Annons

Dubbelblixt på AF-540 fgz?

Produkter
(logga in för att koppla)

hence84

Aktiv medlem
Hej, jag är en lycklig ägare av en AF540fgz-blixt men har en liten fundering:
* Jag vill under samma exponering att blixten ska slå 2 ggr eller fler, hur gör jag detta?

Ett exempel, jag ställer in kameran på 10 sek slutartid och vill att blixten ska slå ibörjan och i slutet, hur gör man detta? Går det ens?

Mvh Henric

Jag har för mig detta diskuterats tidigare och jag gick och kollade på min 540 och kunde inte hitta någon strobefunktion. Den gamla 500 har strobe, men den funkar inte på de nya kamerorna med automatik, men för strobe lär du ju behöva köra manuellt i alla fall. Men att du skulle kunna få en blixt vid öppning och en vid stängning, det tror jag inte på, men du kan kanske få till något liknande genom att ställa tiderna rätt.

Tror inte det finns någon färdig funktion för detta.

Men vid så pass långa slutartider som 10 sekunder så hinner du ju göra det manuellt, d.v.s. ställ in blixten på manuell styrka och håll den löst i handen och lös ut den två gånger.

Fast hur är väl frågan nu när jag tänker. Test-knappen kanske ger full styrka oavsett hur man ställt in blixten? Isåfall kan ju billiga radio-triggers vara en lösning.

Tror inte det finns någon färdig funktion för detta.

Men vid så pass långa slutartider som 10 sekunder så hinner du ju göra det manuellt, d.v.s. ställ in blixten på manuell styrka och håll den löst i handen och lös ut den två gånger.

Fast hur är väl frågan nu när jag tänker. Test-knappen kanske ger full styrka oavsett hur man ställt in blixten? Isåfall kan ju billiga radio-triggers vara en lösning.

Jag köpte sådana på Kaffebrus ... funkar mycket bra

Lösning?

Om du utlöser blixten manuellt samtidigt som du trycker av kameran och har tex stoppur som du går efter för nästa utlösning kan det funka ungefärligen. Blixten kan köras på auto eller manuellt.

Om du experimenterar kan du kanske hitta en lösning, tex ha blixten på kameran och använd första ridån, sen ställer du om till andra ridån, då kanske den löser ut på andra oxå(före slutarstängning), i så fall perfekt.
Ett annat sätt kan funka, ta av blixten efter att den löst ut på första ridån och utlös själv blixten innan andra stänger. Eller tvärtom, blixtra manuellt först och sätt på blixten på kameran och använd andra ridån.

Blev nyfiken och provade, vet ej om det blev nåt fel när jag tappade blixten men med blixten på andra ridån löste den ut på både första och andra ridån ...(kameran på M och blixten på P-TTL).

Tror inte det går att ställa om ridåsynkning under pågående exponering. Och att montera på/av blixten under tiden slutaren är öppen är nog att be om skakningsoskärpa.

Att blixten löser ut både på första och andra ridån är väl inte helt sant. Det som händer är nog att du först ser förblixten som kameran använder för att mäta blixtljuset innan exponeringen. Sen öppnas slutaren och i slutet ser du den faktiska exponerande blixten.

Provade, även med 360FGZ

Att ställa om synken under exponering gick inte som väntat, men var värt ett försök. Jag tänkte inte på förblixten, kanske för att jag panorerade sakta med kameran under exponeringen och fick med lite bild från förblixten, förblixten verkar vara ganska stark.

Summa sumarum bör man kunna balansera avstånd med bländare och därmed använda förblixten som en synlig blixt i en rörelse, har man sen blixten på andra ridån - så sim salabim ...

Ok!
Får testa lite olika lösningar senare då. Som det verkar nu är nog manuell det sätt som verkar vettigast. Att pilla med blixten på kameran är nog ingen idé, skakningoskärpa som ett brev på posten som sagt var =)

Hjärnsläpp

Tror inte det går att ställa om ridåsynkning under pågående exponering. Och att montera på/av blixten under tiden slutaren är öppen är nog att be om skakningsoskärpa.

Att blixten löser ut både på första och andra ridån är väl inte helt sant. Det som händer är nog att du först ser förblixten som kameran använder för att mäta blixtljuset innan exponeringen. Sen öppnas slutaren och i slutet ser du den faktiska exponerande blixten.
Var nog lite trött ...
Har du två blixtar kan du lösa ut en handhållen manuellt "samtidigt" som du trycker på avtryckaren, med kamera + blixt i skon på andraridån.
Så här ser det ut med bara andraridån och två sekunders exponering:

Bilagor

• Blixt på andra 400pixel.jpg
    Blixt på andra 400pixel.jpg
    12.3 KB · Visningar: 241
Var nog lite trött ...
Har du två blixtar kan du lösa ut en handhållen manuellt "samtidigt" som du trycker på avtryckaren, med kamera + blixt i skon på andraridån.
Så här ser det ut med bara andraridån och två sekunders exponering:

Ja så kan man ju göra, har en gammal manuell blixt så det går ju bra!
Vad betyder symbolen på blixten med två blixtar?
http://media.pentax.se/images/products/photo/se/30425/AF540FGZ_Rueck.jpg
Läge tre på switchen.

Stroboskop

Kontrastkontroll, alltså två blixtar som ger olika styrka på första ridån, den ena ger dubbelt mot den andra. Har du ingen bruks kan du ladda ner Engelsk på:
http://www.pentaximaging.com/support/manuals-and-literature/

Om du är intresserad av flera blixutlösningar, så kan du titta på bruksen för 500FTZ. Det är en föregångare till 540FGZ som saknar P-TTL (har den tidigare TTL)men har stroboskop som 540FGZ saknar, alltså du bestämmer i förväg blixtfrekvens, antalet blixtar och styrkan. Den kan hittas lite här och där, Blocket och Tradera ...
http://www.blocket.se/vi/19553568.htm?ca=10_s
http://www.blocket.se/vi/16763671.htm?ca=10_s
Finns säkert äldre Metz med stroboskop oxå, annars har Metz 58 och kanske 48 stroboskop.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar