Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Driftsäkerheten på externa hårdiskar?

Produkter
(logga in för att koppla)
k-oskarina skrev:
Hm, hej på er alla förresten. Har en liten undran bara. Min dator har pajat (blev farlig-safetyvariant) för en månad sedan. Skall få en ny, garantin fungerar 1 månad till. Behöver lämna hela datorn inkl. hårddisk trots att den troligen går till skroten. Till det delikata...förhoppningsvis är min hårddisk hel, datorn fick ett nätfel. Men jag har 1 års bilder o-backupade. Massor!! Inte bra... skulle fixas före jul, påbörjades, men sen kom annat ivägen.
Nu skall det komma en likartad hårddisk (jag skall köpa den) med resväg eller samtalsväg via Bollnäs - Köpenhamn - Belgien och från lagret på Irland. Tänkte när jag får den nya datorn stoppa in min dyrgrip som slave eller stoppa in den i en separat låda som tydligen skall bevara hårddisken lite sval minimipris ca 500:- .
Blir det senare bättre?
Om jag stoppar in den på slaveplats, är det då nåt krångel att plocka fram bilderna.
Måste nån typ av installation ske?
Tack på förhand för tips.
hälsar /Ulla

Antagligen är det inget fel på den så du kan väl använda den som andradisk. Stället för slav på förstakabeln, sätt den på andrakabeln (då blir datorn snabbare) som primär eller som slav, ta det som är ledigt, antagligen har du en CD-spelare där så att du inte kan välja. Det enda du ska tänka på är att ställa in byglarna på baksidan (jumpers") så att om du ska köra den som slav verkligen står inställd som slav. Eftersom du redan har windows på den hårddisken är den ju bootbar vilket gör det möjligt att systemet går upp på fel hårddisk. Så se till att starta upp din fixade/nya dator åtminstone en gång innan du monterar den gamla med bilderna.Någon "låda" komer inte hjälpa dig om du inte lätt vill kunna ta med dig hårddisken till andra ställen/datorer. Sätter du den internt så är det en pryl mindre runt datorn.
 
iSolen.se skrev:
Du kanske ska ta dit någon kompis som tar en titt på datorn? Master-slav problemet ska du kunna lösa utan att blanda in windows, det är ett sätt att koppla in två hårddiskar på samma kabel. Du bör kunna ha en slave lika gärna som en master som bootdisk men gör inte det, det är onödigt att röra till det. Internet Explorer har inget med din ADSLanslutning att göra, det verkar som du ramlat på en hel rad konstigheter som inte ska vara konstiga, det ska bara fungera.

Jo , det var nog någe fel på explorerversionenpå min xp skiva , Jag provade att köra på det gamla 56k modemett & det fungerade . men inte på adsl .
Då jag instalerade mozzila fungerade det utan problem .
Sedan uppgraderade jag explorer & då fungerade den med . Märkligt , jo jag vet , men det är tydligen fler som har haft samma problem .
Jag har nu den ena "defeka" disken som slav & det fungerar , är bara lite rädd att den är på väg att rasa pga av de andra problemen
 
skägga skrev:
Jo , det var nog någe fel på explorerversionenpå min xp skiva , Jag provade att köra på det gamla 56k modemett & det fungerade . men inte på adsl .
Då jag instalerade mozzila fungerade det utan problem .
Sedan uppgraderade jag explorer & då fungerade den med . Märkligt , jo jag vet , men det är tydligen fler som har haft samma problem .
Jag har nu den ena "defeka" disken som slav & det fungerar , är bara lite rädd att den är på väg att rasa pga av de andra problemen

Om du väl har fått hårddisken att fungera så behöver du inte vara orolig eftersom det var ett identifieringsproblem, funkar den nu kommer den att fortsätta fungera i flera år. Om du ändå tror att hårddisken håller på att rasa ska du givetvis kopiera alla dina bilder och omgående sluta använda den.
 
iSolen.se skrev:
En hårddisk brukar klara 350G (jfr JAS Gripen med 9G) dvs man kan tappa den utan problem från bra hög höjd (det har jag förresten provat). Om den är parkerad förstås. Så länge du inte flyttar runt den externa HDn när du skriver/läser är det samma livslängd som på en intern.
Ja det var väl ungefär vad jag skrev...??? Förutom dina G krafter:)))) Vilket bara är ett försäljnings argument. Tappar du en disk i golvet och den går sönder skrattar dom väl ihjäl sig när du tror du skall få en ny.??? Med ett spräckt plasthölje så tror jag knappast du får nån ny på garantin.

Men lika livslängd skall du nog inte räkna med ändå, för inte släpar du väl ut din interna hårdisk inkl. dator när det är -20 grader ute och utsätter den för kondens mm. när du stampar in till ett rum med +20 grader????


Ulla:
Sen till det här med "master" och "slave" om du skall koppla in den på en egen Ide kabel där det sitter en cd eller likande så kolla vad den sitter på först för att slippa riva igen, på de flesta nya datorer sitter bygeln oftast på "CS" Cabel select,(Bios programmet väljer själv vad som skall sättas som master/slave beroende på vart de sitter på kablen) då måste båda enheterna vara byglade på CS annars funkar det inte.
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Ja det var väl ungefär vad jag skrev...??? Förutom dina G krafter:)))) Vilket bara är ett försäljnings argument. Tappar du en disk i golvet och den går sönder skrattar dom väl ihjäl sig när du tror du skall få en ny.??? Med ett spräckt plasthölje så tror jag knappast du får nån ny på garantin.

Men lika livslängd skall du nog inte räkna med ändå, för inte släpar du väl ut din interna hårdisk inkl. dator när det är -20 grader ute och utsätter den för kondens mm. när du stampar in till ett rum med +20 grader????



Självklart kan man inte gå blåögd till butiken med en så skadad hårddisk, vad jag beskrev är att en hårddisk är nästan oförstörbar när den inte är igång. De där 350G är faktiskt inte ett försäljningsargument utan faktiskt vad den är byggd för att klara, inte något slags garantiåtagande.

Eftersom det är samma hårddiskar (externa och interna) är dom lika tåliga. Självklart mår elektroniken inte bra av att köras i minus -20 men det ska dom inte göra heller, det gäller bägge sorterna. Dvs om du köper en extra disk för att få extra lagringsutrymme, dvs inte tänker kånka runt den) spelar det ingen roll om den är intern eller extern med avseende på livslängd. Den avgörande faktorn kommer bli temperaturen, kan du kyla den bättre i en en låda eller i datorn, bägge har förhoppningsvis fläktar.
 
Nä jag menade inte att du var blåögd....ber om ursäkt om mitt inlägg lät lite "drygt", har haft migrän hela dagen så man är ju inte helt på "Topp" idag.

Håller helt med dig om att livslängden är snarlik om man inte springer runt med den. Jag vet inte hur mycket värmen påverkar en disk om man sätter den i en dåligt kyld låda men tror åtminstånde inte det direkt har en positiv inverkan.

:)))
/jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.