ANNONS
Annons

Drönarkarta stämmer inte på LFV hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Jag har fått ett uppdrag från en kund så jag åkte ut för att reka och stämma av att det går att genomföra. Tänkte göra en snabb provflygning snett emot Tele 2 arena och enligt drönarkartan så är det ok upp till 50 meters höjd där. Det finns en zon för helikopter flyg med en säkerhetsarea men den slutar norr om årstalänken typ vid skanstullbron.

Döm om min förvåning när det kommer upp på min drönare från DJ att tele 2 området är förbjudet och det går inte ens att starta den där. Det är visserligen bra att DJ lägger in start stopp på förbjudna områden men enligt LFV hemsida så är det inte det. Jag roade mig med att åka runt i området o läsa av var det går att flyga och inte. Jag länkar med kartan över dels LFV sida samt den jag fick på min display.

Är det någon som vet vad som händer om man startar utanför gränsen o provar flyga in över? När det gäller höjden så är det stopp på 50 meter. Tolka nu inte detta som jag vill bryta mot några regler, jag rekar inför ett jobb. Det borde vara LFV som bestämmer flygreglerna så jag litade på att deras karta stämmer men det verkar som DJ lagt till något eget. Kollar kartorna själva. Någon kanske hinner dra ett mail till LFV jag ska iväg på jobb nu.

Bilagor

• Skärmavbild 2018-07-02 kl. 09.01.47.jpg
    Skärmavbild 2018-07-02 kl. 09.01.47.jpg
    70.4 KB · Visningar: 43
  • IMG_1431.jpg
    IMG_1431.jpg
    26.1 KB · Visningar: 50
Flygplatser har av LFV flygförbud 5 km utanför banorna om man inte tar kontakt med flygledaren. Tag en titt vad för avstånd DJI har.

Det stämmer inte har inget med avståndet till flygplatsen att göra. Jag kan flyga närmare flygplatsen utan problem. Som jag skrev så kommer det upp att området runt tele2 är förbjudet område för flyg. Titta på kartan jag tog på displayen så ser du själv. Frågan är har DJ egna gränser för vad dom anser är (skyddsobjekt)?

En möjlighet är att det är en spärr för flygning vid arenor. Tele2 har ju öppningsbart tak.

Det stämmer inte har inget med avståndet till flygplatsen att göra. Jag kan flyga närmare flygplatsen utan problem. Som jag skrev så kommer det upp att området runt tele2 är förbjudet område för flyg. Titta på kartan jag tog på displayen så ser du själv. Frågan är har DJ egna gränser för vad dom anser är (skyddsobjekt)?
Ja, vad är oklart? LFV har sina gränser, DJI har sina. Hade DJI spärrat hela kontrollzonen som tidigare krävde tillstånd hade vi haft färre incidenter med drönare och flygplan.

Uppenbarligen har någon som jobbar med arenan begärt att DJI lägger in en geo-vägg runt arenan.

Finns det mer egna gränser DJ har du som tydligen vet?
Alla flygplatser som finns med på DJI:s karta är fel eftersom GPS-väggen bara sträcker sin en två kilometer ut.

Restriktionsområden finns knappt med, exempelvis halva Borgholm slottsruin.

Ullevi är utsatt som flygförbud hos DJI. Enligt LFV får man flyga 50 meter där.

Från DJI:s sida:
DJI has selected widely-recommended general parameters (such as a 1.5 mile radius at airports) without making any determination of whether this guidance matches regulations that may apply specifically to you.

Ja, vad är oklart? LFV har sina gränser, DJI har sina. Hade DJI spärrat hela kontrollzonen som tidigare krävde tillstånd hade vi haft färre incidenter med drönare och flygplan.

Uppenbarligen har någon som jobbar med arenan begärt att DJI lägger in en geo-vägg runt arenan.

Oavsett så är det inte spärrat område enligt LFV. Incidenter men drönare o flygplan? vilka tänker du på?
Lite svårt att det ska ske när planen går på så mycket högre höjd än drönare. Har du sett många plan på 50 meters höjd runt globen?

Men rent lagligt sett så borde det vara ok att flyga runt den om det inte är klassat som skyddsobjekt.
Någon som VERKLIGEN vet något om detta? Finns det fler områden som DJ har satt flygstopp på?
Är alla skyddsobjekt låsta hos DJ sådant skulle jag vilja få svar från någon som vet och inte gissar.

Oavsett så är det inte spärrat område enligt LFV. Incidenter men drönare o flygplan? vilka tänker du på?
Lite svårt att det ska ske när planen går på så mycket högre höjd än drönare. Har du sett många plan på 50 meters höjd runt globen?

Men rent lagligt sett så borde det vara ok att flyga runt den om det inte är klassat som skyddsobjekt.
Någon som VERKLIGEN vet något om detta? Finns det fler områden som DJ har satt flygstopp på?
Är alla skyddsobjekt låsta hos DJ sådant skulle jag vilja få svar från någon som vet och inte gissar.
Nej, LFV har sina gränser, DJI har sina. Vad är ens oklart? Jämför kartorna själv.

https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
https://www.dji.com/flysafe/geo-map

Incidenter menar jag drönare i kontrollerad luft som stängde ned luftrum över Sverige flertalet gånger i höstas. I USA finns det en krasch med en Blackhawk och drönare.

Ska du flyga över Globen är ditt problem, efter att du installerat egen firmware och knäckt geo-väggen, snarare TSFS 2010/110.

Under hela flygningen
ska det finnas ett horisontellt säkerhetsavstånd mellan det obemannade luft
-
fartyget och människor, djur och egendom som inte hör till flygningen, så att
ingen eller inget kan komma till skada.

Jag glömde NOTAM. Kan ju ligga ett ovanför Globen.

Edit: ser inte så ut.

Bilagor

• Screenshot_2018-07-02-14-02-04.jpg
    Screenshot_2018-07-02-14-02-04.jpg
    71.1 KB · Visningar: 19
DJI har satt sina egna zoner och jag gissar på att det är någon standard som kommer med, hur som helst så går det att låsa upp ifrån DJI

för helikopter flyg med en säkerhetsarea men den slutar norr om årstalänken typ vid skanstullbron.
Enligt NOTAM verkar det som att Södersjukhusets helikopterplatta ligger nere. Men hör alltid med flygledning.

Är det någon som vet vad som händer om man startar utanför gränsen o provar flyga in över? När det gäller höjden så är det stopp på 50 meter.
Håller man över GPS:en kan man starta, eller kunde tidigare, i ett av DJI förbjudet område. Därefter när den fick GPS-kontakt vägrade den stiga och ville ned. Jag kunde flyga i sidled men jag testade i nån minut.

Nej, LFV har sina gränser, DJI har sina. Vad är ens oklart? Jämför kartorna själv.

https://daim.lfv.se/echarts/dronechart/
https://www.dji.com/flysafe/geo-map

Incidenter menar jag drönare i kontrollerad luft som stängde ned luftrum över Sverige flertalet gånger i höstas. I USA finns det en krasch med en Blackhawk och drönare.

Ska du flyga över Globen är ditt problem, efter att du installerat egen firmware och knäckt geo-väggen, snarare TSFS 2010/110.

Under hela flygningen
ska det finnas ett horisontellt säkerhetsavstånd mellan det obemannade luft
-
fartyget och människor, djur och egendom som inte hör till flygningen, så att
ingen eller inget kan komma till skada.

Stängde ner luftrum i sverige? Det skedde inte för att det var någon fara utan för att sverige hade flygförbud i zoner där det inte finns någon risk överhuvudtaget, men om kontrolltornet får höra att det flögs tex inne enskede så stängde dom luftrummet över där trots att planen går på höjder som är minst 10-20 gånger högre än en drönare flyger.
Har själv pratat med ansvariga inom flygledartornet och dom bekräftar att det är ingen risk, men dom måste visa handling om det larmas om det. Dom välkomnade nya regler som vi fått idag som gör det möjligt att flyga på 50 meters höjd inom dom områdena där man inte fick flyga förut.

Ska man dra det till sin spets så ska du flyga vid arlanda eller bromma flygplats för att kunna utgöra någon fara annars är det omöjligt pga planens höjd. Hur många incidenter har du hört talas om sedan nya reglerna tillkommit? Nu kan det bara bli om någon dåre flyger vid en flygplats.

Däremot tycker jag det är underligt att DJI har gjort en egen gräns runt tele 2 arena. Inte för jag har något uppdrag på att flyga över globen eller tele 2. Däremot så bryter du inte mot någon regel om du skulle göra det för enligt LFV så är det ingen flygförbud zon där du får flyga på upp till 50 meters höjd där.

Om du däremot flyger på andra sidan skanstullsbron så är det en helikopterzon där och där får du inte flyga o ännu längre bort så kommer gränsen för bromma flygplats.

Är det någon som vet om LFV märker ut skyddsobjekt? Jag personligen tycker det är jättebra att DJI spärrar drönare för flyg om det är i icke giltig flygzoon som tex i närhet av flygplats, däremot är det inte ok om dom hittar på egna områden.

Kika på Visby nu under Almedalsveckan.

TRIGGER NOTAM - AIP SUP 64/18 WEF 01-08 JUL. TEMPORARY RESTRICTED
AREAS ESTABLISHED OVER VISBY. THE AREAS ARE SITUATED WI VISBY CTR.

LOWER: GND, UPPER: 2,000 Feet AMSL
FROM: 01 Jul 2018 00:00 GMT (02:00 CEST) TO: 08 Jul 2018 23:59 GMT (09 Jul 01:59 CEST)

Det var ingen nyhet dom har flaggat om det för flera månader sedan. Var även bråk om TV4 drönare där förra året om jag minns rätt.

Men om vi återgår till huvudfrågan. Vad är det som gäller lagligt sett? Enligt LFV karta så ska det vara lagligt ett flyga runt Tele 2 arena o globen osv, men enligt meddelande på kontrollpanelen så klassar DJI det som prohibited Tele 2 area och deras drönare går inte att lyfta där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar