ANNONS
Annons

Dropbox hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimmy_77

Medlem
Jag skaffade nyligen Dropbox pro för att ha backup för foton/filmer osv, men det funkar inte som jag vill.
Lägger man en mapp i dropboxen så hamnar ju hela skiten på Dropbox och inget kvar på hårddisken.
Nu har jag fått kopiera tillbaka alla filer till datorn och gjort samma fel igen och fått kopiera tillbaka.

Hur gör man om man vill ha en klassisk backup, dvs ha ett par mappar med alla filer på hårddisken som man delar till dropbox som backup? Jag är inte intresserad av nåt annat än klassisk backup, ska man köpa en extern hårddisk till istället (har redan en) och fimpa dropbox?

Nu är jag jävligt less på att lägga upp flera hundra gig på dropbox för att se att de har försvunnit från disken...
Tack på förhand.

Jag skaffade nyligen Dropbox pro för att ha backup för foton/filmer osv, men det funkar inte som jag vill.
Lägger man en mapp i dropboxen så hamnar ju hela skiten på Dropbox och inget kvar på hårddisken.
Nu har jag fått kopiera tillbaka alla filer till datorn och gjort samma fel igen och fått kopiera tillbaka.

Hur gör man om man vill ha en klassisk backup, dvs ha ett par mappar med alla filer på hårddisken som man delar till dropbox som backup? Jag är inte intresserad av nåt annat än klassisk backup, ska man köpa en extern hårddisk till istället (har redan en) och fimpa dropbox?

Nu är jag jävligt less på att lägga upp flera hundra gig på dropbox för att se att de har försvunnit från disken...
Tack på förhand.

Installera Dropbox på din dator så synkas mappen lokalt med molnet

https://www.dropbox.com/install

...
.....

Precis. Det är så Dropbox fungerar, vilket oftast är en fördel. Vill man ha något både på Dropbox och kvar på sin ursprungliga plats på hårddisken, då måste man kopiera filerna till Dropboxmappen och inte bara dra dem dit.

Hur man gör det beror på vilket operativsystem man använder. På en Mac är det enklaste att hålla Alt-tangenten nertryckt medan man drar, så ligger mappar/filer kvar där de var från början, medan en kopia skapas på platsen man drog dem till (i detta fall Dropbox-mappen). På Windows vet jag inte, men det bör finnas något liknande där.

Sen måste man också se upp om man vill kopiera ner filerna från Dropbox till en lokal hårddisk, för det är precis samma sak där: drar man dem från Dropbox så finns de sedan inte kvar där, och man har alltså raderat sin backup.

För att komplicera det ytterligare: Dropboxmappen Du drar till eller från, den ligger fortfarande på Din lokala disk, men innehållet kopieras till Dropbox´s servrar. Det innebär att om något händer som förstör innehållet i den lokala Dropbox-mappen, då kommer filerna att förstöras på Dropboxservrarna också vid första synkningen därefter....

Kortversion: Dropbox är utmärkt till mycket, men alldeles för riskabelt som enda backuplösning.

Precis. Det är så Dropbox fungerar, vilket oftast är en fördel. Vill man ha något både på Dropbox och kvar på sin ursprungliga plats på hårddisken, då måste man kopiera filerna till Dropboxmappen och inte bara dra dem dit.

Det är väl precis så Dropbox INTE fungerar, dropbox synkar en lokal folder mot molnet, avinstallerar du dropbox finns filerna kvar i Dropboxmappen.

Till trådstartaren, det är inte så att du har valt någon underlig variant av selective sync? Så att du inte synkroniserar de nya katalogerna?

För att komplicera det ytterligare: Dropboxmappen Du drar till eller från, den ligger fortfarande på Din lokala disk, men innehållet kopieras till Dropbox´s servrar. Det innebär att om något händer som förstör innehållet i den lokala Dropbox-mappen, då kommer filerna att förstöras på Dropboxservrarna också vid första synkningen därefter....

Kortversion: Dropbox är utmärkt till mycket, men alldeles för riskabelt som enda backuplösning.

Nej nej nej, helt fel. Dropbox har versionshantering och du kan när du vill gå tillbaka till valfri version 30 dagar tillbaka på vilken fil som helst.

Precis. Dropbox-applikationen synkar (inte flyttar) dina filer med en kopia "i molnet" med 30 dagars versionshantering.

Men om man "pillar runt" med inställningarna utan att veta vad man sysslar med så kan det ju bli fel.. Men man kan inte hälla sockerdricka i TVn och sen klaga på att den inte fungerar...

Dropbox är en kompetent synkroniseringstjänst med versionshantering. Dropbox är inte en backup/säkerhetskopieringstjänst.

Tack för svar. Jag har dropbox installerat och jag tog bara för givet att det inte skulle flyttas till molnet när jag drog mappar till dropboxen.

Nu har jag gjort om och kommer istället ladda upp de mappar jag vill ha säkerhetskopierade.
Jag kör även med en extern hårddisk som backup, men den kan ju krascha, därav tanken med Dropbox som är prismässigt OK. 1TB för 99 EUR/år.

Tack för svar. Jag har dropbox installerat och jag tog bara för givet att det inte skulle flyttas till molnet när jag drog mappar till dropboxen.

Nu har jag gjort om och kommer istället ladda upp de mappar jag vill ha säkerhetskopierade.
Jag kör även med en extern hårddisk som backup, men den kan ju krascha, därav tanken med Dropbox som är prismässigt OK. 1TB för 99 EUR/år.

Om du vill säkerhetskopiera rekommenderar jag Crashplan där obegränsat lagringsutrymme kostar 59,99 dollar per år.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto