Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dumpa kemikalier i naturen

Produkter
(logga in för att koppla)

slabbe

Aktiv medlem
Hej.

Jag antar att ngn säkert har lite koll på läget.
Vad skall man egentligen släpa till miljöstationen?
Jag har fått intrycket av att en del häller ut fix i avloppet, är det "ok"? Hur är det med Kodak XTol (och liknande) som inte innehåller hydrokinon?
Jag brukar själv bära såväl fix som framk (för film och papper) till den lokala miljöstationen, vill jag tillägga.

/Mattias
 
slabbe skrev:
Hej.

Jag antar att ngn säkert har lite koll på läget.
Vad skall man egentligen släpa till miljöstationen?
Jag har fått intrycket av att en del häller ut fix i avloppet, är det "ok"? Hur är det med Kodak XTol (och liknande) som inte innehåller hydrokinon?
Jag brukar själv bära såväl fix som framk (för film och papper) till den lokala miljöstationen, vill jag tillägga.

/Mattias


jag tycker liksom "många bäckar små..."
Avskyr när folk häller ut saker även om det kanske inte är såååååå farligt för naturen...
 
Jag anser att man inte ska hälla ut det oavsett vad det inte innehåller eller innehåller. Det är säkert något som moder jord inte mår prima av. Eftersom det inte kostar något att lämna in kemikalier så är det enligt mig lika bra att åka till miljöstationen.
 
Det finns en enkel grundregel på detta fenomen:
ju mer alla dumpar i avloppet etc ju mindre djur, insekter, och människor finns det senare att ta bilder av.

jag menar att allt ska till miljöstationen :)
 
Det är förbjudet att hälla ut framkallare och fix (är liite osäker på fixet).
Precis som de flesta (alla?) kommuner förbjuder att man tvättar bilen på gatan.

Bruntonare kan man hälla ut.

För tjugo år sedan tog Stockholms reningsverk emot 800 kg silver per år.

Inget personligt men jag har ingen respekt för de som inte gör det de kan för miljö och samhälle.

Återvinna mjölkkartonger gör att folk känner sig som hjältar, men sedan får det räcka, staten får väl ta sitt ansvar eller hur det brukar heta.
 
mipert skrev:
Det är förbjudet att hälla ut framkallare och fix (är liite osäker på fixet).
Precis som de flesta (alla?) kommuner förbjuder att man tvättar bilen på gatan.


förbrukat svv filmfix har en silverhalt på ca 3gr/liter, pappersfix ofta 5-7gr/liter. Silver är en tungmetall och som sådan oönskad i naturen. För privatpersoner kostar det inte något att lämna in begagnade fotokemikalier på kommunens miljöstationer.
för företag gäller att kemin ska lämnas in till destruktion/återvinning (kostar ca 10 kronor / liter)
Jag undrar vilket ansvar leverantören/butiken har för att ta emot begagnad fotokemi från privatpersoner?

hälsningar
 
stämmer att exemplen är höga. på min burk för fixtestremsor anges 2g för papper och 3 g för film. jag antog, antagligen felaktigt, att om man inte kör med maskiner så kompenserar man enklare "slitaget" med tid och att man därför kan räkna med högre silverhalter.

hälsningar
 
-olle- skrev:


förbrukat svv filmfix har en silverhalt på ca 3gr/liter, pappersfix ofta 5-7gr/liter. Silver är en tungmetall och som sådan oönskad i naturen. För privatpersoner kostar det inte något att lämna in begagnade fotokemikalier på kommunens miljöstationer.
för företag gäller att kemin ska lämnas in till destruktion/återvinning (kostar ca 10 kronor / liter)
Jag undrar vilket ansvar leverantören/butiken har för att ta emot begagnad fotokemi från privatpersoner?

hälsningar

Nej! Silver är ingen tungmetall, utan en äderlmetall.
Bly, Kadmium och Kvicksilver är däremot (bland många andra) tungmetaller. Atomärt silver gör ingen skada på naturen. Det är just därför man använder det i smycken. En normal männsika skulle inte hänge "tungmetallsringar" i t.ex. könet.

Silver i förening med något annat ämne däremot, kan vara mer eller mindre skadligt för naturen.

Detta rättfärdigar givetvis inte att man häller ut fixet i avloppet.
 
Senast ändrad:
Själv häller jag aldrig ut i slasken och tycker att det är helt fel. Men erkänn att det är lite konstigt att tillverkarna inte skriver på förpackningarna att man inte ska hälla det i slasken.

Min gode far blev väldigt förvånad när jag berättade om att inte hälla ut kemikalier. När han var aktiv inom fotograferandet på det glada och 70-talet var det tydligen inte lika självklart att kemikalierna var farliga. Det var tydligen helt "normalt" att doppa sina bara händer i det också. Det gjorde han jämt.
 
michajlof skrev:
Själv häller jag aldrig ut i slasken och tycker att det är helt fel. Men erkänn att det är lite konstigt att tillverkarna inte skriver på förpackningarna att man inte ska hälla det i slasken.

Min gode far blev väldigt förvånad när jag berättade om att inte hälla ut kemikalier. När han var aktiv inom fotograferandet på det glada och 70-talet var det tydligen inte lika självklart att kemikalierna var farliga. Det var tydligen helt "normalt" att doppa sina bara händer i det också. Det gjorde han jämt.

I england är jag värsta miljökämpen...
Dom återvinner bara färgkemikalierna och fixet.
På frågan varför låter dom så många människor bara hälla ut allt i naturen så säger dom att Engelska miljöavdelningen säger att det är ok...
?????
Jag har försökt kolla upp några som man komma och hämta kemikalierna men inte funnit några...
Men jag vann ialla fall fighten om pappersåtervinning och metallåtervinning :)

// H
 
Silver är en miljöfarlig tungmetall

Silver är visst en tungmetall eftersom tungmetaller är just tunga metaller (densitet > 5g/cm3). Silver är liksom guld, järn, bly osv. också en tungmetall. Däremot så är inte alla tungmetaller giftiga eller miljöfarliga.

Silver är miljöfarligt eftersom det, om det kommer ut i naturen, anrikas i växter. När djuren sedan äter av de silverhaltiga växterna så blir de förgiftade.
 
Re: Silver är en miljöfarlig tungmetall

DanielE skrev:
Silver är visst en tungmetall eftersom tungmetaller är just tunga metaller (densitet > 5g/cm3). Silver är liksom guld, järn, bly osv. också en tungmetall. Däremot så är inte alla tungmetaller giftiga eller miljöfarliga.

Silver är miljöfarligt eftersom det, om det kommer ut i naturen, anrikas i växter. När djuren sedan äter av de silverhaltiga växterna så blir de förgiftade.

Du har rätt i att silver tillhör tungmetallerna, precis som de flesta andra metaller (runt 60 st). Men miljöfarlig är den inte, utan då kvicksilver som är en helt annan sak.

Silver (Ag) tillhör undergruppen myntmetallerna precis som guld och koppar. (Grupp 11). I början på 90-talet så stod den fotografiska industrin för 44% av användandet av allt silver som togs fram (årligen). Av allt silver som används återvinns ungefär 23%

Det finns idag ca 1mg/m3 vatten i våra oceaner vilket borde ta död på all fisk om det vore giftigt, fö. så är gränsvärdet satt till 0.01mg/m3 för en människa. Silver har även en väldigt låg toxologisk effekt.

Hursomhelst så tycker inte jag att man ska hälla ut det i naturen, det finns ju återvinningsstationer för detta..
 
Visst är det märkligt att det är billigare att bryta silver i malm, än att utvinna det ur begagnad fotokemi... Att företag ska behöva betala för att ge bort sitt silver...Man blir ju lite sur!

Men det är bra att alla är så överens här. Själv vantrivdes jag med att framkalla C41 i köket när jag såg vilken färg sköljvattnet hade, och det blir ju lite mycket att lämna in på miljöstationen... Jag antar att riktiga labb kör med slutna system även för sköljvattnet?
 
Jag har en skylt i mitt badrum
där står.

"Det du inte har tuggat och svalt
får ej spolas ner här.."

ganska enkelt att veta vad som får spolas ner då...

/Lars-åke
 
"Det du inte har tuggat och svalt får ej spolas ner här.." - Spotta inte i toaletten, alltså! (ironi)

Egentligen....varför diskutera om man kan hälla fixet i muggen eller ej? Tar man framkallaren till återvinningen kan man ta med fixet.
 
Lars-Åke skrev:
Jag har en skylt i mitt badrum
där står.

"Det du inte har tuggat och svalt
får ej spolas ner här.."

ganska enkelt att veta vad som får spolas ner då...


Var lägger du toapapperet då? Inte till återvinningen hoppas jag. :-/
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.