Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

dSLR som exponeringsmätare för mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

emjo

Avslutat medlemskap
Jag går och grunnar på om man skulle börja leka lite med 6x6-formatet. Det finns ju billiga kameror och photax har 120-film så varför vänta? Tja, en sak är exponeringen. Bortskämd som jag är med Av-läget på min Canon digitalkamera kanske exponeringen alltid blir kass (i alla fall jämfört med vad man jag är van vid).

Så det slog mig att jag kunde ta foto med min digitalkamera och sedan använda dess tid och bländare även på en gammal helmanuell 6x6-a (som inte ens har batteri i sig!).

Vad talar mot detta resonemang?

Det fungerar väldigt bra... se till att ha samma ljusstyrka och bränvidd så ska det bli rätt
Annars finns det billiga begagnade ljusmätare att fynda.

Du behöver ju inte ta bilden, bara mäta ljuset med din DSLR sen föra över det på din mellis..

Jag har själv en gammal solcellljusmätare, den duger åt mig, körde även med en iphoneapp ett tag, den var lite krångligare men fungerade

Fotar du svartvit 120 film så är den i regel väldigt förlåtande vid felexponering också

Om du har en kompaktkamera som medger någolunda kontroll kan du använda den istället, mindre och smidigare. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar