Annons

Duger Linux?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Kan man använda Linux till bildbehandling, utskrift, förvaring och inläsning från kameran?

Jag installerade en Linuxutgåva på en av våra gamla källardatorer igår och upptäckte hur mycket bättre den hårdvaran räckte, jämfört med Windows XP.Nu är jag litet sugen på att prova det även på den dator jag har på hemmaskrivbordet som är litet slö för bildbehandling. Där kör jag Windows XP SP2 med Elements 4 och allt som brukar finnas i Windows-maskiner (inkl den stora CPU-boven Norton(*)...)

Nu till min fråga till er: finns det programvara till Linux som räcker för att redigera och göra allt annat man behöver göra? Jag kände litet på Gimp, som verkar räcka och bli över för min del. Finns RAW-hantering för min Nikon? Inläsning från kameran? Kan den hantera min skrivare/scanner (HP PSC2100)?

Jag var för 15 år sedan en van Unix-användare, innan det fanns fönsterbaserade program, så OS:et som sådant är inte ett problem. Jag blev positivt överraskad hur smidigt Ubuntu installerade sig! Snyggt!

Per

*) Den får mer CPU-cykler än jag! :-(
 
Jag använder Linux (Gentoo med KDE) som desktop. Fungerar alldeles utmärkt, använder GIMP + UFRaw för bildbehandling. Gphoto2 funkar fint för att ladda ur bilder ur kameran, men numera använder jag bara en extern kortläsare som jag mountar.
GIMP klarar visserligen bara 8-bitars färghantering (dcraw/UFRaw är 16-bit), skärmprofiler är lite obefintligt. Går dock bra att kalibera skärmen manuellt, med xgamma och så har KDE en mera avancerad funktion. Har dock bara ställt brightness/contrast på min DVI-TFT.

Andra programvaror som är värda att se på om man sysslar med panoraman är Hugin/Panorama tools/Enblend.
GQView är finfin för att bläddra genom bilder, klarar också CRW.

Aldrig prövat skriva ut bilder, YMMV* med moderna USB-skrivare. CUPS är visserligen ganska avancerad.

* Your Mileage May Vary
 
Senast ändrad:
Linux (CRUX med FluxBox)
Använder kortläsare och omvandlar från RAW med ufraw. Bildbehandlar med GIMP och bygger också panoraman med Hugin.

Min usb-skrivare/scanner HPPSC1510 funkar finfint.

Håller dock på att försöka få igång windowsprogrammet "RawShooter Essentials" med en windowsemulator, Wine. Då jag tycker det är lättarbetat.
 
katalogisera

Jag vill gärna slå ett slag för f-spot när det kommer till att organisera bilderna. Den är trevlig att arbeta med (påminner om Adobe Photoalbum) och använder XMP för att lagra metadatat.
 
Re: katalogisera

boran skrev:
Jag vill gärna slå ett slag för f-spot när det kommer till att organisera bilderna. Den är trevlig att arbeta med (påminner om Adobe Photoalbum) och använder XMP för att lagra metadatat.

Ett problem med metadata-lagring brukar vara backup. Hur gör man i f-spot-fallet?

Per
 
Re: Re: katalogisera

perstromgren skrev:
Ett problem med metadata-lagring brukar vara backup. Hur gör man i f-spot-fallet?

Xmp[1]. Använder man senaste versionen, eller iaf 0.2.x så återskapar den taggarna utan problem om man haft "write metadata to file ikryssad". Föredrar man IPTC (som de använde tidigare) så kan man backa mha exiftools eller liknande.

[1] http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Metadata_Platform
 
Tack för tipsen, Niklas! Linuxtråden innehöll en hel del matnyttigt, såg jag, men rätt mycket av reigiöst gräl också, som brukligt är i den här branchen.

Jag har rätt små krav, så gratisutgåvorna duger säkert för mitt bruk, men jag kan ju provköra Bibble, så klart.

Per.
 
perstromgren skrev:
Kan man använda Linux till bildbehandling, utskrift, förvaring och inläsning från kameran?

Jag installerade en Linuxutgåva på en av våra gamla källardatorer igår och upptäckte hur mycket bättre den hårdvaran räckte, jämfört med Windows XP.Nu är jag litet sugen på att prova det även på den dator jag har på hemmaskrivbordet som är litet slö för bildbehandling. Där kör jag Windows XP SP2 med Elements 4 och allt som brukar finnas i Windows-maskiner (inkl den stora CPU-boven Norton(*)...)

Nu till min fråga till er: finns det programvara till Linux som räcker för att redigera och göra allt annat man behöver göra? Jag kände litet på Gimp, som verkar räcka och bli över för min del. Finns RAW-hantering för min Nikon? Inläsning från kameran? Kan den hantera min skrivare/scanner (HP PSC2100)?

Jag var för 15 år sedan en van Unix-användare, innan det fanns fönsterbaserade program, så OS:et som sådant är inte ett problem. Jag blev positivt överraskad hur smidigt Ubuntu installerade sig! Snyggt!

Per

*) Den får mer CPU-cykler än jag! :-(


Prova UFRAW om du vill ha en smidig plugg in till Gimp för import av bilder i RAW format.

Installerade i somras Unbutu Linux åt en fattig student som ville ha en billig surfdator...

Har själv funderingar på att köra allt på Linux men som läget är nu så blir det nog att min nästa dator blir en Mac. Jag har som målsättning att ha Microsoft fritt hem i framtiden. Kör nu Linux på min bredbandsrouter (openwrt) och OpenBSD på min filserver.

På jobbet så andävnder vi Linx som plattform för SAP R/3 & Oracle DB och har spännande cluster lösningar på detta.

Det jag saknar till Linux är följande:

Support för min Eye-One Display 2 monitor kalibrator.
Support för min Canon IP-8500 skrivare.
Photoshop

Allt detta finns till Mac...


// Fredrik
 
Re: Re: Duger Linux?

fredrikru skrev:
Det jag saknar till Linux är följande:

Support för min Eye-One Display 2 monitor kalibrator.
Support för min Canon IP-8500 skrivare.
Photoshop

Allt detta finns till Mac...
Så tänker jag med, även om jag saknar Linux...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.