ANNONS
Annons

Dubbelexponering (D70 / PS CS)

Produkter
(logga in för att koppla)

murbeck

Medlem
Hej,

Jag har försökt läsa på i andra trådar om dubbelexponering med digitalkamera och förstått att funktionen inte finns i D70:n utan måste åstadkommas i PS el. likn.

Hur går man då tillväga rent praktiskt? Jag vill ta en "sekvensbild", i det här fallet en skidåkare som hoppar, där bakgrunden är konstant och åkaren exponeras 3-4 gånger under hoppet. Finns det något enklare sätt än att maska ut åkaren ur samtliga exponeringar och sedan montera mot första bildens bakgrund?

Tacksam för tips & trix som kan förenkla processen.

// Martin

om du menar som jag tror kan du göra så här...utgå från en bild, sen lägger du på en ny bild som ett lager på första bilden, därefter lägger du på en lagermask och "målar" fram skidåkaren(med svart pensel). upprepa detta med så många bilder du vill...om du nu vill att skidåkaren ska va lika skarp o synliga på alla exponeringar(en analog dubbelexponering brukar ju lixxom flyta ihop lite), annars får du leka med opaciteten mm.....det kan ibland behövas lite färgmatchning osv för att bilderna ska passa ihop...

Hoppas du fattar mina taffliga förklaringar:)

Du kan inte skapa den effekt du vill ha med dubelexponering.
Exponera så många bilder kameran kan under ett hopp och sedan får du addera bilderna i datorn.

Erik Schalin skrev:
Du kan inte skapa den effekt du vill ha med dubelexponering.
Exponera så många bilder kameran kan under ett hopp och sedan får du addera bilderna i datorn.

det var väll de han menade?även om det inte är samma sak som en dubbelexponering.:)

Blixt

Det finns en annan väg också om det inte är för ljust . Lång slutartid och blixt. Du kan "minska" ljuset med ND-filter och sätta D70n på ISO200. Använd liten bländaröppning och lång slutartid. Låt sedan en extern blixt (ex SB-800) generera ett antal blixtar som du riktar på skidåkaren.

Med detta förfarande blir bilderna som multiexponering. Åkaren blir delvis genomskinlig.

Lycka till

/AnWi

Ställ in kameran manuellt (inkl. vitbalansen) så att du får samma exponering på bilderna. Om du då har en himmel som bakgrund så går det snabbt att maska fram åkaren.

Jag har ett par sådana bilder som exempel i mina album...
Bild1
Bild2
OBS! Bild2 ska se ut som du gör... :)

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.