Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Durst 305 color och s/v

Produkter
(logga in för att koppla)

abbot

Aktiv medlem
Hej

Jag har just införskaffat mig en begagnad Durst 305 med färg huvud och elnikor 1-2.8 50 mm objektiv. Jag är helt nybörjare på detta med mörkrumsarbete, min erfarenhet är några rullar i samband med en fotokurs i början av 80-talet.

Nu till min fundering, jag har läst i litteratur att det inte är optimalt att köra s/v genom färghuvuden (och givetvis ingen förklaring till detta påstående).

Skulle ni experter där ute kunna förklara problemet för mig, och om det är något problem förklara för mig hur jag hanterar detta med min nyinförskaffade apparat.

Mvh
Torbjörn P

Färghuvud ger "mjukare" ljus än vanlig kondensorapparat. Kornstrukturen i filmen blir mera distinkt med kondensor. Ev. repor, dammkorn etc syns tydligare med kondensorapparat. För att få samma kontrast på den slutliga bilden med en färghuvudapparat krävs att negativet har något högre kontrast, dvs att man bör framkalla filmen något längre tid, än med kondensorapparat (detta om alla övriga parametrar är desamma). med färghuvud sprids ljuset i en blandbox och träffar negativet i olika vinklar. Med kondensor träffar ljuset filmen mera vinkelrät rakt på. Personligen upplever jag att kondensorapparat ger klarare och distinktare bilder men det är mitt subjektiva omdöme.

Fördelen med färghuvudet är att du kan styra kontrasten på kopiorna. Under förutsättning att du använder fotopapper med variabel kontrast. Du slipper alltså att använda lösa filter som jag får göra i min 305:a med det svartvita kondensorhuvudet.

Tack.

Urban och Nils, tack för era snabba och tydliga svar.