Annons

Dual IV skanner från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

matka

Medlem
Har funderat på att köpa en Minolta Dual IV skanner. Gick in på www.bhphotovideo.com och ser att jag kan spara några 100-lappar där mot att köpa den i sverige. Jag blir dock lite fundersam när det gäller strömförsörjningen, i specifikationerna läser jag: Power Requirements 120V AC; 50-60 Hz
Nån som vet hur jag ska lösa det? Är det en "lös" transformator till den och i så fall, kan jag köpa en ny här hemma som fungerar på 220/50Hz? Eller en inbyggd transformator?

Nån som har erfarenheter av det?

Köpte alldeles nyss en Dual-IV från B&H. Eftersom jag "för tillfället" (sedan fem år) bor i USA har jag förstås inga problem med spänningen.

Apparaten har en separat AC adapter och man levererar olika varianter av denna för USA/Canada och för Europa.

Du har två alternativ om du köper denna scanner från Usa:

1/ Köp en spänningsomvandlar (travel adapter) som transformerar ner 220V till 120V. Dessa kostar cirka $20 på t.ex radioshack med flera ställen.

2/ Köp en AC adapter till scannern från Minolta (eller repr.) i Europa, dvs som reservdel. Den kostar strax under SEK 200.

Nöjd!

Ja när det gäller kvalitet på scannade bilder är det verkligen ett lyft jämför med min gamla Primefilm 1800U.

Det som är bättre är framförallt kontrastomfånget (gamma 3.6 i defaultläget jämfört med "obefintligt" för 1800U). Skärpan är också klart bättre.

Sen "händer" det förstås alltid saker när man kopplar ihop nya prylar med gamla datorer. Min dator är en 733Mhz Emachines med 256Mb minne och 20Gb disk. Börjar bli gammal.Den har enbart 1.1 USB också. (Scannern är kompatibel med både USB 2 och USB 1). Totalt gör det att det för mig tar en stund att scanna in en rulle dia. Men i och med att man kan ladda 4 dia i taget (eller 6 st om man får dem omonterade från labbet) kan det få ta den tid det vill. Understundom knyter sig allt sammans, men det gör min gamla dator alldeles av sig självt - med eller utan scanner.

Det man får tänka på med denna scanner är två saker:

1. Installationen. Installera programvara och drivrutiner *INNAN* du överhuvudtaget kopplar in scannern till datorn.
2. Uppstart. Starta datorn. Starta scannern. Vänta en "liten stund". Starta proram för inscanning.

Lycka till!

Har du har räknat med spänningsomvandlare.
Har du räknat med frakt + moms(25%) + tull(7%). Moms och tull lägs ovanpå allting, inklusive frakten.

Har du kollat garanti, tar minolta emot saker som är köpta i USA eller måste du skicka tillbaka den om det skulle hända något(inte helt ovanligt heller).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar