Annons

dubbla skärmar i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

henrikgbg

Aktiv medlem
Hej!

Har precis investerat i en ny skärm och färgkalibreringsverktyg!

nu ska jag bara få det att funka, jag har stött på ett par frågetecken på vägen som jag hoppas kunna få hjälp med!

1. Färgkalibreringen är en "eye one" och jag har lyckats ställa in den ena skärmen (huvudskärmen), hur gör jag för att få den andra skärmen kalibrerad för att stämma överens med den kalibrerade? går det att göra en kalibrering för just den skärmen också eller finns det bättre lösningar? skillnaden är väldigt synlig just nu

2. Jag arbetar med photoshop CS3, hur kan jag ställa in så att båda skärmarna används och finns det några smarta arbetssätt för att utnyttja dom båda?

tackar för hjälp på förhand! :D
 

Då får du nog rota lite i exakt vilket grafik-kort du har. Ibland går det, ibland inte. Google, helt enkelt.

Personligen föredrar jag dock att ha en av skärmarna kalibrerad och den andra "nollad". På så sätt kan jag på den andra skärmen få en någorlunda bra koll på hur mina bilder ser ut på webben hos de som inte har kalibrerat.

Ett bra tips är ju förstås Photoshop på en skärm, Bridge på halva den andra. Sen spotify, gmail etc på resten.
 
ok! har ett nvidia, ska googla runt o se va jag hittar!

Förstår din idé om att ha en nollad skärm, ingen dum ide!

Jag arbetar aldrig i bridge utan använder mig av lightroom 2.4 helt uteslutande istället, finns det något jag kan sakna i bridgen som inte lightroom har?

bildbehandlings motivationen har ökat något enormt av att sitta med lite större (och dubbla skärmar), har bara använt min lilla 12" laptop till allt under min tid på resande fot, bättre än ingenting men gudars vilken skillnad det är nu! :D

Fick min första WOW känsla när jag kalibrerade om skärmen häromdagen, vilken skillnad!
 
Personligen föredrar jag dock att ha en av skärmarna kalibrerad och den andra "nollad". På så sätt kan jag på den andra skärmen få en någorlunda bra koll på hur mina bilder ser ut på webben hos de som inte har kalibrerat.

Om du arbetar på så sätt, se till att din andra skärm är ljussvagare än den första. Vårt färgseende adapteras mot den ljusstarkaste skärmen, så att om det är den okalibrerade så kommer du ser färgerna fel på din kalibrerade.


Stefan
 
Om du arbetar på så sätt, se till att din andra skärm är ljussvagare än den första. Vårt färgseende adapteras mot den ljusstarkaste skärmen, så att om det är den okalibrerade så kommer du ser färgerna fel på din kalibrerade.


Stefan

Oj! instämmer med Mattias! det var något jag inte tänkt eller vetat något om!

kör lightroom med loupe view på den kalibrerade och grid view på andra

och i photoshop så har jag lagt ut alla menyer på den andra skärmen (förutom dom som har med färg att göra) blev snabbt förälskad i det och det går som en dans nu! :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.