Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duktig skrivarkalibrerare sökes - alltså person!

Produkter
(logga in för att koppla)

danielll

Aktiv medlem
Jag har tröttnat på att inte kunna få till rätt inställningar mellan skärm/skrivare.
Ibland blir det bra och andra gånger inte.

Så jag undrar om ni vet om någon, kanske är det du, som är duktig på att få skrivaren att lira med det som visas på skärmen, och kanske är sugen på en betald uflykt hit. :)

Så jag tänker att det är bättre att betala någon som kan det här. Så är det bra sen.

Name your price!

Har en Apple MBP 15" 2011 och en Epson R3000.

Det är också ett alternativ.

Men jag hoppas i min enfald att det finns någon som gör hembesök. Fast det vore väl lite för bra om det vore så.

Men tack för tipset. Ska kolla upp det.

//Daniel

Jag har ingen aning om vad han tar för en profil men tror inte det är speciellt dyrt. Det är nog dyrare att spotta ut massa utskrifter man inte är nöjd med. Jag tycker jag har lyckats bra med min Epson 3800. Det enda som inte funkar är att jag får ljusa upp bilden en hel del innan jag skriver ut men jag har lärt mig hur mycket. Färger stämmer bra överens med skärmen. Stefan har också skrivit några artiklar om färg och skrivarkalibrering här på Fotosidan som är mycket bra. http://www.fotosidan.se/cldoc/farghantering-del-1-av-4.htm

/Frode

Det första steget är alltid att få skärmen kalibrerad/profilerad. Är inte skärmen korrekt blir det heller aldrig rätt på utskriften.
Blir utskrifterna mörkare än vad skärmen är så är förmodligen skärmen för ljust inställd.
Cirka 90-120 Cd brukar fungera bra. Det kan man också ställa in med en kalibrar.

Fast du har kanske redan klarat av detta första steg?

Stefan http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=35205 vet allt som är värt att veta. Till honom kan du skicka en utskrift på en speciell färgkarta så gör han en skrivarprofil. Tänk på att profilen bara gäller just det pappret med det bläcket du använder. En profil per papperstyp alltså.

/Frode

+1 på den.
Skulle tro att han är Sveriges främsta expert på området.
Det han inte kan om de här frågorna, är inte värt att veta.

Jag har tröttnat på att inte kunna få till rätt inställningar mellan skärm/skrivare.
Ibland blir det bra och andra gånger inte.

Så jag undrar om ni vet om någon, kanske är det du, som är duktig på att få skrivaren att lira med det som visas på skärmen, och kanske är sugen på en betald uflykt hit. :)

Så jag tänker att det är bättre att betala någon som kan det här. Så är det bra sen.

Name your price!

Har en Apple MBP 15" 2011 och en Epson R3000.

Visst gör jag hembesök, i morgon till Linköping och Norrköping. Men det är ju en bit till Kalmar ;-)

Med vänliga hälsningar

Stefan

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto