Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dom olika mätnings system....

Produkter
(logga in för att koppla)

MARKY-MARK

Aktiv medlem
Jag är nyborjare med en Canon 300V och undrar över dom 3 olika mätnings funktioner som cameran har, hur dom fungerar,och några tips om vilka situationer dom används bäst för.
Jag kör halvautomatik för det mesta men vill också lära mig manuellt.

Tack på förhand !
Mark.

Om du menar utsnitts-, centrumvägd- och evaluerande mätning så fungerar det ungefär såhär:
Utsnitt:
Mäter på 11% i mitten av sökaren
Centrumvägd:
Tar mest hänsyn till mitten av sökare, men även delar runt omkring.
Evaluerande:
Utnyttjar en processor till att ljuga ihop vilken ljusmätning som helst- men det fungerar (oftast) ;)
.Anders

Tack Anders, det är dom mätnings system som jag menar, men jag har nog utryckte mig lite dåligt.
Vad jag egentligen vill veta är i vilka lägen på kameran används dessa mätnings system eller ställer jag i det själv och vilken mätnings metod är bäst för dom olika motiv. t. ex Landskap, Portrait, close-up etc etc.

Om du är ny på fotografering rekommenderar jag att du kör tidsautomatik (AV-läge) och evaluerande mätning. På så sätt kan du variera bländaren och styra skärpedjup kontra slutartiden, om du förstår vad jag menar.
När du sedan känner dig varm i kläderna kan du börja laborera med olika mätmetoder. Jag använder endast evaluerande- och utsnittsmätning.
Evaluerande- när jag har bråttom och utsnittsmätning annars.
.Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar