Annons

Dumt att köpa sRGB skärm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zerwon

Aktiv medlem
Jag ska köpa mig en ny skärm! Jag har vissa kriterier som jag vill att den ska uppfylla

27"
2560x1440
IPS
INTE en dell Ultrasharp

Jag har tittar länge och mycket, om jag vill ha en sådan skräm med AdobeRGB så är det minst 10 000:- som gäller. Kan jag tänka mig sRGB så finns det för runt 5500:- ( Eizo FlexScan EV2736W )
Men är jag dum som köper en sRGB skärm om jag ska jobba med fotoredigering ? ( Jag är fortfarande i amatörstadiet)
jag säljer inte bilder till kunder, jag redigerar endast lite vimmelbilder som läggs upp på facebook från krogevent. Annars är det bara för mig själv och ingen annan jag retuscerar.
Ser en amatör skillnad på sRGB och AdobeRGB?

Behöver hjälp!
MVH Patrik S
 
Senast ändrad:
Jag ser ingen anledning att som amatör lägga 10.000 kr på RGB-skärm.
Din målgrupp är ju bilder för nätet som ändå skall vara i sRGB så varför ta en sådan dyr skärm?
Jag tror nog att 99% av alla "icke-professionella" kör "vanlig" skär med gott resultat.
// Mats W
 
Jag kan bara tala för mig själv som glad amatör. Jag skulle inte vilja byta ner mig igen. Snarare skulle jag vilja satsa mer på en skärm nästa gång (har en Dell). Kameran kan registrera långt mycket mer än sRGB, då vill jag kunna använda det också.
 
Ser en amatör skillnad på sRGB och AdobeRGB?