Annons

Dual image filter istället för avtonat gråfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan ju montera i Photoshop, två lager och så suddar du bort den överexponerade biten i den ljusare bilden.

Dubbelexponering funkar ju förmodligen också, men du måste softa kanten. En pappbit som du rör upp och ner framför objektivet som vid efterbelysning vid kopiering. Det förutsätter förstås långa exponeringstider. Avtonat gråfilter är enklare...
 
Jag har i en kommentar till denna bild fått rådet att lägga på ett avtonat gråfilter i PS för att motverka den överexponerade himlen.
Men jag hittar inget sånt filter och förstår inte riktigt hur det skulle gå till. Nån som vet?
 
Hej

ett P/S filter kan aldrig ersätta ett avtonat filter som användes vid fotograferingen. Har du överexponerat så är detaljer borta, det enda som kan göras är att mörka ner de ljusa partierna men detta räddar, som sagt, inte detaljerna.

Sedan så tyckte jag att exempelbilden visar ett alldeles för uppenbart bruk av filtret. Filtret skall inte synas endast effekten av den, tycker jag, dvs att detaljer bibehålles.

Det är därför viktigt att använda rätt styrka av av-tonat filter och vara noggrann vid inpassning av filtret så att den tonade effekten läggs så att resultatet ser naturligt ut.

Mvh
Johan

sebbfolk skrev:
Jag har i en kommentar till denna bild fått rådet att lägga på ett avtonat gråfilter i PS för att motverka den överexponerade himlen.
Men jag hittar inget sånt filter och förstår inte riktigt hur det skulle gå till. Nån som vet?
 
Men jag har inte alls använt nåt filter på den där bilden.

Min fråga var om det verkligen finns nåt filter i PS som man kan lägga på i efterhand, för att reparera den skada som uppstått av att man INTE använde avtonat gråfilter vid fotograferingstillfället.
Jag tänkte precis som du säger, att det måste vara omöjligt att få fram detaljer som inte existerar.

Men OM det finns nån sån funktion i PS, var finns den och hur i all världen fungerar den?
Alexander: tack för tipset! Ska se om jag kan få tag i den.
 
Avtonat gråfilter

Det finns en fördel med att använda ett avtonat gråfilter framför två alterntivexponeringar och öka det dynamiska omfånget i photoshop, nämligen;

Om man har rörliga föremål i sin scen, tex träd med blad som gungar i blåsten, vågor som rör sig mm och gör alternativ exponeringar kan föremålen ha hunnit flytta sig ganska långt mellan exponeringarna vilket innebär att du kommer att få rörelseoskärpa i dessa delar av bilden. Detta kan vara önskvärt men inte alltid!
 
Hej

jag avsåg..

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=40827

Mvh
Johan


sebbfolk skrev:
Men jag har inte alls använt nåt filter på den där bilden.

Min fråga var om det verkligen finns nåt filter i PS som man kan lägga på i efterhand, för att reparera den skada som uppstått av att man INTE använde avtonat gråfilter vid fotograferingstillfället.
Jag tänkte precis som du säger, att det måste vara omöjligt att få fram detaljer som inte existerar.

Men OM det finns nån sån funktion i PS, var finns den och hur i all världen fungerar den?
Alexander: tack för tipset! Ska se om jag kan få tag i den.
 
gunnvor jag har gett dig lite tips i en kommentar till bilden du länkade till ovan, jag upptäckte tyvärr denna disskution efter jag svarat i bilddiskussionen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.