Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR med videofunktion för c:a 6 000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan,

Står i valet och kvalet i att köpa en videokamera till hemmet då vi precis fått en liten tillökning i familjen.

Min nuvarande utrustning är en Nikon D80 med ett 17-70 f/2,8-5,6 objektiv som jag egentligen är supernöjd med förutom just avsaknaden av filmfunktionen. Jag fotar relativt mycket (på hobbynivå) och tycker det är skoj att kunna experimentera osv.

Har kikat en del på Nikon D5200 som verkar ha denna filmfunktion inbyggd och samtidigt hålla en god och hög standard vad gäller stillbildsfotograferingen också, såklart.

Men, då är frågan. Om min sambo tar upp kameran och börjar filma knodden, hur kommer det att gå? Hur enkel är D5200 att hantera i filmläget för den yttersta nybörjaren? Finns det bättre alternativ från t.ex Canon?

Är det bättre att satsa på en renodlad filmkamera (vilket känns spontant omständligt)?

Tänker mig en budget kring 6000 kr.

Tacksam för tips! :)

// Mvh Mattias

En enkel videokamera är mycket bättre för rent vardagligt videofilmande. Det blir sånt problem med fokusering på en DSLR så man måste verkligen vilja filma för att det ska vara värt.

Dels får man kort skärpedjup, dels är inte kameror eller objektiv gjorda för att justera fokus under filmning. Nyare Canon STM objektiven är väl gjorda för det och bara de dyraste kamerorna har börjat få justering under filmning av bländare mm. Autofokus på en Canon 600D innebär att du fäller ner spegeln, fokuserar, fäller upp spegeln igen och fortsätter. Inte så smidigt med massa klickande och surrande under filmning.

Fundera på spegellösa kameror istället. Enkla och smidigare samt bra komplement till din DSLR.

/stefan

Jag hade samma problem och kan väl säga i efterhand att en separat videokamera inte är en dum idé.

Ingen DSLR har direkt något autofokus. Så man får sätta fokus och filma eller fokusera manuellt. Nu finns det som tur är undantag, både Canon och Sony har kameror som fixar det. Och sen har man som sagt de spegellösa systemen.

Mitt val, för filmning föll på EOS 650D som nu ersatts med 700D (även 100D har denna funktionen tror jag) . Det som är värt att tänka på här är att köpa med STM motor i optiken annars har man film med en massa rasslade autofokusmotorljud. Nu har jag inte testat med STM, men utgår från att den ska fungera bra (bättre ). Sen kan man alltid köra med extern mic med, men blir lite onödigt krångligt för vardagsfilmandet.

Jag är överlag ändå nöjd, men på listan står att skaffa STM. Kit objektivet på 18-55mm kom med STM nu med 700D så det ska jag väl uppgradera till. Men i långa loppet ska det nog ändå investeras i en dedikerad filmkamera. Om inte annat så för att komma förbi gränsen på 30 min :)

Tack för svaren!

Låter inte som att lösningen med DSLR och videofunktion är en optimal lösning för point and shoot filmning? Så en Nikonkamera kan inte alls fokusera automatiskt när man flänger runt med kameran? Och på tal om flänga runt, finns det någon "antiskak" funktion inbyggd?

Så en Nikonkamera kan inte alls fokusera automatiskt när man flänger runt med kameran?
Och på tal om flänga runt, finns det någon "antiskak" funktion inbyggd?
Jo hyffsat i solljus.
Tror inte att det finns amatörvideokameror idag på marknaden som inte har antiskak men modeller har jag inte en susning om.
När du vet modellen är det ju bara att kolla specen om det har det.

Om du ska "fulfilma" är nog en kompaktkamera ett bättre val än en DSLR - fördelen med en kompakt stillbildskamera med bra filmfunktion jämfört med en ren videokamera är förstås att du kan ta stillbilder också. Jag har ingen koll på modeller och sånt, men jag vet att Sony brukar vara uppskattade bland de som filmar med kompaktkameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar