Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-rigg a la Biltema

Produkter
(logga in för att koppla)

bstrand

Medlem
Hej
Visst kan man spara några tusenlappar om man gör det själv. Att göra en egen DSLR Rigg är populärt och här är mitt bidrag. Allt kommer från Biltema utom snabbfästet (Manfrotto 577) och balansvikterna
(hantlar från Intersport)
Cykelstyret gör att det blir förvånandsvärt lätt att hålla till skillnad mot övriga varianter med handtag rakt ned och tätt mellan handtagen. Med den här varianten trycker man även lite frammåt, vilket avlastar armarna.
Det mesta går att justera för olika armlängd och utrustning mm.

Mvh
Anders Bergstrand
 

Bilagor

  • _AB87905.jpg
    _AB87905.jpg
    14.8 KB · Visningar: 2,781
  • _AB87885.jpg
    _AB87885.jpg
    14.6 KB · Visningar: 2,803
  • _AB87897.jpg
    _AB87897.jpg
    15.3 KB · Visningar: 2,806
Heh, tjusigt med cykelstyret. Jag gillar den lösningen och kan tänka mig att det blir betydligt bekvämare hålla i den där en av vanlig rigg. :)

Får man vara nyfiken och fråga vad hela paketet gick loss på för dig ?

/ Magnus
 
Heh, tjusigt med cykelstyret. Jag gillar den lösningen och kan tänka mig att det blir betydligt bekvämare hålla i den där en av vanlig rigg. :)

Får man vara nyfiken och fråga vad hela paketet gick loss på för dig ?

/ Magnus

Hej Magnus
Biltemagrejerna gick på 950kr (då får man två "axelstöd", ett vänster och ett höger)
Hantlarna 200kr och snabbfästet 600kr.

Mvh
Anders
 
Den svarta grejen som är axelstöd vad är det?

Kanonbra jobbat!

Tackar.
Axelstödet är Biltemas "Handskydd". Sitter normalt på en cross-mc framför handtagen på styret.
Man köper en förpackning med två. Var och en är lite olika formade och passar därför för höger resp. vänster axel. Om man vrider den lite vid monteringen på röret får man bättre passform. Vill man göra insidan lite mjukare limmar man dit Biltemas sittunderlag eller liknande.


Mvh Anders
 
Cool pryl!
En inköpslista vore högintressant. Vart köpte du de svarta rören och klämmorna?
//D

Hej
Ursäkta dröjsmålet.
Rören är en lampstolpe från IKEA (lite fusk där alltså). Klämmorna är Biltemas klämmor för tändkablar.
Praktiskt funkar det hela rätt bra, men då klämmorna och rören inte riktigt håller "Rigg-standard " (dia 15mm 60mm CC) så har jag nu modifierat med "riktiga" klämmor och rör från Coollcd (www.coollcd.com).
Dom är rätt billiga där och skickar från Kina på tre-fyra dagar med DHL till dörren.
Jag köpte även en Lilliput monitor och lite andra klämmor som kan vara bra att ha. Kvalitén är bra för priset.

Mvh Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.