Annons

Dumt att köpa sRGB skärm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zerwon

Aktiv medlem
Jag ska köpa mig en ny skärm! Jag har vissa kriterier som jag vill att den ska uppfylla

27"
2560x1440
IPS
INTE en dell Ultrasharp

Jag har tittar länge och mycket, om jag vill ha en sådan skräm med AdobeRGB så är det minst 10 000:- som gäller. Kan jag tänka mig sRGB så finns det för runt 5500:- ( Eizo FlexScan EV2736W )
Men är jag dum som köper en sRGB skärm om jag ska jobba med fotoredigering ? ( Jag är fortfarande i amatörstadiet)
jag säljer inte bilder till kunder, jag redigerar endast lite vimmelbilder som läggs upp på facebook från krogevent. Annars är det bara för mig själv och ingen annan jag retuscerar.
Ser en amatör skillnad på sRGB och AdobeRGB?

Behöver hjälp!
MVH Patrik S
 
Senast ändrad:
Jag ser ingen anledning att som amatör lägga 10.000 kr på RGB-skärm.
Din målgrupp är ju bilder för nätet som ändå skall vara i sRGB så varför ta en sådan dyr skärm?
Jag tror nog att 99% av alla "icke-professionella" kör "vanlig" skär med gott resultat.
// Mats W
 
Jag kan bara tala för mig själv som glad amatör. Jag skulle inte vilja byta ner mig igen. Snarare skulle jag vilja satsa mer på en skärm nästa gång (har en Dell). Kameran kan registrera långt mycket mer än sRGB, då vill jag kunna använda det också.
 
Ser en amatör skillnad på sRGB och AdobeRGB?

Vem som helst kan se skillnad om färgerna ligger utanför sRGBs färgrymd. Förutsättningen är naturligtvis att det man tittar på kan visa dessa färger. Antingen på en skärm eller i bläckstråleutskrift. Har du en bild som inte har färger utanför sRGB skall du inte se någon skillnad om du har en sRGB eller aRGB skärm. Förutsättningen är dock att du har program som kan hantera skärmprofiler, annars blir det helt fel. Det är ytterst få program som hanterar skärmprofiler. Av webbrowsers, så är det nog bara Firefox och då endast efter specialkonfigurering och hårdkodning av den profil som skall användas. Lightroom och Photoshop är nog de enda bildbehandlingsprogram (åtminstone för Windows) som hanterar skärmprofiler rätt.

Om du inte vet varför du skall köpa en aRGB skärm och inte är införstådd med begränsningarna vad gäller programs hantering av skärmprofiler, blir du nog nöjdast med en sRGB skärm. Om du å andra sidan är beredd att dyka in i hantering av skärmprofiler finns mycket att utforska med en wide gamut skärm. Jag har själv en Dell U2713H som går rejält utanför även aRGB vad gäller röda färger. Utöver skärmen behöver du även profileringsutrustning som klarar wide gamut och den typ av LED ljus som skärmen har.
 
Tilläggas kan att det är inga videovisningsprogram inklusive inbäddad flash som hanterar skärmprofiler. Skall du se rörliga bilder med rätt färg måste alltså skärmen visa sRGB. PAL/Secam som TV använder har för praktiskt ändamål samma färgomfång som sRGB.
 
sRGB är egentligen inte bara, en del skärmar visar mindre än det. T.ex till Laptop så verkar det som om att tex 95-96% av sRGB är högt, enligt netbookreview.com



Det är något som borde framgå av specifikationerna.
 
Om vi vänder på frågan; Dumt att köpa en Adobe RGB-skärm? ;) Vilket det antagligen är...om du inte har väldigt specifika krav och kunskaper inom skärmar, kalibrering, skrivare,....

"Skillnaden mellan sRGB och Adobe RGB är egentligen förhållandevis liten. Majoriteten nyanser ska se exakt likadana ut, till exempel hudtoner och Colorchecker-färgerna. Orsaken till att skillnaden vid snabb jämförelse verkar mycket stor handlar om att själva jämförelsen är felaktig. Man jämför inte sRGB mot AdobeRGB, utan observerar effekten av att RGB-värden avsedda för en mindre färgrymd forceras in i en större färgrymd."

och

"Med andra ord finns det ganska tydliga krav som sträcker sig bortom själva skärmen. Något som ofta glöms bort är hur mycket rummet påverkar ögonens upplevelse av bild och ska man hårdra det hela är själva skärmen endast halva historien.

Samma sak gäller för sRGB men med Adobe RGB som är standard avsedd för att svara mot noggrannare krav kan det bli lite väl fel fokus. Du köper en dyr och avancerad skärm för produktion med Adobe RGB men använder den i en miljö som kanske förtar alla fördelarna med Adobe RGB. Typ en öppen och ljus kontorslokal med stora fönster och väggarna i starka färger.


Artikeln i sin helhet:
http://www.sweclockers.com/artikel/17633-digitala-farger-adobe-rgb-och-srgb



Edit: Konkret förslag på skärm - ASUS PB278Q :)

Edit #2: Fel citat.
 
Senast ändrad:
Jag kör nog som tidigare tänkt. En sRGB skärm och en vettig kalibrator så börjar jag där.
Sedan om jag känner för att sätta mig in i hur det faktiskt fungerar med skärmprofiler och hur program hanterar färgrymder och profiler så kan jag börja titta på ny skärm då.
Huvudsaken är att jag blir av med mina hemska TN paneler som jag stirrar på nu.


Anledningen till att jag inte vill ha en Dell Ultrasharp är, för att citera en annan användare i ett annat forum. "För att Dell har en kvalitetskontroll som sköts av gladahudiks-gänget"

Man kan absolut få en bra skärm på första försöket, men chansen är att jag kommer (som så många andra) få sitta och byta ut och vänta på en ny skärm från Dell pga av konstiga fel.
Lägger hellre en tusenlapp extra och får en bättre panel från en serie skärmar som har bättre rykte.

Tack för alla hjälpsamma svar!
 
Jag ångrar att inte jag la till några tusenlappar när jag köpte min skärm. Har idag en Eizo Flexscan sx2461w men har aldrig riktigt kunnat kalibrera den rätt, trodde dessutom att den hade full hårdvarukalibrering vilket den inte hade. Även om man är amatör så vill man ju vara säker på att man kan lita på sin skärm.

Är själv ute efter en skärm runt 10.000:- så hoppas inte det gör något om jag lånar tråden. Jag har tittat på en Apple Thunderbolt Display 27". Jag är inget proffs men heller ingen amatör, fotar mycket i studio och bröllop. För det mesta används bilderna digitalt men även ganska mycket tryck. Så vad säger ni om en Apple skärm?
 
Huvudsaken är att jag blir av med mina hemska TN paneler som jag stirrar på nu.

Japp, tar du steget från TN så kommer det vara mycket vunnet där. Kan redigera bilder hemma med underbara färger och med massor av detaljer i skuggorna. Sedan kommer jag till min LG-skärm på jobbet och färgerna är bleka och detaljerna i skuggorna är borta...kan med ett gott öga ev betraktas i vissa snäva betraktningsvinklar. Bedrövligt ;)
 
Jag ångrar att inte jag la till några tusenlappar när jag köpte min skärm. Har idag en Eizo Flexscan sx2461w men har aldrig riktigt kunnat kalibrera den rätt, trodde dessutom att den hade full hårdvarukalibrering vilket den inte hade. Även om man är amatör så vill man ju vara säker på att man kan lita på sin skärm.

Är själv ute efter en skärm runt 10.000:- så hoppas inte det gör något om jag lånar tråden. Jag har tittat på en Apple Thunderbolt Display 27". Jag är inget proffs men heller ingen amatör, fotar mycket i studio och bröllop. För det mesta används bilderna digitalt men även ganska mycket tryck. Så vad säger ni om en Apple skärm?

Inga av Apples skärmar klarar mer än sRGB, ifall du nu var ute efter större färgrymd.
 
Är själv ute efter en skärm runt 10.000:- så hoppas inte det gör något om jag lånar tråden. Jag har tittat på en Apple Thunderbolt Display 27". Jag är inget proffs men heller ingen amatör, fotar mycket i studio och bröllop. För det mesta används bilderna digitalt men även ganska mycket tryck. Så vad säger ni om en Apple skärm?

Svärfar har en och jag tycker den är riktigt fin (utan att gjort mer ingående tester). Vet inte om den finns i annat än ett glare-utförande? Om inte får man se upp för var man har fönster och lampor annars tycker jag reflektionerna är för störande.
 
Svärfar har en och jag tycker den är riktigt fin (utan att gjort mer ingående tester). Vet inte om den finns i annat än ett glare-utförande? Om inte får man se upp för var man har fönster och lampor annars tycker jag reflektionerna är för störande.

Som tidigare nämnts så har ingen av Apples skärmer större färgrymd än sRGB. Köp då hellre en Eizo sRGB skärm. Håller högre kvalitet än Apples skärmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.