Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dokumentär om filmfotografins pånyttfödelse

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant. Ska försöka se hela sen. "En ny generation" är väl drivkraften bakom. Även om jag själv sneglar bakåt då och då. Undrar bara om trenden håller i sig. Fortfarande lägger man ner framkallningsservice. "Vi tar inte längre emot E6" ser man här och där.
 
Intressant. Ska försöka se hela sen. "En ny generation" är väl drivkraften bakom. Även om jag själv sneglar bakåt då och då. Undrar bara om trenden håller i sig. Fortfarande lägger man ner framkallningsservice. "Vi tar inte längre emot E6" ser man här och där.
Ja, det känns inte riktigt som om Sverige är med och driver, eller ens har hängt med.
 
Ja, det känns inte riktigt som om Sverige är med och driver, eller ens har hängt med.
Filmen verkar fokusera främst på typen hippa människor i New York. Vi har väl för få motsvarande i Sverige. Några på Södermalm kanske skulle kvalificera sig? :)
I en fotoaffär sa man att det var främst tjejer i 20-årsåldern som köpte film. Men det är säkert en och annan gubbe med abstinens också. Åtminstone för svartvitt.
 
Filmen verkar fokusera främst på typen hippa människor i New York. Vi har väl för få motsvarande i Sverige. Några på Södermalm kanske skulle kvalificera sig? :)
I en fotoaffär sa man att det var främst tjejer i 20-årsåldern som köpte film. Men det är säkert en och annan gubbe med abstinens också. Åtminstone för svartvitt.

Ja, statistiken från filmindustri och återförsäljare säger att det är folk i åldern 18-30 som köper film. Och jag :)
 
Tack för tipset.

Trenden digitala systemkameror verkar närma sig sitt slut bland amatörer. Spännande framtid. Mobiler och analoger är framtiden för många. Filmtillverkarna hinner inte producera så det räcker och priserna rusar. Frågan är om någon kameratillverkare lanserar nån ny avancerad kamera i år. Nya enklare analoga finns redan.
 
Tack för tipset.

Trenden digitala systemkameror verkar närma sig sitt slut bland amatörer. Spännande framtid. Mobiler och analoger är framtiden för många. Filmtillverkarna hinner inte producera så det räcker och priserna rusar. Frågan är om någon kameratillverkare lanserar nån ny avancerad kamera i år. Nya enklare analoga finns redan.

Där var en kortare dokumentär om det också någonstans. Den stora svårigheten var tydligen att få tag i folk med rätt mekanik-kompetens.

Men, Pentax ska släppa en ny kompakt filmkamera nu runt halvårsskiftet.

 
Tack för tipset!
Trevlig film. Jag tycker själv också att analogt foto ser mycket snyggare ut än det digitala gör. Men jag skulle nog aldrig komma på tanken att skaffa mig en analog kamera och börja fota analogt igen. För mycket jobb, och för kostsamt för mig. Men ändå kul att det analoga nu genomgår en renässans.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte den trenden nått Sverige förrän man öppnat ett nytt fotolabb på Södermalm. Tveksam till att det kommer att hända.
Södermalm är nog viktigt på många sätt men handel med film och framkallning sker nog mest via nätet och postorder. Både Brunos och Photax har haft svårt att få fram tillräckligt med film mm tidvis. En del köper också film från andra länder.

Många framkallar både färg och svartvitt hemma. De flesta analogister gör också om bilderna till digitala för nätpublisering. En kväll i mörkrummets röda ljus är helt magisk.

Men alla väljer det sätt de själva tycker är roligast att fotografera på. Bilden är ju målet.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.