Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR på stan - väska el. liknande?

Produkter
(logga in för att koppla)

oskarrr

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D80 (med 18-70) som jag försöker använda mer och mer, men det är lite krångligt om jag ex. ska ner på stan en sväng. Den blir liksom bara liggandes i väskan eftersom det är för bökigt att ta upp den när den ligger där bland alla grejor.

Undrar därför om någon kan tipsa om en fotoväska eller liknande som gör att man bara kan slinka ner kameran och sen dra upp den lika fort igen? Jag vill alltså inte ha någon väska med lock, utan mer som en kasse eller liknande som bara är öppen, möjligtvis att man ska kunna stänga den med dragkedja.

Det enda jag har hittat hitills är en från Kata
http://www.kata-bags.com/Item.asp?pid=228&cid=58&perentId=4&ProdLine=4
... men att gå runt med den på stan är väl som att idiotförklara sig själv. Jag tycker det ser rätt förskräckligt ut.
Har även hittat en annan från Kata som mer liknar det jag är ute efter
http://www.kata-bags.com/Item.asp?pid=335&cid=30&perentId=4&ProdLine=4
... fast jag tycker det känns lite väl saftigt att betala 1300:- för den, plus att även den ser lite väl "stylad" ut, jag skulle hellre ha något diskretare.

Några tips?

jag har sedan länge kommit på att kameran aldrig skall ned i väskan. Ha den i handen, utan rem.

MVH Niclas,

Häng kameran på axeln och lägg objektivlocken hemma! Då är du snabb. På axeln, men kameran bakom armen och med ovansidan in mot kroppen så är det inge många som ser kameran.

JOLidman skrev:
http://www.antler-luggage.com/lugga...?id_ref=123&brand=URBANITE&style=SHOULDER BAG

Var i Dublin och ville inte skylta med en kameraväska. Hittade denna där jag fick plats med hus med monterat 28-75 + 11-18. Dessutom fickor för mobil, plånbok, glasögon och nycklar.

Axelremmen tillräckligt lång för att dra över huvudet.

Betalade ung 37 EUR.

Sedan fick den följa med till Thailand/Kambodja och den fungerade lika bra där. Smidig och anonym.

Tack för tipset! Den ser riktigt fin ut den där väskan, synd bara att det inte var en svensk sida.

En lösning kan vara att köpa en vanlig kameraväska som du gillar och sedan sy dit något magnetspänne eller liknande.. Då går det snabbt att lyfta upp "locket" och plocka upp kameran. Bara en teori men kameran är ju skyddad och man slipper dra runt dragkedjan varje gång.

Eller så köper man vilken axelväska som helst i närmsta väskaffär så syns det inte att man har kamera.

Jag brukar ha en vanlig 30 liters ryggsäck med en liten fotoväska innuti när jag vill packa ner mina prylar. Då kan jag ha ett kamerahus i den lilla fotoväskan och lägga det andra ovanpå.

Det är väldans befriande att använda sådana gamla väskor menar jag. Får ju inte plats med en dslr men en leica är ju helt perfekt.
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=259

Om jag reser så tar jag inte ngn Crumpler direkt,, men så är jag ju inte så hightech av mig generellt heller...hehe!

MVH Niclas,

froderberg skrev:
Eller så köper man vilken axelväska som helst i närmsta väskaffär så syns det inte att man har kamera.

Jag brukar ha en vanlig 30 liters ryggsäck med en liten fotoväska innuti när jag vill packa ner mina prylar. Då kan jag ha ett kamerahus i den lilla fotoväskan och lägga det andra ovanpå.

Hej Magnus - lite av min tanke när jag köpte min "kameraväska" i Dublin. Man är tillräckligt mycket "torsk" i alla fall, eller som en reporter i Kambodja uttryckte de. Ett liv är värt en cigg!

I väskan tar man inga bra bilder ;o)
Jag tillhör gubbarna som alltid har kameran helt öppet på magen, har inte märkt att det väcker den minsta uppmärksamhet, folk har annat att tänka på. Anledningen till mitt val är att jag kommit fram till att det är den absolut snabbaste placeringen om man vill hinna ta bilder som dyker upp när man är ute och går.

Snabbast, smidigast och snyggast är att snurra kameraremmen runt handflatan och tummen och bära kameran i handen. Om man nu inte tänkt göra något annat med högernäven förstås..

Har en väska från Crumpler (Ben´s Pizza xxl), väldigt lik en "vanlig" väska som jag bär diagonalt över axeln. Fördelar; Syns inte att man ev. har stöldbegärliga saker i den.Lätt att ta fram kameran. Plats för extra objektiv och blixt m.m.
Nackdel, rätt dyr ca 700-800:-.
Påstås vara slitstark och det verkar stämma men det kan jag inte garantera eftersom jag bara haft den ett par månader.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar