Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drivrutiner till dia/neg-scanner

Produkter
(logga in för att koppla)

norrmarken

Aktiv medlem
Jag har en Nikon Coolscan 5000 - alltså en scanner för 24x36 negativ och dia. Den ger alldeles utmärkt resultat, men problemet är min dator. Den börjar bli trött och måste bytas. Operativsystemet är Windows XP, men det har ju gått i graven - tyvärr. Tyvärr igen så verkar det inte som om Nikon tagit fram några drivrutiner för vare sig Windows 7 eller 8 till den här scannern.

Det känns inte bra att pensionera en så pass dyr och bra produkt utan vidare. Har någon haft samma problem som jag och kan tipsa om något tricks som kan lösa situationen? Jag vill alltså kunna använda den på en dator med Windows 8 eftersom sjuan också är på väg bort.

Idag slits skorna fortare än skosnörena verkar det

/Uffe

Jag har en Nikon Coolscan 5000 - alltså en scanner för 24x36 negativ och dia. Den ger alldeles utmärkt resultat, men problemet är min dator. Den börjar bli trött och måste bytas. Operativsystemet är Windows XP, men det har ju gått i graven - tyvärr. Tyvärr igen så verkar det inte som om Nikon tagit fram några drivrutiner för vare sig Windows 7 eller 8 till den här scannern.

Det känns inte bra att pensionera en så pass dyr och bra produkt utan vidare. Har någon haft samma problem som jag och kan tipsa om något tricks som kan lösa situationen? Jag vill alltså kunna använda den på en dator med Windows 8 eftersom sjuan också är på väg bort.

/Uffe
Jag har liknande problem med min Coolscan LS50. Lösningen kan vara tredjepartsprogramvara, t.ex. Silverfast. Nikonscan har nog gjort sitt.

Vuescan är en trevlig programvara som lär fungera på nyare datorer och operativsystem.

Jag använder Nikonscan fortfarande till min LS-50. Skaffa "Professional"-versionen av Windows 7 som har XP-läge gjort för alla som har gamla program som inte funkar med W7. (Vet jag inte om W8 har XP-läge).

Annars som sagt kan det vara dags att lära sig ett nytt skannerprogram som de två redan nämnda.
Jag har provat båda (testversioner finns att ladda hem) och Silverfast verkar ha fler "finesser". Vuescan verkade väldigt enkelt (på flera sätt).
Kvalitetsmässigt har jag inte jämfört dem.

Jag bråkade ganska länge med Nikon om detta men gav upp och skaffade Vuescan i stället. Tycker att Vuescan är betydligt bättre än den programvara som följde med scannern vid köp. Vuescan kostade blygsamma 40$ när jag köpte den för några år sedan och det tycker jag är prisvärt.
Som en liten bonus kan jag även använda Vuescan till min kombinerade printer och flatbäddsscanner från HP. Betydligt bättre än den programvara som följer med från HP.

Eller koppla den till en egen dator med XP som bara används med scannern

Behåll Xp-burken, koppla med fjärrskrivbordet så behövs inte en massa skärmar odyl.
Det går att köra fjskr med dubbla skärmar, läs hjälpen.
Rensa Xpn från onödiga uppdrag, ex droppboxuppkoppling, mm mm ( inga ikoner vid klockan ), som tar kraft och sänker prestandan , används denna enbart till typ scannin så kanske man kan överväga att inte ha
nåt antivirusprogram i denna, förutsätter givetvis att den finns innanför brandvägg (router) och
att ingen surf görs på denna, likadant försikthet med usbminnen osv.

Sen är det lämplig att stänga av den automatiska uppdateringen, använd den som laddar hem
och sen startar men uppd. själv.

//MW

Jag bråkade ganska länge med Nikon om detta men gav upp och skaffade Vuescan i stället. Tycker att Vuescan är betydligt bättre än den programvara som följde med scannern vid köp. Vuescan kostade blygsamma 40$ när jag köpte den för några år sedan och det tycker jag är prisvärt.
Som en liten bonus kan jag även använda Vuescan till min kombinerade printer och flatbäddsscanner från HP. Betydligt bättre än den programvara som följer med från HP.

Hej !

Jag köpte en Hpscanner, G4050, den klargjorde väldigt tydligt att man inte
ska köpa HP-produkter.

//MW

Tack för snabba och värdefulla svar! Silverfast är säkert en bra programvara, men dyr. Jag ska kolla Vuescan. Jag behåller förstås XP-datorn så länge den hänger med och tipset att avlasta den var bra. Ska även kolla om W8 Pro har XP-läge.
Tack igen!
Uffe

Hej

Sitter själv i samma båt, dvs innehar Nikon Coolscan V samt Windows 7..... Har därför varit inställd på Vuescan eller Silverfast. Är det någon som har idéer om varför prisskillnaden är tok-stor mellan dessa program?

Infon om XP-läge var helt nytt för mig. Tackar å bockar, helt klart ett intressant alternativ!

Som sagts tidigare här ovan, det där med skosulor och skosnören.... Ganska skapligt irriterande filosofi från producentleden faktiskt!

/Oscar

Hej

Sitter själv i samma båt, dvs innehar Nikon Coolscan V samt Windows 7..... Har därför varit inställd på Vuescan eller Silverfast. Är det någon som har idéer om varför prisskillnaden är tok-stor mellan dessa program?

Infon om XP-läge var helt nytt för mig. Tackar å bockar, helt klart ett intressant alternativ!

Som sagts tidigare här ovan, det där med skosulor och skosnören.... Ganska skapligt irriterande filosofi från producentleden faktiskt!

/Oscar

Jag vet inte så mycket om Silverfast, men Vuescan finns i två versioner. Det är budgetversionen som kostar 40$, den mer avancerade kostar det dubbla tror jag. Då får man möjlighet att scanna i RAW-format och lite annat. Själv använder jag budgetversionen och är helt nöjd med detta.

Vuescan har en aktiv utvecklare. Uppdateringar är fria allt framgent (åtm för den dyrare versionen).

/Uffe

Jag har själv haft samma problem men har sedan mer än ett år använt VueScan som jag tycker fungerar alldeles utmärkt. Om VueScan ännu fungerar för Win 8 vet jag inte, men jag tänker i alla fall inte byta Win 7 än på ett bra tag!
//RolfE

Tack för snabba och värdefulla svar! Silverfast är säkert en bra programvara, men dyr. Jag ska kolla Vuescan. Jag behåller förstås XP-datorn så länge den hänger med och tipset att avlasta den var bra. Ska även kolla om W8 Pro har XP-läge.
Tack igen!
Uffe

W8 pro har XP-läge att ladda hem, men det kräver i alla fall att usb-drivrutinen går att installera på värdsystemet dvs W8.

Jag använder Virtualbox (gratis) för virtualisering av XP, då det kan skicka vidare USB-portar till gästoperativen.

/Karl

http://www.sevenforums.com/drivers/44994-getting-your-nikon-coolscan-work-w7-x64.html och http://www.essentialdigitalcamera.com/2012/09/how-to-make-your-nikon-coolscan-film.html
är bra länkar att följa för att få igång En Coolscan på ett modernt Windows.
Själv kör jag en LS-2000 med framgång.

//Jan

I mitt tidigare inlägg med länkar till drivrutiner kan man alltså fortsätta att köra med Nikons egna skannerprogramm. Kostnaden blir alltså 0:-.
Det som behövs är lite klipp och klistra i drivrutinerna...
//Jan

I mitt tidigare inlägg med länkar till drivrutiner kan man alltså fortsätta att köra med Nikons egna skannerprogramm. Kostnaden blir alltså 0:-.
Det som behövs är lite klipp och klistra i drivrutinerna...
//Jan

Har också provat metoden som beskrivs där. Den fungerar alldeles perfekt med min LS-4000 och win7-64. Enda nackdelen som jag ser det är att alla scanningsprogram (som jag prövat) är 32-bitars så jag tvingas köra 32-bitars PS6 eftersom jag föredrar att ha scanningen som plug-in i PS...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto