Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumt att köpa en D200 nu? Ska man vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hermelinen

Medlem
Jag ska nu sälja min D70, då jag söker nyare teknik, och en bättre och mer avancerad kamera.

Är det dumt att köpa en d200 nu? När kommer uppföljaren?

Isf, vad heter uppföljaren?
Hur spelar D200 jämnfört emot den då?

Det är i så fall alltid dumt att köpa en kamera då det alltid kommer en efterföljare. Köp du en D200 och fotografera under tiden det kommer nyare modeller som D300. D400 osv. Om du väntar 5-6 år kan du köpa en riktig höjdarkamera men du skall veta att det kommer en efterföljare till den oxå...he he!

Ju längre du väntar desto mer osäker kommer du antagligen bli, beror visserligen vilka krav du har på kameran.

Tror inte du kommer känna dig begränsad med en D200 som faktiskt är en riktigt bra kamera för dom pengarna.

En uppföljare till D200 lär knappast se dagens ljus än på minst ett år. Det kommer dessutom ta en viss tid innan den landar i Sverige. Om du vet med dig redan idag att du kommer byta upp dig när en eventuell ersättare kommer så köp istället en D80. I mångt o mycket en likvärdig kamera som du sparar 5000 på att välja. Själv tänker jag satsa på uppföljaren till någon av D2 modellerna och sen är det färdighandlat på några år.

Hermelinen skrev:
Jag ska nu sälja min D70, då jag söker nyare teknik, och en bättre och mer avancerad kamera.

Är det dumt att köpa en d200 nu? När kommer uppföljaren?

Isf, vad heter uppföljaren?
Hur spelar D200 jämnfört emot den då?

Det kommer ALLTID en uppföljare. Vad den kommer att heta har väl ändå inte så stor betydelse - eller?

Så - antingen ger man sig in i leken eller så sitter man och tittar på läktaren i all framtid.

Det kan ju vara vits att vänta på vad som presenteras på PMA-mässan nu i mars, om inte annat kan det påverka begagnatmarknaden.

www.pmai.org.

// Maxe

Generellt sett, kan man nog också säga att kamerorna idag är väldigt bra, där uppföljarna endast blir något bättre.

Så det lönar sig betydligt mindre att vänta på uppföljare idag, än för några år sedan. Då var hoppet för tex MP från 3 till 6, 100% fler pixlar, idag är steget från 8 till 10 bara 25% fler.

Givetvis kommer det uppföljare med högre dynamiskt omfång, fler funktioner mm, men en D200 är så pass bra att den duger gott mååååånga år framåt (man ska inte heller glömma att den kamera man har idag, inte blir sämre, bara för att en bättre uppföljare har sett dagens ljus).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar