Annons

dpreview tittar närmare på Sony a900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag såg i camera labs test att dom fotat i iso 100.. Är inte Iso 200 det A900 skall ha som sitt "startisoval""??

vad händer med en kamera som är gjord för Iso 200 som start om den används med Iso 100??

Sämrebättrespelaringenroll??
 
Väldigt intressant, säger sig själv lite, att man måste jämföra noise levels på samma upplösning. Blir samma sak som att se på prints från respektive kamera för att se brus.

Dock, hur kan DR vara högre på a900 mot d3?

Ovaninlägg gäller för brus. Tråkigt att en sådan site gör sådana stora uttalanden baserade på sådan liten kunskap.


Då jag inte litar på dpr ( de har inte så bra koll på de tekinska aspekterna och verkar mer vara en site för gadgets ) så inväntar jag bättre ,fler, tester.

Men d3 och a900 har samma storlek på sensorn, a900an har isåfall effektivare design.
 
Jag tycker dpreviews testare skrev, som slutomdömme, något så tydligt klart, det kan väl inte bli bättre, förvånande perfekt verktyg, från en tillverkare, som inte har en massa års erfarenhet, likt den övriga D-SLR världen!!

"One thing is clear, however: anyone who thinks a consumer electronics giant can't make a heavyweight photographic tool is seriously misguided."

Bäst i klassen, i D-SLR FF, på första försök!
Ja, upp till ISO 400, men ändå, chocken ligger säkert länge kvar hos klasskamraterna.
Nästa försök, då blir väl de övriga klasskamraterna stumma.
:), :), :)
 
Ovaninlägg gäller för brus. Tråkigt att en sådan site gör sådana stora uttalanden baserade på sådan liten kunskap.


Då jag inte litar på dpr ( de har inte så bra koll på de tekinska aspekterna och verkar mer vara en site för gadgets ) så inväntar jag bättre ,fler, tester.

Men d3 och a900 har samma storlek på sensorn, a900an har isåfall effektivare design.

Brus delen köper jag, och är egentligen ett gammalt faktum.

Men, att a900 med högre pixel count än d3, med samma sensor storlek, skall ha högre DR, det förstår jag inte.

Sensor design i all ära, men Hur går det till?
 
inte riktigt säker ja gillar bruset som syns i klarblå himmel vid 100% förstoring, av Dpreviews A900 sample bilder att döma. =/ Nån som har någon förklaring?
 

Bilagor

  • bb.jpg
    bb.jpg
    5.2 KB · Visningar: 213
inte riktigt säker ja gillar bruset som syns i klarblå himmel vid 100% förstoring, av Dpreviews A900 sample bilder att döma. =/ Nån som har någon förklaring?

Enkelt A900 applicerar inte NR. VArje enskildpixel regisrerar inte exakt samma värde.

Det är snarare bra att det inte är "pixelperfect" för det skulle innebära för kraftig manipulation av bildinformationen.
 
Jag vill ha en Ferrari, men den måste gå att köra på diesel - allt annat substandard för en så dyr bil. Det ska vara enkelt att ta den till korv-mojjen, bara sätta sig i den och vips ska den ta mig dit - tekniken finns ju - ju.

Allvar - alla kameror passar inte alla användare. Man må vara hur mycket entusiast som helst, men en Sinar är inte en action kamera, oavsett vad den kostar. Jag blir bara så dj-vl- trött på all finesser som alla kameror "måste ha".

Titta på vad kameran ( = Sony a900 ) klarar av att leverera - massor av EV. Kasta Er till marken av beundran, sen kan Ni plocka fram Era fjuttkameror med GPS-tracking, Live View, subliminal AF och hm-hm vete vad marknadsförarna lyckats övertala tekniker att klämma in och gotta Er åt finesserna. Själv tänker jag koncentrera mig på att ta bra bilder med stort dynamiskt omfång.
 
Jag vill ha en Ferrari, men den måste gå att köra på diesel - allt annat substandard för en så dyr bil. Det ska vara enkelt att ta den till korv-mojjen, bara sätta sig i den och vips ska den ta mig dit - tekniken finns ju - ju.

Allvar - alla kameror passar inte alla användare. Man må vara hur mycket entusiast som helst, men en Sinar är inte en action kamera, oavsett vad den kostar. Jag blir bara så dj-vl- trött på all finesser som alla kameror "måste ha".

Titta på vad kameran ( = Sony a900 ) klarar av att leverera - massor av EV. Kasta Er till marken av beundran, sen kan Ni plocka fram Era fjuttkameror med GPS-tracking, Live View, subliminal AF och hm-hm vete vad marknadsförarna lyckats övertala tekniker att klämma in och gotta Er åt finesserna. Själv tänker jag koncentrera mig på att ta bra bilder med stort dynamiskt omfång.


Med den bästa sökaren på marknaden som ger de bästaa bilderna (kvalite) på normalISO med SS som ger ca 3 4 stegs förbättring :)
 
Titta längst ner på denna sida. Det är en bra sammanfattning. 19/20 i alla aspekter utom prisvärde - 15/20 - den är fel prissatt gentemot vad "marknaden" tolererar.
 
...med SS som ger ca 3 4 stegs förbättring :)
Från Dpreviews test:

"As a result of more extensive testing we estimate that the Super SteadyShot system can be consistently relied on to deliver a 2 to 2.5 stop advantage,..."

"In-body image stabilization that works well (around 2 stop advantage)"
 
Senast ändrad:
Det är meningslöst att klanka på andra fotografers intresse och vilka funktioner och finesser de föredrar och/eller verkligen behöver.

Liveview t.ex är mycket användbart i många situationer. Inser man inte det eller fattar att andra fotografer använder funktionen så bör man tänka efter en gång till anser jag.

Det kanske är så att en stor och magnifik sökare försvårar för liveview inte vet jag.

Jämför man dpreviews recensioner av Nikon och Canonkameror så har de en annan ton än denna gentemot Sonys A900.

Personligen tycker jag att fenomenet brus har blåsts upp alldeles för mycket och att ev. problem förstorats på ett överdrivet sätt, överlag på alla siter.

Mvh J O
 
Jag vill ha allt, vinklingsbar liveview-skärm, stor optiskt sökare, och så vill jag ha en färg-display inuti sökaren så att jag kan se hur bliden blev utan att ta ögat från sökaren för att titta på skärmen.


Är det nån som provat med en sån där sökarförstorare på A300/350?
 
Titta längst ner på denna sida. Det är en bra sammanfattning. 19/20 i alla aspekter utom prisvärde - 15/20 - den är fel prissatt gentemot vad "marknaden" tolererar.

Du har inte en tanke, att priset har rasat något, om några månader?
Vad en produkt har för pris vid introduktionen, är väl inte intressant, bara siffror!
Vadå, fel prissatt gentemot marknaden?
Den stora marknaden, den största mängden fotografer, avvaktar givitvis, tills det blir läge för ett köp.
 
Jag vill ha allt, vinklingsbar liveview-skärm, stor optiskt sökare, och så vill jag ha en färg-display inuti sökaren så att jag kan se hur bliden blev utan att ta ögat från sökaren för att titta på skärmen.


Är det nån som provat med en sån där sökarförstorare på A300/350?



Finns det till A300? Sorry ot...skall bara fråga denna ot fråga...
 
Du har inte en tanke, att priset har rasat något, om några månader?
Vad en produkt har för pris vid introduktionen, är väl inte intressant, bara siffror!
Vadå, fel prissatt gentemot marknaden?
Den stora marknaden, den största mängden fotografer, avvaktar givitvis, tills det blir läge för ett köp.


A700 har inte ännu kommit till 7500 vilket den borde kosta idag efter så lång tid som gått sedan den kom?? Så varför skulle A900 komma ner i rimliga priser inom överskådlig tid?
 
Du har inte en tanke, att priset har rasat något, om några månader?
Vad en produkt har för pris vid introduktionen, är väl inte intressant, bara siffror!
Vadå, fel prissatt gentemot marknaden?
Den stora marknaden, den största mängden fotografer, avvaktar givitvis, tills det blir läge för ett köp.
Du motsäger Dig själv - om "alla" väntar på att priset ska gå ner, är den ju uppenbart fel prissatt ( sic! ) - annars hade "alla" köpt den dag1.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.