Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Duger billigt ljusbord?

Produkter
(logga in för att koppla)
Duger ett sånt här enkelt ljusbord för att fota av stora neg tror ni? Har 6x9 neg från min barndom o äldre som jag skulle vilja digitalisera.

Svårt att säga utan att se det tänt, det är viktigt att ljuset är helt jämt. Men för 149kr har du inte mycket att förlora.

För svartvitt bör det gå bra, med reservation för ojämn belysning. Det kan ju bli långa exponeringstider, men det gör inget om man har ett stabilt stativ. Det finns inget Ra-värde angivet, så jag skulle inte använda det till färgneg, då det är risk att delar av spektrat saknas.

SV antar jag, då gör det inget om ljuset har färgstick.
Däremot tveksam att det är tillräckligt jämt, ev så
kan man göra en bild på endast ljusbordet eller den del
man använder och sen lägga som lager och kompensera med.

Prova, det är väl inte värre än att du får äta nudlar nån
dag om det inte blir bra.

Är det glasneg ?
Om inte så behövs kanske nått som håller dem plana.

//MW

( Är visst lite långsam, det kom inlägg som jag inte såg . :) )

Duger ett sånt här enkelt ljusbord för att fota av stora neg tror ni? Har 6x9 neg från min barndom o äldre som jag skulle vilja digitalisera.

Billigaste A4 på Photax är ett för 825 Kr och motsvarande på Scandinavian Photo är ett för 1190 Kr. Någonstans har man rimligen sparat när man säljer för 149 om det inte är en ren lockvara där säljaren dumpat priset Största risken är kanske att ljusbilden är alldeles för ojämn men för det priset kan man givetvis chansa...

Tack alla. Jo, det är svarvitt, vanliga filmnegativ. Ja, det var just jämnheten på ljuset jag tänkte kunde vara ett problem.

Vilken tur för mig att du har ett, Gunte! Då chansar jag på ett sånt.

Det är ett engångprojekt som jag inte ens vet om jag kommer att genomföra, så ingen lust att lägga pengar på det. Men för det här priset kan jag ha det på lager om andan faller på nästa vinter eller så...😋 Det finns nog annat kul man kan ha ett ljusbord till också.

Lidl är väldigt märkliga. Mycket skräp, men en del prylar är hur bra som helst. Chansade t.ex. på en täckjacka för jag tror det var 199:-. Nu är den min favoritjacka. Letat efter en sån modell i minst 10 år. Ni vet, som de var förr. Rak modell som går ner över rumpan. Jag vill ha lediga jackor som man kan få in en tjocktröja under om det kniper. Nu är alla jackor korta och tajta. Jag tänkte att det skulle blåsa rakt igenom den, men det gör det inte. Hur bra som helst, utom att den inte har tvåvägsdragkedja, som annars är ett krav jag har, och att innerfickan saknar stängning.

Om inte annat borde det väl gå att använda det för lite lätt belysning, kom jag på. Synd att man inte kan prova på Lidl. Om det funkar som en ledpanel skulle jag vilja ha två. Kanske kan ta med en powerbank och provköra lite i smyg...

Som alla andra säger, prova. Du kommer även att kunna använda en iPad med gott resultat, så länge som du skapar några cm avstånd mellan plattan och negativet (så pixlarna inte blir skarpa).

Behöver du inte ett riktigt bra neutralgrått mattfilter om du använder en iPad? Den skickar ju ut RGB i en lägre upplösning än dom flesta bättre kameror.

Fast det är kanske ett billigt sätt att göra dåliga färgbilder av svartvita bilder.

Jag har inget behov av en platta och tänker inte köpa nån bara för det här. Märkligt att det måste vara just en iPad förresten. Eller ens en platta. Vilken skärm som helst borde väl funka om man vill gå den vägen. Desktop, laptop. Min telefon har nog stor skärm också.

Jo, jag vet var det finns bättre ljusbord. Men eftersom det är ett engångsprojekt som kanske inte ens blir av att genomföra till fullo känds det här priset mycket mer passande. Undrade helt enkelt om det var idé att testa med en sån billig och det tycks det ju vara, så jag kommer att köpa ett sånt.

Behöver du inte ett riktigt bra neutralgrått mattfilter om du använder en iPad? Den skickar ju ut RGB i en lägre upplösning än dom flesta bättre kameror.

Fast det är kanske ett billigt sätt att göra dåliga färgbilder av svartvita bilder.
Varför skulle man vilja göra dåliga färgbilder av svartvita bilder?
Och nej, man behöver inget filter. Det räcker med oskärpa.
Jag har inget behov av en platta och tänker inte köpa nån bara för det här. Märkligt att det måste vara just en iPad förresten. Eller ens en platta. Vilken skärm som helst borde väl funka om man vill gå den vägen. Desktop, laptop. Min telefon har nog stor skärm också.

Jo, jag vet var det finns bättre ljusbord. Men eftersom det är ett engångsprojekt som kanske inte ens blir av att genomföra till fullo känds det här priset mycket mer passande. Undrade helt enkelt om det var idé att testa med en sån billig och det tycks det ju vara, så jag kommer att köpa ett sånt.
Jag har inte läst någon hävda att det måste vara en ipad, var står det? Däremot berättade jag att det funkar bra med en sådan. Om negativstorleken tillåter så går det finfint med en mobiltelefon också.

Jag kunde absolut ha använt ordet surfplatta istället för ipad, för att inkludera även de surfplattor som inte är just ipad. My bad, jag borde ha varit tydligare.

Ganska många har en surfplatta eller en avlagd mobil, i så fall slipper man skaffa en dedikerad ljusplatta för att göra det du beskriver att du vill göra. Om man nu inte specifikt tycker att det är kul att köpa grejor. Jag har av förklarliga skäl ingen aning om just du har en surfplatta eller inte.

Senast ändrad:
Varför skulle man vilja göra dåliga färgbilder av svartvita bilder?
Och nej, man behöver inget filter. Det räcker med oskärpa.

Det var mest ett påpekande att man borde få med dom röda, gröna och blå pixlarna från en iPad om man lägger en bild ovanpå en sådan och fotograferar med en modern kamera.

En skärm kan bara lysa rött, blått eller grönt. Vitt ljus simuleras med hjälp av att en röd, en blå och en till två grön(a) pixlar väldigt nära varandra lyser samtidigt.

Ett mattfilter gör väl just oskärpa? Tänk matta och klara glödlampor. Så en skärm (som du ställt in att lysa med rätt temperatur) med ett mattfilter ovanpå och så bilden på det borde kunna fungera.

Det var mest ett påpekande att man borde få med dom röda, gröna och blå pixlarna från en iPad om man lägger en bild ovanpå en sådan och fotograferar med en modern kamera.

En skärm kan bara lysa rött, blått eller grönt. Vitt ljus simuleras med hjälp av att en röd, en blå och en till två grön(a) pixlar väldigt nära varandra lyser samtidigt.

Ett mattfilter gör väl just oskärpa? Tänk matta och klara glödlampor. Så en skärm (som du ställt in att lysa med rätt temperatur) med ett mattfilter ovanpå och så bilden på det borde kunna fungera.
Absolut, lägger man filmen direkt ovanpå skärmen så kommer man framför allt att få störande moiré. Därför gör man inte så, utan håller skärmen oskarp genom att skapa ett avstånd på några cm mellan negativhållare och skärm. Filter behövs inte, problemet försvinner i realiteten.
Det är inga gissningar, utan det funkar utmärkt just så. Beskrivet av många användare, inklusive mig själv som digitaliserat några tusen bilder med utmärkt resultat exakt så. :)

Å andra sidan är det kanske jobbigare att placera en skärm en bit ifrån bilden än att bara ha en mattskiva imellan att lägga bilden på.

Å andra sidan är det kanske jobbigare att placera en skärm en bit ifrån bilden än att bara ha en mattskiva imellan att lägga bilden på.
Det beror på. Har man många bilder så finns det ändå poänger med att skapa en jigg/hållare för att positionera bilderna snabbt och enkelt. Då är det inte mkt bökigare att göra den litet upphöjd.

Men det finns många sätt att göra det på. Det jag beskriver är beprövat och fungerar utmärkt, men man kan förstås nå dit på olika vis. Jag har en vertikal setup, somliga kör horisontellt. Jag belyser med mobil eller padda, andra belyser med blixt, ytterligare andra använder någon slags ljuslåda/-platta.

Nu har jag bärgat en. Det var nog i sista minuten, fanns bara 3 kvar när jag var där vid lunch.

Tycker den ser fin ut, men jag ingen erfarenhet av ljusbord. Ljuset är lite starkare precis intill kanterna, tycker jag det ser ut som, men det inre verkar vara jämnt belyst. Så det blir nog bra detta.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar