Annons

Dubbeltrubbel i CS3

Produkter
(logga in för att koppla)

cheetah1

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är lite nybörjare vad det gäller Photoshop (ska dock gå moderskeppets kurs till våren), och jag har kört fast. Jag försöker på två olika sätt få in en tomteluva i ett blivande julkort.

Det första sättet jag försöker är att klippa bort det som är runt om luvan och Placea den i julkortet. Problemet är att det jag klipper bort inte ersätts av tomrum, utan av bakgrundsfärgen, så det funkar inte. Hur ändrar man detta. Säkert lätt, fast jag inte hittar det...

Sätt två: Jag klipper ut tomteluvan och pejstar helt enkelt in den i ett nytt lager i julkortet. Jaha, då blir tomteluvan helt nermattad, så att den knappt har några färger alls kvar. Vad är fel?
Det här felet yttrar sig även när jag använder penslar. Tar jag klarröd så blir det lite ljusrödrosaaktigt.

Jag antar att följande är användbart på mig: "You're doing it wrong, that's what's wrong".
Men eftersom jag då inte vet vad jag gör, så snälla hjälp mig..
 
Första problemet löst: luvan var i RGB 8-bitar och julkortet var i RGB 32-bitar.

Sparningsproblemet kvarstår.
 
Image/mode/8 bitar borde göra susen.
Det första låter som opacitetsproblem.
Har du 100% överallt?

MVH:

Garbis
 
Nah, jag satte luvan till 32 bitar.
Det var det som var första problemet. Eller menar du att det inte går att spara för att det inte är 8 bitar?
 
Jo, så var det visst. Då var problemen lösta..

Följdfråga: Varför får man inte spara som Jpeg med 32-bitar?
 
Standard JPEG-formatet har helt enkelt bara stöd för 8 bitar per kanal (dvs 24 bitar per pixel).
 
Jag hade ändrat till 16 bitar i Camera Raw och förstod inte varför det inte gick att spara JPEG på vanligt sätt i PS.
Men då hittade jag funktionen "scripts" sen "Image processor", där gick det att spara i JPEG med 16 bitar.
Hur gör ni med raw.bilder som är 16 bitar, sparar ni i annat format än JPEG eller använder ni raw med 8 bitar.
Och om man använder raw med 8-bitar, fattas det extra dynamiken då?
Jag har precis förstått skillnaden mellan raw och JPEG, när man drar i nivåerna så klarar raw med mkt bättre nyanser och inte alls blir så "platt"
 
Jag sparar en liten jpg som man kan ha på web och så, och en högupplöst tiff (16bit). Problemet med 8bitar är att det lätt uppstår bandningar i t.ex. övertoningar. Man kan undvika det genom att lägga på grain.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.