** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

DPI vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Ziden

Aktiv medlem
Antagligen är jag ett pucko, men jag är iallafall snäll :)

Satt o funderade på vart alla mina 8 miljoner pixlar tar vägen när jag printar 10x15. Vanligen så öppnar jag bilden i Camera Raw under CS2, accepterar default inställningen på 240dpi/inch. Sen när jag skall printa bilden så skalar jag om den(ner den), vilket i min värld är liktydigt med att "kasta pixlarna". Om jag förstått saken rätt så är DPI ett "godtyckligt" värde som är virtuellt "Kläm in så här många pixlar på den här ytan". Så min tanke var att i Camera Raw ange ett DPI värde som gör att mina pixlar 3504x2336 precis passade 10x15. Så med den tunga ekvationen:

15 = 3504
----
x

Så fick jag fram att DPI/cm skall vara 233,6 för att få en bild som är 15cm bred att använda alla pixlarna. Knackade glatt in det i Camera Raw o fick upp en bild med rätt proportioner som inte behövde skalas för att skrivas ut. I ärlighetens namn så kan jag inte säga att jag såg någon kvalitetsförbättring, men det kändes bra :)

Så frågan är, vann jag något på detta eller slösade jag bort en kvart av mitt liv på ett problem som liksom DPI:n endast finns rent virtuellt?

Väl mött!

// Lazze Z

Är ju bara en skillnad på 5,4 DPI så någon märkbar skillnad blir det ju inte på pappert.

Slöseri vill jag inte påstå, nu är det ju bara att skriva in 233,6 direkt. Kommer kanske ta ett tag innan du tjänat igen tiden, men efter det är det ren vinst. ;)

Du gör ett tankefel med "DPI/cm".

DPI står för Dots Per Inch, alltså pixlar per tum. 15 cm är ju 5,9 tum, alltså: Vill du skriva ut 3504 pixlar som 15 cm så blir det 594 DPI.

Som jämförelse kan ju sägas att 300 DPI i grova drag kan ses som full fotokvalité för en 10x15 kopia. Större bilder klarar sig i regel med mindre eftersom de oftast ses på ett större avstånd, om vi inte talar om ett gruppfoto med 30 personer på... En annan jämförelse, vid ca 30cm betraktningsavstånd så kan ens ögon inte se så mycket mindre detaljer än ca 450 DPI, vid normal belysning, och då skall de detaljerna vara rätt rejält kontrastrika, dvs. svart/vitt.

Annars har du helt rätt i att DPI inställningen inte förändrar din bild, det talar bara om utskriftstorleken i hur många pixlar som skall klämmas in per tum.

Magnus,David:

Jag valde "dpi/cm" i rutan i Camera Raw, deras default är 240 dpi/inch, jag valde 233 dpi/cm. Håller med om att det låter mysko att man kan ändra måttenhet.

Skillnaden blir större då, 233 dpi/cm är cirka 588dpi/inch - så det är ju en del.

// Lazze

Ziden skrev:
Skillnaden blir större då, 233 dpi/cm är cirka 588dpi/inch - så det är ju en del.

Du har en språklig bugg i ditt program (inte ditt fel), "233dpi/cm" blir ju utläst: "233 dots per inch per centimenter". Samma sak med "588dpi/inch" som blir: "588 dots per inch per inch".

Annars är ju 233 dots per cm ungefär samma sak som 588 dots per inch (bara lite "marginalfel"). Det är ju inge mysko med att ändra från tum till centimeter, men tryckfelsnisse har spökat i koden till programmet. Att du sedan inte såg någon förbättring fick du en trolig förklaring till i mitt förra (om du inte kikar med lupp, men så bra är ändå inte skrivarn). Beroende på algoritmerna i program och kvalitén på skrivare och dess program å drivrutiner, så kan det bli bättre resultat att först skala ned (slänga bort pixlar) bilden i ett redigeringsprogram, förutsatt att det görs med bra algoritm, men det kan lika gärna vara så att det blir bättre genom att mata skrivarn med alla pixlarna, förutsatt att den klarar det bra.

steelneck skrev:

DPI står för Dots Per Inch, alltså pixlar per tum. 15 cm är ju 5,9 tum, alltså: Vill du skriva ut 3504 pixlar som 15 cm så blir det 594 DPI.

Om rätt ska vara rätt så heter det ppi - pixels per inch. Dpi betyder punkter per tum och refererar till de bildpunkter som skrivaren använder för att skriva bilder.'

Eftersom skrivarens upplösning anges i dpi är det bra att kalla bildens pixeltäthet för ppi och inget annat.

En skrivare använder ofta flera bildpunkter för att skriva en pixel. Därför är det kanske lagom att skriva ut en bild med pixeltätheten 200 ppi med en skrivarupplösningen 1440 dpi. Byter du ppi mot dpi i föregående mening blir det tydligt hur viktigt det är att kalla ppi för ppi.

:) Tack för alla kluriga kommentarer! Inte konstigt att folk tycker det är svårt med alla termer, framförallt vid utskrift!

Kanske skall våga mig på att börja skriva ut via PS egen "print with preview" istället för print(o då använda skrivardialogen), vågar knappt säga att när jag använder skrivardialogen o div inställningar så stämmer färgerna ganska bra mellan min skärm o pappret...har dock haft svårt att få till det via "print with preview"...men med övning och en hel del svordommar så kommer erfarenhet!

// Lazze \\

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar