Annons

Drivrutiner!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon

Aktiv medlem
Jag har precis fått nya datorn,och försöker nu installera min Minolta Dimage Scan Dual II detta verkar lite krongligt eftersom mitt nya operativ system är Windows XP.Finnes det någon som kan tala om var jag hittar nya drivrutiner att ladda hem,jag har försökt med minoltas sida men hittar ej något där,tacksam för tips.

Mvh Torbjörn W.
 
Den senaste versionen av drivrutiner till Dual II är 1.0.3 och kan hämtas från Minoltas hemsida. Filen heter Dsd2103e.exe.

Direktlänk till filen hittar du här.
 
Tack för alla tips jag fått.Men trots detta har jag inte fått minoltan att fungera,vad gör jag för fel tacksam för mera support.

Mvh Torbjörn W.
 
Hur yttrar det sig?

Ett enkelt sätt att testa att du inte har hårdvarufel är att ladda hem demoversionen av Vuescan. Det är ingen twain-drivrutin utan ett fristående program med en mycket enkel installation. Funkar det med Vuescan är det bara att fortsätta felsökningen. Funkar det inte är det nog läge att skicka tillbaka apparaten.
 
XP ska hitta scannern själv och be om drivrutiner.. om inte detta sker kan det bero på att du kanske kopplat den i en USB-hubb?

SD II'an är kinkig med detta och måste installeras om varje gång du byter USB-port...
 
Hej

Se till att du:
1. Inte har en USB hub inkopplad mellan dator o scanner
2. Att scannern är påslagen då du slår på datorn

3. Att då du använder scannern, skall den vara påslagen, dörren stängd då du startar scannerprogramet.

Roine
 
Hej Roine!allt detta är kollat men icke sa nicke minoltan är död.Jag var in på din länk men kunde inte hitta den drivrutin du skrev om,var på din hemsida finns den?. Angående scannern så har den fungerat klanderfritt med windows 98 men det nya XP vill den tydligen inte veta av.

Mvh Torbjörn W.
 
Har du några andra USB-tillbehör inkopplade?

Du ska inte behöva göra de steg som Roine säger.

1. Starta datorn
2. Koppla scannern direkt i datorn
3. XP skall hitta scannern och be om drivrutiner.


Om dettta inte sker så har du, som du säger, 1. fel på scannern eller 2. fel på USB-portarna.


Du kanske har någon kompis som du kan testa scannern hos?
 
Nikon skrev:
Hej Roine!allt detta är kollat men icke sa nicke minoltan är död.Jag var in på din länk men kunde inte hitta den drivrutin du skrev om,var på din hemsida finns den?. Angående scannern så har den fungerat klanderfritt med windows 98 men det nya XP vill den tydligen inte veta av.

Mvh Torbjörn W.


Hej

Tog bort den då nångon pekade ut källan till en nyare. Lägger tillbaka den.

Dock var min lite grinig på att den skal vara på då du startar nått program som refererar till den.


Roine
 
Värt ett försök?

1: Starta datorn
2: Avinstallera alla drivrutiner för scannern
3: Starta om datorn
4: Installera drivrutiner för scannern ( OBS! innan du ansluter scannern till USB.)
5: Starta om datorn ?
6: Anslut scannern till datorn.

Ovanstående fick jag göra för att en enhet? skulle fungera.

Har du kollat om dina drivrutiner är installerade?

1: kontrollpanelen
2: System
3: Maskinvara
4: Enhetshanterare
5: USB-styrenheter
 
Hej igen

En tanke slog mig.

Hur vet du att den inte fungerar, dvs hur testar du det?

Det kan ju vara så att drivruitiner mm är helt ok, men det brister senare i kedjan.

Ladda ner vuescan och testa med den:

http://www.hamrick.com/

Den berättar om det är nått rot med drivrutiner mm.
 
Nu Jä.........

Yes nu funkar den söta lilla plastlådan igen. Fråga mej inte hur det vet jag ej själv,men tack alla ni som ställt upp med tips.

Mvh Torbjörn (hackern) Wikberg :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.