Annons

Dokumentering av framkallningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
När ni tar fram en kopia, dokumenterar ni då hur ni gjort?
T.ex. efterbelyst eller tvärtom en viss tid o.s.v.
Behåller ni en kopia som ni skriver på eller för ni anteckningar som sedan sparas med negativen eller hur gör ni? :)

Mvh
 
Jag brukar skriva på små papperslappar som jag sedan tappar bort eller spiller fix på så att de blir oläsliga... Hoppas att någon mer ordentlig människa kommmer med bättre tips :)
 
Ett tag var jag ambitiös och gjorde iordning formulär för efterbelysningar, framkallning, toning, kontrastinställning papper apparathöjd etc. Men jag har numera övergett detta. Det är sällan jag gör en bild flera gånger och i så fall har ofta smaken hunnit ändras och man vill försöka få fram något annat ändå ur negativet.

För mina storformatsnegativ har jag exponeringsformulär för filter utdrag etc och på dessa har jag även kopieformulär men det är bara negativanteckningarna jag behåller i en perm ändå. Jag har en pdf fil av dessa någonstans ifall du vill ha inspiration. De här formulären sparar jag tillsammans med tomma formulär i en A4-pärm som alltid följer med i kameraväskan.
 
Svårkopierade negativ där många efterbelysningar/förhållningar/filterbyten etc görs brukar jag göra kopieringsloggar för. Annars brukar jag se på negativet vad som krävs för att få det resultat jag vill, och då olika batchar av papperet kan variera lite i både hårdhet och känslighet måste man göra provremsor och förstakopia för varje bildexemplar ändå. Men nu när jag börjat kopiera gamla negativ i lite större bildstorlekar, för en kommande utställning, ångrar jag lite att inte alla bilder har loggar så att jag åtminstone kan se lite mera exakt förhållanden mellan totalbelysning/efterbelysning/förhållning. Stora papper är dyra. I regel går det åt en provremsa, en förstakopia och därefter 1-2 slutkopior innan man blir nöjd. Alltså 2-3 hela papper utöver provremsan. Med färdig logg skulle det bara behövas en provremsa samt därefter bara ett papper tror jag. Då 20-25 bilder ska kopieras på 40x50 papper till utställningen ,och ett sådant papper kostar minst 25kr, kan mycket pengar sparas om man har logg. Kan jag spara in ett papper på varje bild för denna utställning kostar det mig 500-650kr mindre att färdigställa den, och då är inte summan för sparad kemi inräknad.
 
Senast ändrad:
Förr i tiden trodde jag att jag skulle komma ihåg exponeringar och vad det var för filter och tider jag använde vid kopiering, exempelvis. Tror ni jag kommer ihåg detaljerna? Hmmm... nä.

Jag skriver noteringar på arbetskopiorna vid framkallning eller skriver kortfattat på negativfickorna i tillägg till att jag sparar eventuella papperslappar.

Som i Nils' fall hjälper det mig att komma igång snabbare. Om jag sedan vill göra avsteg från förra kopieringen, känns det lättare att göra det om jag har en grund att utgå från.
 
Då jag har gjort stora (och därmed dyra) kopior har jag ändå inte gjort tidigare småkopior på samma sorts papper. Dock går det då att offra ett papper av den stora typen och göra en mindre kopior först för att hitta rätt och sedan räkna om exponeringarna när ljuset sprids över större yta (har bara gjort detta en gång själv, men det fungerade bra). Niclas du har mejl.
 
Jag skriver på ett löst papper under tiden jag kopierar, och sedan fyller jag i en liten bok.

Jag har nu börjat fatta att jag ska ha ett printat formulär för mina bilder, typ som Rolfe Horns:

http://www.f45.com/html/tech/techc1.html

Tyvärr har jag inte fått tummen ur och gjort ett sådant.

För övrigt så är hans "fotostat"-kopierade formulär så snyggt, jag kommer få tråkiga laserutskrifter istället och det känns inte alls lika kul... hur mycket analog-nörd får man vara? Är det OK att köpa en gammal fotostatkopiator och ha hemma i vardagsrummet?
 
Jag brukar göra arbetskopior i 10x15 för att ta fram bilden med "rätt" filter, eventuell beskärning och annat som kan komma till, som till exempel efterbelysning/pjattning. Arbetskopian gör jag också för att komma fram till om bilden "håller" för att se på flera gånger.

Kopian sätter jag in i ett album där jag också skriver in de anteckningar jag gjort i mörkrummet om filter, tider och andra tillvägagångssätt. Dock med viss medvetenhet om att i varje fall exponeringstiden kan ändra sig från gång till gång.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.