ANNONS
Annons

DSLR och "riktig" videokamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag inte förstår riktigt är de olika visningsformaten på youtube.
360p, 480p, 720p och helskärm.

Jag har laddat upp filmer i formatet 1280x720 (via youtube) ändå visas de bara i 480p på youtube.

Helskärmsläget förstorar väl bara bilden med kvalitetsförlust (inga fler punkter än t.ex 720p)

J O

Tycker annars kvaliteten på filmen är förvånansvärd bra när man kör på högsta kvalitet (50 bilder per sek ej interlaced). Har man en bra HD TV och HDMI-kabel mellan dator och TV eller kamera och TV så blir det verkligen förbluffande bra. Däremot experimenterar jag fortfarande med att få ut resultatet på ett sånt sätt så jag kan få ut det på Blue Ray-brännare eller möjligen på DVD. Mitt första försök på DVD blev inte riktigt lyckat. Panoreringar blev inte så snygga direkt, vilket annars inte är ett problem i 50 bilder/sek vid uppspelning från disk. Man vill ju kunna spela upp en film på en Blue Ray-spelare utan att nödvändigtvis koppla upp en kamera eller dator.

OK. Kvalitetsförlust sker alltså i redigeringen och komprimering för visning via DVD eller internet.
Gäller detsamma då för DSLR-filmer?

J O

OK. Kvalitetsförlust sker alltså i redigeringen och komprimering för visning via DVD eller internet.
Gäller detsamma då för DSLR-filmer?

J O

Ja det har med att göra hur den redigerare jag använder funkar men jag har nog mycket att lära än. Det är ju AVCHD som kommer ur båda möjligen klarar min A580 inte 50 bilder per sekund i maxkvalitet men det spelar kanske ingen roll i den processen. Det blev ju inte bra ens riktigt bra från kompakten.

Vad jag inte förstår riktigt är de olika visningsformaten på youtube.
360p, 480p, 720p och helskärm.

Jag har laddat upp filmer i formatet 1280x720 (via youtube) ändå visas de bara i 480p på youtube.

Helskärmsläget förstorar väl bara bilden med kvalitetsförlust (inga fler punkter än t.ex 720p)

J O

Du måste se till att alla parametrar som finns i en export av en videofil stämmer med YouTubes krav för att de ska acceptera den som en HD-fil.

Det finns tusentals filmer och information om detta nätet. Om du på enklaste sätt söker på frasen: "how to make hd format in youtube" så, ja, du kommer se själv. Lägg till namnet på din videoredigering så kommer du högst sannolikt få ett flertal resultat kring hur man gör med just det program ni använder.

...och självklart har YouTube själva svarat på frågan kring vilka inställningar de vill ha: http://support.google.com/youtube/bin/static.py?hl=sv&topic=1728588&guide=1728585&page=guide.cs

Anledningen till att det finns andra format som är under HD är för att alla har inte snabbt internet överallt. Det handlar helt enkelt om bandbredd och tillgänglighet. Vissa äldre datorer har dessutom svårt att spela upp HD-format utan hack.

Tack Kim. Ska kolla.
På mina videoklipp i youtube är filmerna markerade HD.

Det konstiga är också att ibland är visningen max 480p, andra gånger 720p

Senast ändrad:
"Skämt" är väl å ta i lite.
Jag kan autofokusera med en knapp under tagning med EOS 7D (och 5D Mark II). Men det påverkar filmen, ofta ändras ljusstyrkan och kontrasten under fokuseringen.
Den manuella fokuseringen gör jag med en sökarlupp, den sitter monterad på displayen under filmningen . Det innebär ju en hel del begränsningar.

Hittills när jag kikar på tester över konsumentvideokameror så tycks problemet med hackiga rörelser vara det mest påtagliga.
Att bilden inte alltid är superskarp, är brusiga eller har riktigt fina färger kanske man kan leva med.

För att kunna zooma mjukt och fint med en motorzoom så krävs det väl att man kan ställa hastigheten på zoomen. Hur många videokameror klarar det?

Den lilla kameran Panasonic SD90 för ca 4500 kr (beroende på minneskort) skulle nog passa mig som komplement till systemkameran. Det verkar inte vara någon större idé att lägga det dubbla på en kamera som inte levererar påtagligt bättre bildkvalitet.

Ljudet tycker jag inte är något problem med systemkameran. Men det är kanske för att jag gärna använder en extern mikrofon.

J O

Min gamla Canon HV-20 vidoekamera har justerbar hastighet på zoomen. Trycker man zoomknappen litegrann framåt zoomar den sakta,in trycker man hårdare framåt zoomar den snabbare in och vice versa så zoomar den ut med olika hastighet beroende på hur hårt man drar knappen bakåt. Man kan få mjuka fina zoomningar om man är lätt på handen. Så jag tror inte det är särskilt ovanligt med reglerbar zoom-hastighet på videokameror. Men det kräver ju lite träning för att få det mjukt och fint och det är lätt hänt i början att man trycker in knappen i botten utan att veta om att man har finjusteringsmöjlighet...

Jag har numera också en Panasonic GH2 spegellös systemkamera med 14-140 mm objektiv. Tyvärr är det ju ingen motorzoom och det är betydligt svårare att få mjuka zoomningar än med videokameran. Man får nästan undvika att zooma när man filmar. Objektivet har ungefär samma zoomomfång som en videokamera. Autofokus finns vid filmning och sökaren visar live video även när man filmar. Men som nämnts är autofokusen onödigt snabb på systemkameran vilket inte alltid är snyggt när man filmar. Bildkvaliteten blir betydligt bättre än videokameran även i svagt ljus och det finns firmwarehack som kan ge mycket bra bildkvalitet eftersom man inte komprimerar lika hårt som i original. Systemkameran ger mer kontroll vilket jag saknade på videokameran, men samtidigt blir det ju mera fipplande med alla inställningar innan det blir bra.

Men det ena utesluter inte det andra. Det kan också vara bra att ha två kameror, kanske en fast kamera på stativ och en andra kamera som man flyttar runt när man filmar något evenemang. Men då kan det bli trixigt att matcha dem i redigeringen så att de får någorlunda samma look. Jag har alltid med mig videokameran också i min kameraryggsäck men det är sällan jag använder den om jag ska vara ärlig. På det hela taget så är systemkameran bättre på filmning än min gamla videokamera.

Jag har hittat ett "kompromissläge" där jag inte behöver fippla alltför mycket med systemkameran. Jag sätter ISO på auto och kör slutartidsprioritet inställd på 1/100 s alternativt 1/50 s (jag brukar oftast filma med 50 bilder per sekund och 1/100 s slutartid) så har jag bara en ratt för att justera exponeringen vilket jag har koll på med histogrammet i sökaren samt med highlights av överexponerade områden. Autofokus sätter jag i halvmanuellt läge så att den fokuserar om när jag trycker in avtryckarknappen halvvägs istället för att den ska söka fokus hela tiden. Med dessa inställningar blir det nästan lika lätt att filma som med en videokamera. Det är dock lite svårare med fokuseringen än videokameran eftersom man ofta får kortare skärpedjup med systemkameran, vilket både kan vara en fördel eller en nackdel...

Inte auto-iso vid filming

För böveln! Använd inte auto-iso vid filmning! Kör manuellt istället (helt). Halv/helauto-lägen och auto-iso kan förstöra vilken scen som helst eftersom det räcker att något ljust eller mörkt kommer in i bild eller att man panorerar och bakgrundsljuset ändras och därmed ändrar den puckade kameran exponeringen! Jag förmodar att om ni filmar ett objekt så vill ni inte att det helt plötsligt ska bli några steg mörkare eller ljusare mitt i ett händelseförlopp?! Ändra istället iso manuellt scen för scen.

Min trialperiod för Sonys Vista Movie har löpt ut.
Så nu funderar jag på att testa något annat alternativ. Corel Videostudio Pro X4 har fått fina vitsord.
Det finns en hel del redigeringsprogram för runt tusenlappen att välja på.
För att komma igång så underlättar det om hjälpfunktionerna är bra

Är det någon som har testat att zooma och ställa skärpan med hjälp av spakar som man kan fästa på objektivens zoom el. fokusring? (DSLR)

Panasonic SD90 filmar tydligen i lite udda format.
http://www.camcorderinfo.com/conten...r-Review/Motion-and-Sharpness-Performance.htm
1080/60p mode ska ge mjuka fina rörelser men frågan är väl då om det går lätt att redigera filmen också.

Min gamla Canon HV-20 vidoekamera har justerbar hastighet på zoomen. Trycker man zoomknappen litegrann framåt zoomar den sakta,in trycker man hårdare framåt zoomar den snabbare in och vice versa så zoomar den ut med olika hastighet beroende på hur hårt man drar knappen bakåt. Man kan få mjuka fina zoomningar om man är lätt på handen. Så jag tror inte det är särskilt ovanligt med reglerbar zoom-hastighet på videokameror. Men det kräver ju lite träning för att få det mjukt och fint och det är lätt hänt i början att man trycker in knappen i botten utan att veta om att man har finjusteringsmöjlighet...

Jag har numera också en Panasonic GH2 spegellös systemkamera med 14-140 mm objektiv. Tyvärr är det ju ingen motorzoom och det är betydligt svårare att få mjuka zoomningar än med videokameran. Man får nästan undvika att zooma när man filmar. Objektivet har ungefär samma zoomomfång som en videokamera. Autofokus finns vid filmning och sökaren visar live video även när man filmar. Men som nämnts är autofokusen onödigt snabb på systemkameran vilket inte alltid är snyggt när man filmar. Bildkvaliteten blir betydligt bättre än videokameran även i svagt ljus och det finns firmwarehack som kan ge mycket bra bildkvalitet eftersom man inte komprimerar lika hårt som i original. Systemkameran ger mer kontroll vilket jag saknade på videokameran, men samtidigt blir det ju mera fipplande med alla inställningar innan det blir bra.

Men det ena utesluter inte det andra. Det kan också vara bra att ha två kameror, kanske en fast kamera på stativ och en andra kamera som man flyttar runt när man filmar något evenemang. Men då kan det bli trixigt att matcha dem i redigeringen så att de får någorlunda samma look. Jag har alltid med mig videokameran också i min kameraryggsäck men det är sällan jag använder den om jag ska vara ärlig. På det hela taget så är systemkameran bättre på filmning än min gamla videokamera.

Jag har hittat ett "kompromissläge" där jag inte behöver fippla alltför mycket med systemkameran. Jag sätter ISO på auto och kör slutartidsprioritet inställd på 1/100 s alternativt 1/50 s (jag brukar oftast filma med 50 bilder per sekund och 1/100 s slutartid) så har jag bara en ratt för att justera exponeringen vilket jag har koll på med histogrammet i sökaren samt med highlights av överexponerade områden. Autofokus sätter jag i halvmanuellt läge så att den fokuserar om när jag trycker in avtryckarknappen halvvägs istället för att den ska söka fokus hela tiden. Med dessa inställningar blir det nästan lika lätt att filma som med en videokamera. Det är dock lite svårare med fokuseringen än videokameran eftersom man ofta får kortare skärpedjup med systemkameran, vilket både kan vara en fördel eller en nackdel...

Bra att du delar med dig av dina erfarenheter.
Just AF under filmning är något jag verkligen saknar på EOS 7D, eftersom det inte går att ställa skärpan på displayen utan en lupp.

Min gamla Canon HV-20 vidoekamera har justerbar hastighet på zoomen. Trycker man zoomknappen litegrann framåt zoomar den sakta,in trycker man hårdare framåt zoomar den snabbare in och vice versa så zoomar den ut med olika hastighet beroende på hur hårt man drar knappen bakåt.

Proffskamerorna brukar ha en switch för inställning av zoom-hastigheten mellan varierbar (som i ditt exempel) och en fast hastighet som ställs in med en liten ratt bredvid. Den senare är mycket användbar om man t.ex. vill göra en lång inzoomning under t.ex. 10 sekunder.

Med lite träning så går det att göra rätt bra zoomåkningar även med manuella ef-zoomar.
Kolla mina zoomningar vid 1:00, 1:15 och 1:38 i den här filmen. Fixerad fokus, manuell zoom och dessutom handhållet utan stativ med 70-200/4L IS.

Bra att du delar med dig av dina erfarenheter.
Just AF under filmning är något jag verkligen saknar på EOS 7D, eftersom det inte går att ställa skärpan på displayen utan en lupp.
Jag brukar dutta till på avtryckaren så att af sätter fokus innan jag kör igång videoinspelningen. Funkar bra till landskap och annat där avståndet mellan kameran och motivet inte ändras speciellt mycket.
Lupp har du redan inbyggd i displayen, tryck på förstoring av liveview-bilden så ser du precis var fokus ligger.

Jag brukar dutta till på avtryckaren så att af sätter fokus innan jag kör igång videoinspelningen. Funkar bra till landskap och annat där avståndet mellan kameran och motivet inte ändras speciellt mycket.
Lupp har du redan inbyggd i displayen, tryck på förstoring av liveview-bilden så ser du precis var fokus ligger.

Nja, nu är det AF under själva tagningssekvensen som är det mariga.
Det går alltså inte att "dutta" AF utan att det påverkar exponeringen, ej heller att zooma på displayen när du väl filmar.

För böveln! Använd inte auto-iso vid filmning! Kör manuellt istället (helt). Halv/helauto-lägen och auto-iso kan förstöra vilken scen som helst eftersom det räcker att något ljust eller mörkt kommer in i bild eller att man panorerar och bakgrundsljuset ändras och därmed ändrar den puckade kameran exponeringen! Jag förmodar att om ni filmar ett objekt så vill ni inte att det helt plötsligt ska bli några steg mörkare eller ljusare mitt i ett händelseförlopp?! Ändra istället iso manuellt scen för scen.

Det skiljer säkert mellan olika kameror hur pass snabbt autoläget reagerar på förändringar. I princip håller jag med dig att det kan ställa till problem, och det var därför jag kallade det för kompromiss. Men i praktiken leder det sällan till något problem när jag filmar med auto-iso (och dessutom automatisk bländare) eftersom min Panasonic GH2 reagerar ganska långsamt på förändringar när man väl påbörjat inspelningen. Innan man börjar spela in så reagerar den snabbt (både fokus och exponering) men efter man tryckt igång inspelningen så sker justeringen ganska mjukt och fint, mycket mjukare och finare justeringar än vad jag själv skulle klara av om jag skulle försöka justera manuellt samtidigt som jag filmar.

Jag tycker den här kompromissen funkar bra för mig om jag snabbt ska filma på barnen och annat som händer live där jag inte riktigt hinner med att förbereda och justera allting manuellt mellan tagningarna. Visst så ändrar det sig om jag t.ex. fimar rakt in i en lampa och sedan på något mörkare men det ändrar sig ganska mjukt och fint så det upplevs inte särskilt mycket störande i slutresultatet (hade det inte ändrat sig alls hade det då istället blivit över- eller underexponerat i vissa partier av filmen och det är ju inte så mycket bättre tycker jag).

Här är ett exempel där jag först filmar på en lampa där jag justerat för att inte överexponera. När jag sedan filmar rakt fram blev det något underexponerat så jag skruvar upp exponeringsnivån lite (hörs lite klickande ljud när jag rattar halvvägs in i filmen). Sedan filmar jag lite på lampan och rakt fram igen och låter kamerans autoläge sköta om justeringarna. Visst flimrar det lite när iso ändras men på det hela taget är det mindre strörande än när jag håller på att fippla manuellt.

http://player.vimeo.com/video/34329239

Fin film och bra musik. Använder du ngt filter tex ND på ditt objektiv?

Proffskamerorna brukar ha en switch för inställning av zoom-hastigheten mellan varierbar (som i ditt exempel) och en fast hastighet som ställs in med en liten ratt bredvid. Den senare är mycket användbar om man t.ex. vill göra en lång inzoomning under t.ex. 10 sekunder.

Med lite träning så går det att göra rätt bra zoomåkningar även med manuella ef-zoomar.
Kolla mina zoomningar vid 1:00, 1:15 och 1:38 i den här filmen. Fixerad fokus, manuell zoom och dessutom handhållet utan stativ med 70-200/4L IS.

Vad säger ni, kan det vara en god idé att komplettera sin DSLR med en videokamera i budgetklassen < 10 000 kr.?
MVH J O

Den enda anledningen skulle vara för autofocusen,annars är det helt bortkastat.
Jag har inte sett nån videokamera för runt 10k som spöar en Canon 60D vad gäller bildkvalitet och då främst vid filmning i lågt ljus.
Alla videokamerar i den prisklassen är totalt värdelösa vid low light filmning.

Med rätt objektiv och rätt inställningar så kan du filma med en helt brusfri bild vid lågt ljus med en 60D.
jag tippar på att du måste upp över 20k för en videokamera för att ens komma i närheten

check it out
http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&NR=1&v=70oFe_pdd7Y
ändå är det med kit objektivet 18-135 och ISO 1600

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar