Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drömmen som naturfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)

Naturisten

Ny medlem
Hej!

Jag har precis bestämt mig för min framtida karriär. Valet som aldrig kändes som ett val blev en karriär som naturfotograf. Ett sånt yrke är ju ingenting man går och frågar efter hos arbetsförmedlingen, så jag känner mig lite vilse här på tröskeln till drömjobbet.

Det jag känner mig vilsen i just nu är var jag börjar, vilka kontakter jag behöver, vilka jobbmöjligheter som finns att hoppas på och vart jag inom Sverige kan få erfarenhet inom naturfotografi. Hur viktig är en utbildning inom fotografi, och är det då viktigast för det man lär sig eller för att få erkännandet?

Kort sagt så är jag lite rådlös till hur jag tar mig in i naturfotografins värld. Ni kan se en del bilder på min profil ifall ni är intresserade!

Alla svar och tips är otroligt uppskattade!

Pratade med en naturfotograf som är medlem hos Naturfotograferna och han sa att det är en tuff branch. Numera är bildflödet mycket större än förr, vilket har gjort att bildförsäljningen har sjunkit med 60 - 80 %. Det var en duktig naturfotograf som sa samma sak i ett TV-program. Böcker brukar gå plus minus noll om boken inte blir årets Pandabok eller något liknande. För att få det gå runt så får man vara bred. Få in pengar genom bildförsäljning, böcker, föreläsningar och kurser.

Kurser eller inte, tja det är ju bilderna som talar. Bra bilder är en förutsättning, men även vara duktig att sälja sig. Kan man hitta en område som är ganska outforskat så är det nog bra. Kanske inte lönar sig att komma ut med en pingvinbok nu.

Hur hade jag gjort i din situation? Först skaffat mig ett arbete med fast inkomst och börjat med min firma på fritiden för att se hur det går. Gått en eller flera kurser hos duktiga naturfotografer. Då kan man även passa på och fråga hur det är arbeta som naturfotograf. Sökt medlemskap t ex i Naturfotograferna. Kommer man in så innebär det att bilderna håller hög standard och man har tillräckligt många bra bilder.

Själv kör jag bara naturfotografi på fritiden och har inga större ambitioner än så, men ville bara dela med mig vad jag har hört och vilka tankar jag har. Tycker du ska köra på. Har man bara fast inkomst från annat håll, så kan man sakta med säkert arbeta upp sig med naturfotografin och ser hur det går.

/Gunnar

För övrigt tycker jag att det är sjukt beundransvärt att du har uttalade ambitioner och mål! Naturfotograf, vilken dröm! Kör hårt!

Tycker du är på god väg med dina fantastiska bilder!

Tror också att det finns utbildningar inom naturfotografi. Har för mig att det finns en på Åland, men jag kan ha fel där. Sök lite på nätet så kanske du får napp. En utbildning kan hjälpa en bit på vägen.

/Gunnar

En gång i tiden när jag hade praktik sa en handledare till mig "teori kan du aldrig få för mycket av". Det var ett bra råd visade det sig (men amatörradion som var mitt dåvarande intresse förblev en numera avsomnad hobby).
Jag tycker att du ska satsa på en bra högskoleutbildning där du har en rimlig chans att få jobb först, t ex som biolog (eller veterinär) med dina intressen. Därefter kan du försöka få arbete eller voluntärjobb utomlands i något naturreservat och då få chansen att så sakta etablera dig som naturfotograf. Glöm inte bort språkkunskaperna, det mesta av det naturfoto man ser kommer från områden där engelska är kontaktspråk. Jag antar att det finns lika mycket i övriga välden där inte engelska dominerar (och eventuellt ser konkurrensen inom naturfoto annorlunda ut där). De bilder du visar upp här på Fotosidan håller hög klass så ditt fotograferande tror jag nog att du kan utveckla på egen hand. Kanske inte de enklaste vägen, men betydligt bättre ekonomiskt för dig.

Senast ändrad:
För det första vill jag säga att de bilder du lagt ut är mycket bra!

Mitt råd till dig är att förutom jobba på med din bildkänsla även funderar hur du skall komplettera dina bilder. Tyvärr är det så att en bild, hur välkomponerad och hur väl framställd den än är inte har det försäljningsvärde som en bild hade för en sådär 10-15 år sedan. Orsaken till detta är väl den stora mängd kameror som numera spottas ut med följden att det snart bor en ”proffsfotograf” i varje hem.

Jag tror därför att du måste hitta på något sätt som gör att du syns över det där bruset av bilder som nu finns. Att jobba med texter, lära dig skriva och kommunicera är första rådet. Det är faktiskt inte så särskild svårt då det här med att övning ger färdighet verkligen gäller för detta. Det andra rådet är att utbilda dig inom något naturområde för att sedan slå oss till häpnad med dina kunskaper och dina bilder.

Det tredje rådet är att inte ge upp utan om du tror på dig själv så kommer du lyckas!

Lite inspiration hoppas jag att du får här:
http://365.johannaj.com/

Tack för alla svar!

Ja jag förstår att jag måste hitta ett sätt att sticka ut för att kunna etablera mig med alla bilder som tas nu för tiden. Detta får jag fundera lite på, har en del lösa idéer!

En utbildning ska jag nog ta inom kort, frågan är om en utbildning inom naturfotografi är något för mig. Det får jag kolla upp, men just nu känns en utbildning inom ekologi eller biologi mer intressant.

Kan ni förresten ge lite tips på hur man når ut med bilder inom Sverige? Lite fototävlingar och sånt?

Tack igen för alla svar! Känns jättekul att få respons på ens tankar :)

Hej!

Det är bra att du vet vad du vill! Ett tips som gäller i de flesta branscher är specialicering så att du kanske blir bäst inom ett visst område. Skaffa sedan teoretiska kunskaper om området ifråga (menar inte geografiskt) så kan du skapa bättre bilder och slå andra fotografer på fingrarna.

Tack för alla svar!

Ja jag förstår att jag måste hitta ett sätt att sticka ut för att kunna etablera mig med alla bilder som tas nu för tiden. Detta får jag fundera lite på, har en del lösa idéer!

En utbildning ska jag nog ta inom kort, frågan är om en utbildning inom naturfotografi är något för mig. Det får jag kolla upp, men just nu känns en utbildning inom ekologi eller biologi mer intressant.

Kan ni förresten ge lite tips på hur man når ut med bilder inom Sverige? Lite fototävlingar och sånt?

Tack igen för alla svar! Känns jättekul att få respons på ens tankar :)

Om du inte sett de här bilderna så kan du få lite inspiration: http://www.vincentmunier.com/
Fantastiska bilder!

Jag önskar dig all lycka till med dina drömmar! Låt ingen komma och försöka trycka ner dig o säga att det aldrig kommer gå, alla drömmar går att uppfylla!
Det är bara om du lyssnar på negativa människor du kommer misslyckas.

Tittade precis på dina bilder, skitbra! En fantastiskt bra grogrund att utveckla ditt naturfotograferande på.
Mitt bästa tips, lär dig jobba mer med pjattning och efterbelysning i Photoshop. Det är det som får bilder att "poppa ut" ur skärmen som Vincent Muniers bilder gör.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar