Annons

Durst 1200

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad använder du för papper och hur stora bilder gör du? Små bilder ger kortare tider. En del papper är rätt snabba, t.ex Ilfords. Graderade papper brukar vara långsammare och kräver ofta lite längre tider. Använder själv Emaks K888/Adox Nuance (finns ej att köpa längre) som kan kräva tider kring 20-30 sekunder på bl 5,6 i stl 30x40. Även Fomabrom som är lite snabbare, men ändå inte jättesnabba. Brukar få ungefär samma tider som på Emaks med det papperet om jag bländar ner ett eller ½ steg extra. Får du för långa tider kan en svagare lampa rekommenderas. Använder själv 100-150 watt opal, men man kan ju skaffa en 75 watts istället om det blir för långa tider.
 
Vad använder du för papper och hur stora bilder gör du? Små bilder ger kortare tider. En del papper är rätt snabba, t.ex Ilfords. Graderade papper brukar vara långsammare och kräver ofta lite längre tider. Använder själv Emaks K888/Adox Nuance (finns ej att köpa längre) som kan kräva tider kring 20-30 sekunder på bl 5,6. Även Fomabrom som är lite snabbare, men ändå inte jättesnabba. Brukar få ungefär samma tider som på Emaks med det papperet om jag bländar ner ett steg extra.

Fomabrom. Normal. Fiber. Men börja tröttna. Det är ett hårdare graderat papper än de säger tycker jag. Funkar bara med mjuka negativ. Men det är väldigt bra på ytan och klarar en del hårda tag kan man säga.
Gillar svärtan i det här papperet.

Testade på Adox MCC. Tider ungefär desamma men bättre att kunna bestämma kontrast själv.

Och en massa gamla graderad papper som jag har för små bilder. Bl.a. ett Agfa Brovira från 50talet. 10x15 papper grad 4 som ser helt fantastiskt ut på normala och mjuka negativ.

Edit: 10 ggr förstoring på småbild senast i lördags, på 30x40 papper. Men normalt tycker jag 24x30 papper ger finaste bilder. Stora format är nog allra bäst men har inte testat så mycket.
Har du förresten sett den här:
http://www.fineart-photography.com/xc.html
Grymt bra hjälp i mörkrummet.
 
Ok. Tack NIls. Det jobbiga är att jag är nere på tider som 3-5 sekunder även på 5,6 (vid f4 objektiv) och 10 gångers förstoring. Ett bländartal på 11 brukar normalt ge mig ok tider som det går att göra lite dodging på. Är väl inte hela världen att blända ner, jag antar det blir skarpt ändå med dessa objektiv. Men inte samma samma.

Tejpar mot undre mask och försöker undvika glas även om jag skulle vilja ha det på alla format. Men verkligheten ser annorlunda ut. Damm och repor förekommer alltid. På 4x5 har jag inte något val. Har två glas som ser perfekt utskurna ut så jag misstänker att det är Durst glas. Men kan svära på att båda är samma. Inget AN alltså. Men det verkar funka ändå.

Edit: En annan (stående anledning till att övre mask går bort är att Durst verkade tycka att bilden ska beskäras kraftigt. Den masken är alltid mindre. Gäller alla format tydligen. Och 1200 maskerna vill man ju inte börja fila i.

Låter som om du har en väldigt kraftig lampa? På fujimoton finns en bra möjlighet att blända ned lampan. Men om du får så korta tider på så pass hög förstoringsgrad kanske det skulle vara idé att byta till en svagare lampa.
 
Låter som om du har en väldigt kraftig lampa? På fujimoton finns en bra möjlighet att blända ned lampan. Men om du får så korta tider på så pass hög förstoringsgrad kanske det skulle vara idé att byta till en svagare lampa.

Var lite förvånad själv. Ska kolla vad det står på den nästa gång men är ganska säker på 150W. Har en 75W som jag kan ta från 605:an. Bara nu storleken stämmer.
 
Fomabrom normal tycker jag är ganska så normal. Använder själv det papperet mycket men givetvis kan hårdheten variera mellan olika batchar. Om du tycker det ger för hårda bilder kan du kanske prova att framkalla bilderna i Centrabrom S istället, ev med kort slutframkallning i normalframkallare?
 
Fomabrom normal tycker jag är ganska så normal. Använder själv det papperet mycket men givetvis kan hårdheten variera mellan olika batchar. Om du tycker det ger för hårda bilder kan du kanske prova att framkalla bilderna i Centrabrom S istället, ev med kort slutframkallning i normalframkallare?

Tog mig tid att kolla upp centrabrom s. Måste ju vara bra om det kommer från tetenal så slänger ett öga ifall fotoimpex har den. Har aldrig riktigt tänkt på att använda mjukare framkallare. Så mycket annat att hålla koll på, bl.a att hålla det förgjordade mörkrummet varmt nog.

Vad är enligt dig Nils och er andra det lyxigaste papper man kan välja när det kommer till hållbarhet och ton/detaljrikedom mm. Blankt/fiber. Ilford?

Innan vi knyter påsen. Om det är någon som läst tråden och kan ge svar angående storlek på glödlampor för l1200 och kondensor för 50mm objektiv. Hör gärna av er.
 

Precis. Manualen har jag set. Men jag är lite osäker på storleken bara. Kan 150W eller 75W komma i större storlekar? Tyvärr är jag inte i mörkrummet nu men skulle göra en bedömning att lampan som sitter i (troligtvis 150w) är som en vanlig glödlampa men kanske lite större och lite längre. Är inte främmande att pressa in en större lampa om det skulle underlätta spridningen av ljuset för 50mm. Men har en känsla av att det inte är där skon klämmer.
 
Ring photax, de har lampor och kan säkert hjälpa dig. Själv vet jag inte riktigt eftersom jag har en laborator1000 jag är inte säker på om det är samma lampa (kör med en philips 150W PF605).
http://photax.se/frst/flmp/fstlmp.htm

Sitter i Tyskland och kommer nog inte ringa dem. Kanske mailar jag dem eller till Durst Usa, Ska ta mig en titt nästa gång jag är i mörkrummet vad jag har. Men den som heter PF605 ser ju rätt lik ut. Men omöjligt att säga just nu.
 
Vad tror ni om det här?

Eftersom l1200 har nån switch för ljusmängden tänkte jag man kunde stoppa in ND filter i filterhållaren.

Jag har inte lyckats lokalisera rätt mängd för ändamålet än men Lee photo gel filters verkar ju vara bra. Finns att beställa här i Berlin. Man köper på rulle och minsta går på 23 eurosar. De kallar det ND .3 och .6. Vet inte om det motsvarar filterfaktorer men det är så klart bara att testa eller fråga.

Det ska vara 12cm tror jag. Större funkar ju med, bara man kan klippa enkelt.

Dimmer är tydligen inte så bra för det ändrar färgtemperaturen mot rött. Och ibland vill man ha starkt ljus av bara faaen. Så filter skulle vara det bästa tror jag.
 
Ok. En liten uppföljning på tidigare post om gråfilter. ND acetat på rulle från rosco funkade ju bra. Fick uppskattningsvis ett ljusbortfall på runt 1,5-2 stop, som jag önskade. Fördel mot lampbyte är att det här går snabbare att göra varje gång det behövs.

Så då sista grejen med att lösa riggen för 50mm obj för 35mm film.
Med unicon 105mm och femocon 151/152 kondensor (storformat) såg jag hela lampan i mitten av 24/36 formatet. Dvs, om jag la på ett negativ i hållaren blev det kraftigt vinjetterat. Bilden är dock skarp. Höjden på objektivet är ok. Testade två olika 50mm objektiv med samma resultat.

Behöver jag skaffa en 50mm kondensor rigg tror ni? Och är avståndet mellan lampa och kondensor irrelevant, inom apparatens gränser. Ca 35-55cm mellan lampa och kondensorlinser beroende på hur man ställer lampan. Har läst att detta avstånd inte är kritiskt.

Finns en femocon 50 och 80 ute på tyska ebay just nu. Man ska använda 80mm och lägga 50mm på 80mm. Durst USA ville 90:tals priset $899 för den förstnämnda och de var ju mest intresserade av att sälja sitt new old stock istället för att ge mig tips på alternativ när vi emailade.

Har också en unicon 50 på g. Det kanske kan funka om det bara handlar om att kollimera ljuset rätt. Hållaren har jag ju och unicon 105mm har funkat för 80mm och 105mm.

Hoppas det inte är alltför rörigt i tråden och att nån har nåt svar på detta. Tips på läsning uppskattas med. Finns verkligen väldigt lite info på nätet om hur olika kondensorlinser från olika fabrikat fungerar. En del säger att det ska gå med storformatrigg rakt igenom. Andra säger att det är beroende på objektivets brännvidd.
Mvh
Peder
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.