Annons

Down-size

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Skall "förminska" lite bilder för att lägga ut på webben, och vill att det ska snabbt/enkelt och givetvis bli så bra som bara möjligt.

Hittade ett add-on/action på Fred Mirandas hemsida--http://www.fredmiranda.com/shopping/catalogue.php?cat=9 --
han kallar dem FM-actions.

Är det någon som provat dessa ELLER har något annat tips.

Är det någon som har köpt något från Fred Mirandas övriga "program/addons/plugins".

/Conny
 
Japp.. har både FM IS och FM SI... Funkar bra och man får snabbt hem macrona i sin e-post låda, efter betalning med paypal.

Men ett sådant macro kan du ganska enkelt bygga själv.. alltså att förminska bilderna
 
Att göra en action är inte så komplicerat. Skapa den, gör det du vill ha i den, stoppa. Klart.

Jag har lite olika actions för att behandla bilderna jag lägger ut på webben. Jag färgkorrigerar bilderna, sedan kör jag en action som sparar en "master", skapar tre olika storlekar av bilden, och två olika tumnaglar, lägger på oskarp mask och sparar dem. Vips har jag alla filerna klara, bara att skicka ut. :)
 
va smart. jag är inte så bra på ps, visste inte att det fanns dylika funktioner. skulle du vilja maila de där macrona till mig? skulle verkligen uppskattas.
 
Jeppe skrev:
Japp.. har både FM IS och FM SI...
Men ett sådant macro kan du ganska enkelt bygga själv.. alltså att förminska bilderna

Har du byggt ett sådant OCH ser du någon skillnad.
Alltså är det lönt att spendera pengar på Freds "lösning".

/conny
 
Vet inte hur Freds fungerar.. har inte kollat hur hans fungerar. Men alla som är vassa på Foto och PS klarar att bygga ett macro. Jag förmodar att Freds macro innehåller lite olika upplösningar och "normal" uppskärpning..

Ett enkelt macro till fotosidans storlek kan ni hitta här:

www.naturfotografen.net/Macro/Fotosidan.atn

Observera.. detta är ett mycket enkelt macro som innehåller downsize till 600 pixlar på längsta sidan, både stående och liggande format. Till detta är lagt lite USM.

Lättaste sättet är att öppna de filer man vill ändra storlek på, ett format i taget (t.ex. stående).

Sen går man in på arkiv > automatisera > gruppera

Där väljs Fotosidan som spela upp och då 600 px stående (om man nu har stående bilder).

Källa: öppnade filer (observera att man även kan välja mapp för att slippa öppna, men då måste filerna vara i stående format, i detta exemplet)
Mål: Mapp (välj sedan vilken mapp du vill spara kopiorna i)

Bocka i Ignorera spara som-funktionsmakro.

Sen är det bara att trycka OK..

Det rasslar till lite och sen är det färdigt.

De storleksändrade filerna hittar du i mappen som du angav.. orginalen ligger kvar i orginalmappen iom. spara som-kommandot

Finns säkert smidigare lösningar..och kanske så tittar Mikael Pertmann lite snett på mig nu och undrar vad jag håller på med.. men det funkar.

Prova genom att skapa 2 mappar och kopiera orginalen till den ena och välj den andra som målmapp...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.