Annons

DSLR - fråga om funktioner

Produkter
(logga in för att koppla)

sallad

Medlem
Mitt sug för fotografering har dykt upp igen. Senast jag fotade aktivt var med en Nikon FM2. Jag tänker inte fråga om råd vad det gäller någon särskild kameramodell då jag misstänker att antalet olika svar är lika många i antalet som det finns olika kameramodeller.

Det jag undrar är vikten/nyttan av följande funktioner och om ni anser att de är avgörande för val av kamera?

- Bildstabilisering i kamerahuset
- Automatiskt sensorrengöring
- Väderskydd

Jag är tämligen klar över andra parametrar som bör beaktas vid kameraköp, men tips är ändå varmt välkomna.

Tack.
 
Väderskydd kan du bara fråga dig själv om. Bildstabilisering i huset är vettigt i allmänhet.
 
Bildstabilisering i huset är generellt sett billigare än i objektivet.

Sensorrengöring är en bra tanke. Har funkat ganska bra på mina kameror men jag råkade ändå ut för smuts som krävde ihärdigt blåsande innan det försvann. Jag skulle inte lägga alltför stor vikt vid detta.

Väderskydd - helt individuellt. För vissa är det väl ett måste, för andra helt ointressant.

Enligt min mening finns det inget märke/kamera som är bäst på allt. Köp med hjärta/känsla istället för hjärnan så blir det bäst! :)

Lycka till!

Mvh
Anders
 
sallad skrev:


- Bildstabilisering i kamerahuset
- Automatiskt sensorrengöring
- Väderskydd

Tack.

_______________________________________________

Bildstabilisering i huset är ok - men det har kommit, och kommer många fler objektiv med inbyggd bildstabilisering till de två största märkena OCH till vettiga priser.

Sensorrengöring är nästan en bluff, det enda märket som lyckas göra rent lite grand är Olympus. Apotekets blåsbälg är oändligt mycket bättre - dessutom får du ut smutsen UR kameran.

Väderskydd, utav dessa tre så är nog detta viktigast, med en fuktskadad kamera så spelar det ingen roll om kameran har massa finesser.

Men de två viktigaste egenskaperna är att kameran skall kunna exponera rätt i svår belysning, gå in i en butik och provskjut olika märken, och autofokusen, den måste vara säker och den skall vara snabb.

Hälsningar

Adam
 
Låter som om en Pentax K10D skulle vara perfekt för dig. Väderskyddad, inbyggd stabilisering, och sensorrengöring. Jag har inte drabbats av damm ännu på ett halvår trots många optikbyten.
 
Om du nu har Nikongrejer kvar, objektiv då, så fortsätt med Nikon. D3 verkar bli riktigt fin.
 
Av de tre sakerna så är det ju egentligen bara bildstabiliseringen som spelar roll för bilden, kan vara värt att tänka på.

Jag anser att det är andra saker som bör få styra, dvs vilken kamera som har de funktioner man anser sig behöva, känslan i handhavandet osv.

Bildstabilisering kan väl dock vara nog så viktigt då det kan vara riktigt oumbärligt. Jag släpar t ex hellre med mig mitt Nikon 18-200 VR än den 400 g lättare 18-55:an just på grund av bildstabiliseringen.
 
Ibland undrar jag hur fotografer gjorde innan bildstabiliseringen var uppfunnen. Blev det inga bilder om det inte var fullt dagsljus då?
 
Zotamedu skrev:
Ibland undrar jag hur fotografer gjorde innan bildstabiliseringen var uppfunnen. Blev det inga bilder om det inte var fullt dagsljus då?

Inga som tålde 200% på en skärm :)

Man kan ju fundera över när man verkligen har nytta av det. Vid 1/15s och då är det bäst att ingen rör sig (jag hade nytta av det på ett dop en gång). Kanske med tele också, men då kan man ju ta ett som har det inbyggt.
 
Beror ju på vilken sorts bilder man tar. Om man som jag mest fotograferar stillastående motiv med vidvinkel så är det ju kul att kunna frihandshålla ner på så långa tider som 1/4 eller 1/2 sekund.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.