Annons

Driftsäkerheten på externa hårdiskar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde

Aktiv medlem
Vilken extern hårddisk har bäst driftsäkerhet?

Vad kostar det ungefär att laga en inter 200gigs hårddisk? Den har ett mekaniskt fel inte eld eller vålds påverkad
 
Att laga en hårddisk?!

"Bara" att plocka isär den i ett renrum för att läsa skivorna i ett annat "skal" kostar 12000-26000:-
 
Om säkerhet är viktigt skulle jag nog satsa på, en extra intern backupdisk (gärna raid), en extern och en massa brända DVD-skivor. Möjligtvis en bandare.

Bäst vore att rista in ettor och nollor i stora stenblock... Men det känns lite småjobbigt.
 
Allt är relativt, det är inte dyrt egentligen om betänker hur viktig informationen är - men räkna med flera tusentals kronor. En CD-RW-skiva kostade mig 11.000 kronor att reparera. Kontakta http://www.ibas.se för information.
 
Exteran diskar är precis samma sak som interna, fast i en liten låda.

När det gäller reparation så finns det två fall:
- Något läshuvud har pajat. Brukar märkas genom skramell och missljud, ingen ide att reparera för oss med vanlig inkomst.
- IO-kortet har gått sönder. Svårt att veta men oftast så dör disken utan någon förvarning. Det är ganska enkelt för den händige att byta kort själv. Det svåra är att hitta en i reserv. Köpa en disk med trasigt läshuvud billigt?
 
De flesta diskar har 3års garanti. En gammal seagate disk jag hade åkte tur/retur till malaysia för reparation. Satt en etikett på den när jag fick tillbaks den: "repaired my manufacturer in malaysia" däremot var disken nyformaterad vid retur. Så även om den repareras så rensas disken.

Så är du rätt om dina data så ta backup, exempelvis som nämns ovan dvs spegla den ordinarie disken eller bränn på 2ex DVD-R
 
Driftsäkerheten beror alldels på behandlingen den får... :))) En intern hårddisk sitter i en dator som för det mesta står helt still. En extern som ligger i en väska eller en jackficka eller dyl. får ju utstå en hel del. Avståndet mellan läsarmen och diskytan är mindre än tjockleken på ett hårstrå.!! Så som du förstår så är det mekaniska fel som lättare uppstår på en extern disk. (visserligen parkeras läsarmen mot en magnet på utsidan om skivorna, men en rejäl duns räcker för att dem hoppar lös, och vid drift kan det bli så huvudet repar diskytan)

Sen är det beroende på vilken slags låda disken sitter i, ju mindre låda ju mer värme om man inte har fläktar (förkortar livslängden). Tyvärr är det ju så att en hårddisk ALLTID kommer att gå sönder det är bara frågan om när....Hårddiskar är ju en sak som igentligen inte passar in i en dator, en dator är uppbyggd med elektroniska detaljer medans hårddisken fortfarande är en mekanisk kontruktion.

Sen till det stora problemet: även om man har garanti på prylarna så är ju bilderna förlorade om man inte vill skicka in disken på nått företag som läser ur informationen till en astronomisk kostnad. Skall man använda en extern disk som backup skall man nog ha den i ett kassaskåp eller dyl.

Bättre att köpa DVD skivor och bränna 2 ex av varje backup isåfall.
 
Jonke O skrev:
Driftsäkerheten beror alldels på behandlingen den får... :))) En intern hårddisk sitter i en dator som för det mesta står helt still. En extern som ligger i en väska eller en jackficka eller dyl. får ju utstå en hel del. Avståndet mellan läsarmen och diskytan är mindre än tjockleken på ett hårstrå.!! Så som du förstår så är det mekaniska fel som lättare uppstår på en extern disk. (visserligen parkeras läsarmen mot en magnet på utsidan om skivorna, men en rejäl duns räcker för att dem hoppar lös, och vid drift kan det bli så huvudet repar diskytan)

Sen är det beroende på vilken slags låda disken sitter i, ju mindre låda ju mer värme om man inte har fläktar (förkortar livslängden). Tyvärr är det ju så att en hårddisk ALLTID kommer att gå sönder det är bara frågan om när....Hårddiskar är ju en sak som igentligen inte passar in i en dator, en dator är uppbyggd med elektroniska detaljer medans hårddisken fortfarande är en mekanisk kontruktion.

Sen till det stora problemet: även om man har garanti på prylarna så är ju bilderna förlorade om man inte vill skicka in disken på nått företag som läser ur informationen till en astronomisk kostnad. Skall man använda en extern disk som backup skall man nog ha den i ett kassaskåp eller dyl.

Bättre att köpa DVD skivor och bränna 2 ex av varje backup isåfall.

En hårddisk brukar klara 350G (jfr JAS Gripen med 9G) dvs man kan tappa den utan problem från bra hög höjd (det har jag förresten provat). Om den är parkerad förstås. Så länge du inte flyttar runt den externa HDn när du skriver/läser är det samma livslängd som på en intern.
 
Glöm inte att 350G chock är något helt annat än 9G i ett JAS plan. Chock mot acceleration.

Sitter jag och trummar med fingrarna på bordet(om det är av hårt trä) kan JAS-planet gå och hänga sig när det kommer till just G-krafter i den form som en hårdisk är känslig mot.
 
iSolen.se skrev:
En hårddisk brukar klara 350G (jfr JAS Gripen med 9G) dvs man kan tappa den utan problem från bra hög höjd (det har jag förresten provat). Om den är parkerad förstås. Så länge du inte flyttar runt den externa HDn när du skriver/läser är det samma livslängd som på en intern.

Har dock hört uppgiften att dessa 350G är accumelativa. Dvs, daska till den med 1G 350 gånger ger enkelt sett samma skador som 350G en gång.

Vet dock inte hur bra det stämmer :)
 
Anders-S skrev:
Har dock hört uppgiften att dessa 350G är accumelativa. Dvs, daska till den med 1G 350 gånger ger enkelt sett samma skador som 350G en gång.

Vet dock inte hur bra det stämmer :)

He..! Skulle vara ytterst konstigt ekterson en hårddisk hela tiden utsätts för kraften: 1G. Jorden drar i den vet du!

//Eric
 
Damocles skrev:
Glöm inte att 350G chock är något helt annat än 9G i ett JAS plan. Chock mot acceleration.

Sitter jag och trummar med fingrarna på bordet(om det är av hårt trä) kan JAS-planet gå och hänga sig när det kommer till just G-krafter i den form som en hårdisk är känslig mot.

Jo självklart vilket också gör att en tappad hårddisk på trägolv (ger efter 1-2mm=> 30G) och betonggolv (ger efter max 0.1mm => 300G) har helt olika G-krafter.
 
Smiter in fråga

Som sagt smiter in med en liten fråga , ni verkar ju vara kuniga på området .
Jag har två hårddiskar som fungerar som dom skall om dom sitter som slavar .
Men det är kört att lägga in en nyinstalation av operativsystem på dem . datorn botar inte vid omstart när instalationsfilerna ligger där .
Är disken på väg att ge upp totalt eller törs man andvända den som slav ändå ?
 
Det låter mer som att du inte partionerat korrekt alternativt att du har en skum master/slave inställning.

En bootdisk måste dels ha en primär partition som dessutom är aktiv, alltså märkt som bootbar i filsystemet. Det ska dock installationsprogrammet fixa om du kör från CD och formatterar. Så länge disken är jumprad korrekt. Att byta plats från Slave till Master efter installationen gör i regel, iaf under NT att den läser bootsektorn för att sedan försöka läsa från fel hårddisk när den ska börja ladda filerna.

Ska man helt följa standarden ska även Master-disken sitta längst ut på den för hastigheten avpassade kabeln.
 
Re: Smiter in fråga

skägga skrev:
Som sagt smiter in med en liten fråga , ni verkar ju vara kuniga på området .
Jag har två hårddiskar som fungerar som dom skall om dom sitter som slavar .
Men det är kört att lägga in en nyinstalation av operativsystem på dem . datorn botar inte vid omstart när instalationsfilerna ligger där .
Är disken på väg att ge upp totalt eller törs man andvända den som slav ändå ?

Du bör lägga den hårddisken som du installerar operativsystemet på som primär, det kan strula i en del BIOS annars. Installera opartionerat för att hålla det enkelt.
 
MM har provat det där . Jag har kört det som master . singeldrive . & samma sak .
Det är inga problem om jag sätter in en annan hårddisk , då botar den som den skall .
Det hela känns mycket märkligt eftersom båda diskarna fungerar hur bra som helst som slavar .
Inga problem att formatera dom heller .
På en får jag bara skrivfel när den skall bota ,på den andra händer det ingenting .på den senare så får jag även medelandet att det redan ligger ett opetativsystem på den trots att jag har formaterat den . då formarterar instelationsprogrammet för xp den & lägger in startfilerna , men sedan börjar det om på punkt ett igen .Om jag kör den som slav efter
jag har formaterat den så är den tom , men inte när jag skall lägga in op

Jag har hållit på i fem kvällar med det här & igår gick jag & köpte mig en ny hårddisk . funkar kanon .
Men törs jag köra dom andra som slavar eller håller dom på att ge upp ?
 
skägga skrev:
MM har provat det där . Jag har kört det som master . singeldrive . & samma sak .
Det är inga problem om jag sätter in en annan hårddisk , då botar den som den skall .
Det hela känns mycket märkligt eftersom båda diskarna fungerar hur bra som helst som slavar .
Inga problem att formatera dom heller .
På en får jag bara skrivfel när den skall bota ,på den andra händer det ingenting .på den senare så får jag även medelandet att det redan ligger ett opetativsystem på den trots att jag har formaterat den . då formarterar instelationsprogrammet för xp den & lägger in startfilerna , men sedan börjar det om på punkt ett igen .Om jag kör den som slav efter
jag har formaterat den så är den tom , men inte när jag skall lägga in op

Jag har hållit på i fem kvällar med det här & igår gick jag & köpte mig en ny hårddisk . funkar kanon .
Men törs jag köra dom andra som slavar eller håller dom på att ge upp ?

Det låter konstigt men om du nu har investerat i en ny systemdisk, kör med den istället, problemet är löst, Det problemet du hade verkar ju helt klart vara ett identifieringsproblem så kör dom som icke systemdiskar, primär eller slav spelar ingen roll. Du är medveten om att master-slave inte direkt har med att göra med boot-icke bootdisk? I windows finns en boot.ini fil som definierar varifrån systemet ska laddas.
 
jodå jag har koll på master /slave identiteten om man kan säga så .
Båda är på 40 gig , den ena satt som slave i min förra dator & är inte mycket andvänt .
40 gig är ju 40 gig så jag tänkte sätta den som slav .
Fast nu handlar det mest om min vetgirighet , Varför bidde det så här =)

Jag är iof så inneligt trött på allt vad datorproblem heter så det är inte sant =)

Innan jag kom på att explorerversionen på min xp instalationskiva inte harmonerade med mitt adslabonemang så såg jag grå hår växa ut på skallen =)
 
Hm, hej på er alla förresten. Har en liten undran bara. Min dator har pajat (blev farlig-safetyvariant) för en månad sedan. Skall få en ny, garantin fungerar 1 månad till. Behöver lämna hela datorn inkl. hårddisk trots att den troligen går till skroten. Till det delikata...förhoppningsvis är min hårddisk hel, datorn fick ett nätfel. Men jag har 1 års bilder o-backupade. Massor!! Inte bra... skulle fixas före jul, påbörjades, men sen kom annat ivägen.
Nu skall det komma en likartad hårddisk (jag skall köpa den) med resväg eller samtalsväg via Bollnäs - Köpenhamn - Belgien och från lagret på Irland. Tänkte när jag får den nya datorn stoppa in min dyrgrip som slave eller stoppa in den i en separat låda som tydligen skall bevara hårddisken lite sval minimipris ca 500:- .
Blir det senare bättre?
Om jag stoppar in den på slaveplats, är det då nåt krångel att plocka fram bilderna.
Måste nån typ av installation ske?
Tack på förhand för tips.
hälsar /Ulla
 
skägga skrev:
jodå jag har koll på master /slave identiteten om man kan säga så .
Båda är på 40 gig , den ena satt som slave i min förra dator & är inte mycket andvänt .
40 gig är ju 40 gig så jag tänkte sätta den som slav .
Fast nu handlar det mest om min vetgirighet , Varför bidde det så här =)

Jag är iof så inneligt trött på allt vad datorproblem heter så det är inte sant =)

Innan jag kom på att explorerversionen på min xp instalationskiva inte harmonerade med mitt adslabonemang så såg jag grå hår växa ut på skallen =)

Du kanske ska ta dit någon kompis som tar en titt på datorn? Master-slav problemet ska du kunna lösa utan att blanda in windows, det är ett sätt att koppla in två hårddiskar på samma kabel. Du bör kunna ha en slave lika gärna som en master som bootdisk men gör inte det, det är onödigt att röra till det. Internet Explorer har inget med din ADSLanslutning att göra, det verkar som du ramlat på en hel rad konstigheter som inte ska vara konstiga, det ska bara fungera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.