Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbelexponering...Aaaargh...å jag min klantskalle!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Bildbevis på min klantighet:

-Catherine- skrev:
Ja, mina vänner, här kommer då bildebeviset på min stora fadäs. Igår satte jag mig och tejpade en tejpbit på alla oexponerade rullar. För att ladda filmen krävs det att tejpbiten tas bort. På så vis borde jag hålla koll på vilka rullar som är oexponerade å inte.

Hade tanken på att klippa/vika/rita eller tejpa igen alla exponerade, men eftersom jag vet hur jag kan vara i stressituationer så anar jag att jag kommer glömma det momentet :(
Bättre då att i lugn å ro märka de rullar som INTE är exponerade.

Märkta=oexponerade, omärkta=exponerade

Får se hur det går med detta system...



Så här blev iaf en av de misslyckade bilderna:

Det där var iofs i mina ögon inte nåt större misslyckande, blev ju riktigt bra =)
 
Re: Re: Bildbevis på min klantighet:

Eveningstar skrev:
Det där var iofs i mina ögon inte nåt större misslyckande, blev ju riktigt bra =)

Haha, det där var snällt sagt...men inte så övertygande dock. Tror inte att hästägaren vore så nöjd med det porträttet av hennes kelgris :)


/C
 
Catherine, du har inte funderat på 2 plastaskar, typ "dom här" , också skriver man med stora bokstäver "EXPONERAD" ch "Ej använda", bara ett litet tips.
 
jag brukar märka med svart tushpenna nummer på senaste bilden om jag byter till annan rulle och om rullen är exponerat drar jag filmenden inn i kasseten eller så kan du skriva EX= Exponerat.
 
Jag river av den smala flärpen på exponerade rullar. Idiotsäkert och kräver ingen penna som jag ändå alltid lyckas tappa. Min senaste fotoväskepenna ligger tillsammans med ett objektivbakändelock vid stranden av en sjö i västra Värmland.
 
Testade nytt system ikväll

Jag var och tog två rullar på hästen igen, och denna gång var jag ohyggligt noga. Jag gjorde som Jörgen skrev ovan, rev av den lilla flärpen. Sedan stoppade jag rullarna i fickan (i plasthylsan förståss) och inte i fotoväskan. Denna gång skulle jag iaf inte dumma mig :)

/C
 
Walle skrev:
Många kameror har en inställning som gör så att filmfliken lämnas utanför rullen, när filmen dras tillbaka. Det är användbart när man framkallar själv.
Någon som vet om denna möjlighet finns på Canon EOS 300V? Det skulle vara väldigt användbart för ett litet "experiment-projekt" som jag håller på med just nu. Jag har letat i manualen men hittar inget om det.
 
johannaj78 skrev:
Någon som vet om denna möjlighet finns på Canon EOS 300V? Det skulle vara väldigt användbart för ett litet "experiment-projekt" som jag håller på med just nu. Jag har letat i manualen men hittar inget om det.

Noop, den finns inte på 300V. Men som du säkert vet att du lätt kan dra ut filmen med en filmutdragare. Eller en bit papper och lite tejp.
 
Har du inte läst ngt alls av vad som har skrivits i tråden Johanna?

Lär av andras misstag.

Köp en filmutdragare om du behöver funktionen.
Tips kaffebrus.com
 
Erik Schalin skrev:
Har du inte läst ngt alls av vad som har skrivits i tråden Johanna?

Lär av andras misstag.

Köp en filmutdragare om du behöver funktionen.
Tips kaffebrus.com
Självklart har jag läst tråden. Jag skriver inte i trådar som jag inte har läst.

Det jag har lärt mig/blivit påmind om i den här tråden är hur viktigt det är att hålla isär exponerade och oexponerade rullar. Man kan ju klanta till det även efter att man har dragit fram filmen med en filmutdragare.
 
johannaj78 skrev:
Man kan ju klanta till det även efter att man har dragit fram filmen med en filmutdragare.
Visst kan man det Johanna men när man drar ut filmen så är man säker på vad den innehåller.

Är jag inte säker så framkallar jag hellre en halv rulle än förstör exponerat material.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.