** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dpreview testar 10d

Produkter
(logga in för att koppla)
I have no concerns in stating that as things stand (at the time of writing this review) the EOS-10D is the absolute best in class, with the best image quality, lowest high sensitivity noise, superb build quality and excellent price (not to mention the huge choice of lenses).

Highly Recommended

De verkar gilla den.. :)

så skulle inte jag tolka det, fler 'stuck pixels' än D60, men mindre brus, lättare att fixa lite förlorade pixlar än brus.

Kim10D skrev:
så skulle inte jag tolka det, fler 'stuck pixels' än D60, men mindre brus, lättare att fixa lite förlorade pixlar än brus.
Fler är väl en underdrift...D60 klarar fyraminutersexponeringen bättre. Kolla D60 fyra minuers exponering här. Jag ser varken stuck pixels eller brus. Men det är mycket av den varan på 10d´s fyraminutersexponering. Denna vill inte jag klona i Pshop, har annat för mig:)
Missförstå mig inte, jag vill inte ha nåt krig. 10d verkar jättefin, men den äldre D60 är, iallafall enligt den test Dpreview gjort, bättre på långa tider. Vilket förvånar mig, D60 fantastiska nattmöjligheter är jag nämligen lite avis på.

Linmajon skrev:
Har ni utvärderat era 10D-or än? Några spontana kommentarer?

Jag har inte haft den tillräckligt länge för att kunna säga något vettigt än.

Men lite spontana intryck och jämförelser med en D30:
* Första intrycket är att jag blev väldigt glatt överraskad av AF-hastigheten. Betydlig förbättring!

* Däremot gillar jag inte den nya på/av-knappen, det var bättre förr (även om man nog vänjer sig).

* Bättre, modernare design.

* Jag gillar inte att de klistrat DIGITAL i stora feta bokstäver på kameran och nackremmen. (Kom och råna mig, jag har jätterdyr kamera!). Skulle hellre byta ut den mot nåt anonymare.

* Knapplayouten har jag inte vant mig vid än, men det blir nog bra..

* Bildkvalitén verkar lovande, men det tar nog ett tag till innan jag vet.. bildfilerna är betydligt större i alla fall.

* ISO 800 verkar väldigt användbart och rent. Man behöver inte alls vara rädd för att skruva upp isotalet lite i svagt ljus.

Calle S skrev:
Fler är väl en underdrift...D60 klarar fyraminutersexponeringen bättre. Kolla D60 fyra minuers exponering här. Jag ser varken stuck pixels eller brus. Men det är mycket av den varan på 10d´s fyraminutersexponering. Denna vill inte jag klona i Pshop, har annat för mig:)
Missförstå mig inte, jag vill inte ha nåt krig. 10d verkar jättefin, men den äldre D60 är, iallafall enligt den test Dpreview gjort, bättre på långa tider. Vilket förvånar mig, D60 fantastiska nattmöjligheter är jag nämligen lite avis på.

du har rätt, det där såg ju inte alls bra ut..måste testa själv.

henab skrev:

* Jag gillar inte att de klistrat DIGITAL i stora feta bokstäver på kameran och nackremmen. (Kom och råna mig, jag har jätterdyr kamera!). Skulle hellre byta ut den mot nåt anonymare.

Jag använder en bred, elastisk kamerarem av märket ROWI, klart mycket skönare än den stela rem som följer med och mycket anonym.

henab skrev:
Jag gillar inte att de klistrat DIGITAL i stora feta bokstäver på kameran och nackremmen. (Kom och råna mig, jag har jätterdyr kamera!). Skulle hellre byta ut den mot nåt anonymare.
Ja, det var det första jag köpte till min D100, en anständig, helt svart kamerarem. Tror att både Nikon och Canon slänger med skitfula remmar för att tjäna extra stålar på tillbehör.

henab skrev:

på tal om kom-och-råna-mig, jag hämtade ut min idag på ICA vid 20.30 och den väldigt snälla kassören sade högt och tydligt så alla runt om kunde höra "19200 tack", jag borde vänt mig till resten av kön och utnämnt "nä, nu ska jag ta mitt 20k-paket under armen och gå ensam hem genom stan" :)

Ojoj, tog i lite där va... blev en 4:a istället för en 2:a... 270 s menade jag = 4.5 min. Inte 470 s... :)

Calle S skrev:
Kan du inte gör en "på riktigt"?
Det är lite jobbigt att stå ute i blåsten och trycka ner avtryckaren i 4.5 min, speciellt med tanke på att mitt gamla stativ är lite klent för 10D:n... tror det blir en mycket suddig bild. Fast jag kanske ska försöka senare när det blivit mörkt. Vi får se... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar