Annons

Durst F60 eller durst M305

Produkter
(logga in för att koppla)
Durst 305 i första hand. Det är en bra småbildare. Så svarar jag eftersom jag antar att det i första hand är småbild du kommer att jobba med.

Då är jag mera tveksam till F60. Det är en förenklad 601:a, dvs en 6x6 apparat. Men har den en vettig filterlåda? Det minns jag inte. För det ska man absolut ha idag.

Om du absolut ska ha en 6x6 apparat (som helst också ska klara småbild) ska du helst ha dubbla uppsättningar objektiv (50mm och 75/80mm) samt dubbla uppsättningar negtivhållare.

M305 är en modernare apparat som även kan förses med färghuvud om man vill kunna använda det mjukare diffusljuset samt de inbyggda filtrena vid svartvitkopiering. Vill man även kunna kopiera upp till 6x6 så finns ju en hel del M605 på beg.marknaden till hyfsade priser vilket också är en modernare apparat och av hög kvalitét. Hur nehativhållaren ser ut (om det finns möjlighet att använda både glas och galslöst) på F60 vet jag inte. Men M 605 har båda dessa möjligheter förutom restitutuon mm. Om det finn glasilägg till 305 vet jag inte.

F60 har ingen filterlåda. Det är en riktigt primitiv 6x6 apparat, den enda erfarenheten jag har av den är ett ex där skärpejusteringen lagt av.

Jag använde en F60 på 1980-talet, och som jag minns det så har den en filterlåda placerad mellan lampan och kondensorlinsen.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.