ANNONS
Annons

Drivrutin för Canon IXUS 870 IS? Mac 10.5.x!

Produkter
(logga in för att koppla)

George_85

Medlem
Hej, har just fått hem min Canon IXUS 870 IS men drivrutinen vill inte fungera. Datorn spottar ut CD:n (jag har Mac OSX 10.5.6) och det verkar inte som att det finns någon drivrutin för denna version! Har kollat Canon's hemsida och Googlat men inte funnit.

Har ni några tips på vad jag kan göra i stället? Finns det andra program som fungerar eller måste man ha Canon's drivrutin?

Tacksam för snabba svar!

George

Har du testat att stoppa in kabeln i datorn.
Har svårt att tro att det behövs någon drivrutin.
Kameran bör uppföra sig som en extern "disk", vilket inte kräver speciella drivrutiner.
Alternativet, som brukar vara snabbare att jobba med.
Är en kortläsare.

Har du testat att stoppa in kabeln i datorn.
Har svårt att tro att det behövs någon drivrutin.
Kameran bör uppföra sig som en extern "disk", vilket inte kräver speciella drivrutiner.
Alternativet, som brukar vara snabbare att jobba med.
Är en kortläsare.

Hej!

Ja, jag har stoppat in kabeln i datorn.

Med drivrutin menar jag det här "ImageBrowser"-programmet som behövs för att överföra bilder till datorn.
Den uppför sig inte som en extern hårddisk när jag kopplar den till datorn, då hade jag väl sett något nytt i vänsterspalten i Finder?

Min skrivare har ju en kortläsare så i värsta fall får jag överföra bilder genom skrivaren till datorn, men det vore ju så krångligt!

Gällande imagebrowser så är det inte nödvändigt för att föra över bilderna.
Har dålig koll på just din kamera.
Kanske måste du använda någon inställning på kameran för att få den att agera "disk", men jag skulle bli förvånad över om det inte gick.

Har du kollat manualen?

Gällande imagebrowser så är det inte nödvändigt för att föra över bilderna.
Har dålig koll på just din kamera.
Kanske måste du använda någon inställning på kameran för att få den att agera "disk", men jag skulle bli förvånad över om det inte gick.

Har du kollat manualen?

Japp, kollat manualen, det står inget där om hur man gör om den till disk, inte heller fanns det någon inställning på kameran!
Hur brukar man göra på andra kameror?
Finner det mycket konstigt...

Japp, kollat manualen, det står inget där om hur man gör om den till disk, inte heller fanns det någon inställning på kameran!
Hur brukar man göra på andra kameror?
Jag har en något äldre Ixus-modell (850) men jag bara sätter i usb-sladden i kameran, så startar Iphoto och lyfter snällt över alla bilder som finns i kameran. Någon "drivrutin" behövs inte.

Jag har en något äldre Ixus-modell (850) men jag bara sätter i usb-sladden i kameran, så startar Iphoto och lyfter snällt över alla bilder som finns i kameran. Någon "drivrutin" behövs inte.

Hmm. Då har det förmodligen att göra med att jag avinstallerat iPhoto?
Antar att det inte går att få tillbaka ett program man avintallerat?

Hmm. Då har det förmodligen att göra med att jag avinstallerat iPhoto?
Antar att det inte går att få tillbaka ett program man avintallerat?

Det går att göra, exakt hur vet jag dock inte.
För övrigt så måste jag bestämt avråda från att avinstallera Iphoto.
Det av den anledningen att en del viktiga inställningar enbart kan göras via Iphoto. Däribland hur OS X ska hantera externa diskar som innehåller just bilder.

Med största sannolikhet är det just det faktum att du avinstallerat Iphoto som skapat ditt grundproblem. Skulle också gissa mig till att Imagebrowser kräver Iphoto för att fungera.

/Daniel.

Det går att göra, exakt hur vet jag dock inte.
För övrigt så måste jag bestämt avråda från att avinstallera Iphoto.
Det av den anledningen att en del viktiga inställningar enbart kan göras via Iphoto. Däribland hur OS X ska hantera externa diskar som innehåller just bilder.

Med största sannolikhet är det just det faktum att du avinstallerat Iphoto som skapat ditt grundproblem. Skulle också gissa mig till att Imagebrowser kräver Iphoto för att fungera.

/Daniel.

Ahh. Självklart!
Eftersom det står på skivan att den ska fungera med Mac OSX 10.5.X så kan det inte vara något annat fel.
Vad bra, då vet jag vad det är som är knasigt i alla fall. Tack!
Återkommer om det inte fungerar.

G

Uppdaterad OS X?

Kör du med en uppdatering till Leopard från någon äldre version av OS X?

Jag har Leopard på min dator, och hela Ilife-paketet installerat.
Om du uppdaterat så bör du ha Iphoto på någon av de skivor som följde med datorn från början.

Starta programmet Image Capture (borde ligga i Applications) så kan du tanka ned bilderna från kameran. Den kommer inte att dyka upp som en hårddisk dock, utan det behövs ett program (Image Capture, iPhoto, Lightroom, ...) för att tanka över dem.

Väl inne i Image Capture kan du välja Image Capture -> Preferences och ställa in vad som skall hända när en kamera ansluts. Hoppas du får över bilderna!

Johan

Starta programmet Image Capture (borde ligga i Applications) så kan du tanka ned bilderna från kameran. Den kommer inte att dyka upp som en hårddisk dock, utan det behövs ett program (Image Capture, iPhoto, Lightroom, ...) för att tanka över dem.

Väl inne i Image Capture kan du välja Image Capture -> Preferences och ställa in vad som skall hända när en kamera ansluts. Hoppas du får över bilderna!

Johan

Det fungerade! Great sucess!!!

Jag glömmer iPhoto och kör med Bildinsamling.
Frågan är varför Bildinsamling inte kom upp automatiskt när jag kopplade in kameran?

Nåja, det fungerar nu och det är huvudsaken.

Tack alla som hjälpt till, är grymt tacksam!

George

Jag glömmer iPhoto och kör med Bildinsamling.
Frågan är varför Bildinsamling inte kom upp automatiskt när jag kopplade in kameran?
Tror att du måste tala om för Bildinsamling (respektive Iphoto) att programmet ska öppnas när nåt som liknar en kamera eller ett minneskort med bilder kopplas ansluts till datorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar