små brytare med hjul och två klackar på pelaren (den ena har jag satt i nedersta läget för att klara takhöjden)
Hej !
Jag kan ju bara gissa ........
---------------------
Styrningen verkar ju vara ok, den startar och försöker göra nått.
Reagera med utsignaler på insignaler.
Huvudet först, fungerar dessa givare ?
Fungerar de som förväntat, har de spänning när den är på ?
Att inte huvudet körs upp kan ju bero på att den tror att det är uppe.
Skulle även kunna vara att det körs senare i sekvensen.
Likaså objektivplattan, körs den bestämt ner så kanske det signaleras "uppe"
Går det att vrida/ meka tillbaks objplattan till ca mitten och köra igen ?
Vad är det för sorts motorer som kör dessa rörelser ?
Jag fann en brochyr som visade att det är stegmotorer för filtren, men nämde
inget om de andra rörelserna, är det likströmsmotorer så finns det
förmodligen nått mätsystem som säker kan spöka.
Vad är det för sorts batteri ?
NiCa ? då skulle jag bytt det som nästa åtgärd oavsett om spänningen
verkar ok.
Tänk på att ett sånt inte enkelt kan ersättas med ex nmhi, för test går det väl
att seriekoppla några 1,5v och nått lämpligt motstånd.
--------
Jag hade som första steg så lång som möjligt förvissat mej
om att alla mekaniska rörelser går, dvs inte sitter fast.
Lokaliserat ev givare, försökt bekräfta funktion, då även att
det finns spänning som visar på funktion, dvs att det händer nått med
den vid påverkan.
Ok kontakt ? Biltema har bra kontakspray, även isopropanol i spray.
Dra alla tänkbara kontaktdon lite ut-in, kontrollera även interna , att de sitter fast
och verkar ok. Det kan ju vara nått som lossnat.
är det kontaktfingrar på kretskort så kan dessa göras rena med suddgummi ( känt Fantomenknep)
//MW
Kent988
Medlem
Jag har mätt och rengjort lite idag inget hjälpte dock. Så jag skiftade plats på kontrollkorten för styrningen av huvudet resp. Fokusering efter ett förslag jag fick. Korten är likadana och det hjälpte, nu åkte huvudet upp till toppbrytaren och filtermotorn låter iaf. Men som förväntat hände inget mer så nån komponent på det ena kortet (eller båda) är trasig. Det kan tydligen hända om man har för låg takhöjd och kört upp för högt. Nästa åtgärd blir väl att leta reda på ett nytt kort eller lista ut vilken komponent som är trasig.
Bilagor