ANNONS
Annons

Durst M600-användare?

Produkter
(logga in för att koppla)

SadScietist

Medlem
Jag fick med en förstoringsapparat Durst M600 när jag köpte en förstoringsapparat för småbildsformat.

Eftersom 600:an verkar mycket stabil är jag intresserad av att få igång även den. Men när jag på prov satte in ett småbildsnegativ kunde jag inte ställa in skärpan med den, utan skruvanordningen gick i botten innan skärpa uppnåddes. I apparaten sitter ett 50mm Schneider-nånting-objektiv, vilket jag trodde räckte för att kunna använda den till småbildsformat. Är det någon som kan förklara för mig vad problemet kan vara? Eller har jag missat någon viktig ratt någonstans?

Och om det är någon här som har denna apparat med instruktionsbok e.d., skulle jag kunna få tigga till mig en kopia?
 
På en förstoringsapparat sitter optiken skruvad, mer eller mindre försänkt på en platta. Jag skulle tro att om du skaffar en tunnare platta kommer du att kunna använda din 50mm-glugg. På den apparat jag använder sitter 50mm i en tre-fem mm djup platta medan 80mm sitter 15-20mm försänkt.

Alternativet är att skaffa en 80mm-optik som du kan använda för både småbild och mellanformat. Vid förstoring av småbildsneg kommer enda skillnaderna bli att du får hissa upp apparaten högre för en given bildstorlek samt öka tiderna då optiken är ljussvagare (typiskt f4 eller f5.6 mot f2.8 för 50mm) samt för att kompensera för det längre avståndet.

Apparaten följde med? Ta två, betala för en... Schysst deal iaf!
 
Japp, du hade alldeles rätt. Det var plattan som det var fel på, den var monterad åt fel håll. Nu har jag två fungerande apparater, hohoho...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.