Annons

Dogma 07 - historisk förvanskning.

Produkter
(logga in för att koppla)

hans-olov

Ny medlem
Jag har just läst om Dogma 07 och jag har flera invändningar mot denna historiska förvanskning. Om Dogma står det "Dogma 07, inspirerade av fotografins pionjärer söker vi fotografins rötter." Under fotografins historia har fotograferna ALLTID försökt att komma förbi det fotografiska mediets begränsningar. Arrangemang av motiv, användandet av stativ och olika brännvidder, hjälpbelysning, efterbelysning och skugning, olika filmer/framkallare för olika motivområden osv har ALLTID varit en del av fotografernas vardag.

Jag har dock full förståelse för grundtanken - att teknik har fått ett allt för stort utrymme och där bildens innehåll ofta förpassas till ett nödvändigt ont för att få en anledning till att använda ett tekniskt mästerverk. Detta behöver dock inte leda till en sådan snedvriden syn på den fotografiska historien som Dogma 07 antyder.

Det finns flera olika sätt att betona "bilden", ett sätt kan vara att helt enkelt utesluta all teknisk beskrivning av bilderna och bara berätta om varför bilden togs, dess bakgrund och efterspel osv. Jag uppmuntrar alla bildskapare att söka sig fram till ett bildskapande fritt från begränsningar. För en del utgör modern teknik en begränsning, för andra utgör avsaknad av modern teknik en begränsning. I vissa fall behöver jag den moderna tekniken för att kunna skapa den bild som jag redan har i mitt huvud!

För mig är skillnaden mellan att "knäppa kort" och att "skapa en bild" denna: en "bild" något som jag i förväg har i mitt huvud och sedan använder jag den tekik och den skicklighet jag har för att återskapa bilden. Att knäppa ett kort är för mig när jag ser något och spontant slänger upp kameran och knäpper av. För mig är en "bild" alltså ett medvetet bildskapande vars tillblivande kan gå fort eller ta flera år - ett "kort" är en ingivelse - ett ögonblicksverk. I det senare fallet passar Dogma 07 bra in men inte alltid i det första fallet.

Hans-Olov Norberg

Blir inte riktigt klok på om du menar att det är finare med planerade bilder än med ögonblicksbilder, som du kallar att "knäppa kort"? Den traditionella gatufotografin är ju i mångt och mycket ett sätt att fånga ögonblicken i farten och inte så mycket planerande. Men för mig är det lika mycket bildskapande som fotograferande där bilden planeras eller arrangeras. Och flera av dessa kortknäppande fotografer, som inte planerar motiven utan låter motiven komma till sig, har skapat bilder som tillhör fotohistoriens mest berömda.

Vad beträffar Dogma 07 så är väl inte arrangerade motiv tillåtna, men däremot kan man planera sitt fotograferande och sina bilder noggrant och minutiöst, helt fritt som det behagar. Ögonblicksbilder och snapshots är lika välkomna som noggrant föberedda landskapsmotiv, där fotografen inväntar ljus och rätt förutsättningar och redan före fotograferingstillfället har gjort sig en föreställning (visualisering) hur bilden ska se ut.

Senast ändrad:
Blir inte riktigt klok på om du menar att det är finare med planerade bilder än med ögonblicksbilder, som du kallar att "knäppa kort"? Den traditionella gatufotografin är ju i mångt och mycket ett sätt att fånga ögonblicken i farten och inte så mycket planerande. Men för mig är det lika mycket bildskapande som fotograferande där bilden planeras eller arrangeras. Och flera av dessa kortknäppande fotografer, som inte planerar motiven utan låter motiven komma till sig, har skapat bilder som tillhör fotohistoriens mest berömda.

Vad beträffar Dogma 07 så är väl inte arrangerade motiv tillåtna, men däremot kan man planera sitt fotograferande och sina bilder noggrant och minutiöst, helt fritt som det behagar. Ögonblicksbilder och snapshots är lika välkomna som noggrant föberedda landskapsmotiv, där fotografen inväntar ljus och rätt förutsättningar och redan före fotograferingstillfället har gjort sig en föreställning (visualisering) hur bilden ska se ut.

Jag vill markera att även ett ögonblicksfoto kan vara väl förberett i fotografens sinne. Många av de mest berömda flanörfotograferna blev verkligen inte överrumplade av sina motiv. En rutinerad fotograf ser ofta "bilder" i det han/hon möter innan själva BILDEN verkligen uppstår. I och med att fotografen är förberedd och är väl bekant med sitt motivområde är denne även mentalt och fysiskt förberedd och kan både förutse bilder och positionera sig så att en önskvärd komposition uppstår. Cartier-Bresson är ett exempel på en "flanörfotograf" som var mycket väl bekant med sitt motivområde - dvs gatumiljöer och människor.

Ett exempel från mitt eget fotograferande: När mina barn var små var vid ett tillfälle en nappflaska placerad på bordet framför mig. Jag hade kameran bredvid mig och såg mitt barn komma gående mot bordet. Jag förstod att barnet vill ta flaskan och insåg att detta kunde bli en bild. Jag lyfte upp kameran, gjorde nödvändiga inställningar och sidoförflyttade mig för att få en diagonal i bilden när barnet sträckte ut handen för att nå flaskan. Från det att jag såg barnet komma gående till dess att bilden var tagen tog det på sin höjd 2 eller tre sekunder. Tack vare att jag var väl bekant med detta motivområde (mina barn) kunde jag förutse bilden och positionera mig. Det (som för mig) skiljer ut detta från att "knäppa ett kort" är att jag, redan när jag såg mitt barn komma, hade en bild färdig i mitt huvud.

Detta var ett exempel på ett lite passivt förhållningssätt till bildskapande där fotografen endast förflyttar/arrangerar sig själv. I andra änden av skalan finner vi de fotografer som använder sig av assistenter, bokade lokaler, rekvisita o. dyl. Alltså: bara för att en fotograf strövar omkring och söker bilder behöver fotgrafen inte vara oförberedd. "Ögonblicket kommer som en snigel men försvinner som en blixt" - och den rutinerade fotografen har förmågan att se "bilden" innan den verkligen inträffar. När sedan "bilden" inträffar försvinner den ofta som en blixt och då har "kortknäpparen" oftast inte hunnit med.

Mvh Hans-Olov

Ja då verkar vi vara helt överens! Även om man tar snapshots så kan det vara planering, om än mycket kort och ibland blixtsnabbt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar