Annons

DN Söndag - någon? Galet bra blixtbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

wfrank

Aktiv medlem
Någon som råkar ha dagens Dagens Nyheter - Söndagsbilagan? Slå upp sid 12-15 och se fotografen Fredrik Funcks osannolikt bra strandbilder på solbadande människor. Reportaget heter "Böda 2009". Köp tidningen - det är värt det :)

Någon som har en aning om hur dessa är tagna: blixt(ar), paraplyer, reflexskärmar? Hur gör man?

Tyvärr finns inget på DN's site (ännu). Kompletterar med länk om dom dyker upp där.
 
Octabox

Min gissning är att det är en ca 1 meter stor octabox ganska nära modellerna. Det finns en reflex i solglasögonen på första bilden som pekar på det. Drivs antagligen av en Ranger eller motsvarande.
 
Det kan också vara en ganska platt/stor paraplyrelektor i silver, det har jag sett en del "glamour"- och modefotografer som använder för direktsolbilder...
 
Och W.... Gör gärna som Erland föreslår, ett kort och koncist frågemail med beröm om tekniken i bilderna brukar funka även på de mest hårdhudade/territoriebevakande fotografer.... :) Man behöver ju inte svara med mer än två rader, och det brukar de flesta kunna bemöda sig med.
 
Tack för svar. E+J: har mailat, vi får se om jag får ngt svar :)

Ola_apa: Du har nog rätt, snyggt spanat! Ngt paraply/"octabox" verkar finnas t.v. utom bild. Nu vet jag inte vad en Ranger är men antar att vi pratar en riktigt kraftig blixt. Och det behövs nog eftersom det är så starkt solsken i bilderna - som ju blixten ska "kontra" på ngt sätt.

Har varit runt lite på strobist. Den här bilden har en liknande effekt tex. http://www.flickr.com/photos/tommyr/3801356394/in/pool-strobist
(fast bilderna i DN är bättre!)

Alla bilder i tidningen är tagna med solen snett bakifrån - med ett undantag som liknar bilden ovan i Flickr - där solen är RAKT bakifrån. Tekniken är dock likadan tror jag. En EPA-variant för liknande effekt verkar vara att just ha en off-camera blixt riktad mot ngn reflektor. Om solen komer snett framifrån från höger så ska blixten lysa snett bakifrån från vänster. Typ.

På den här länken finns en liten skiss nedanför bilden som använder samma effekt i starkt solljus (låt vara med en liten fillflash direkt från inbyggda blixten, men det spelar nog inte så stor roll):
http://strobist.blogspot.com/2008/11/on-assignment-wimax.html

Vill genast köpa en spiralkabel till min Canon 430EX och ett reflexparaply och testa "handhållet". Tror ni jag är rätt ute?
 
Jag har inget att tillföra i sakfrågan, men håller med trådskaparn: det var var väldigt snyggt! Jag brukar tycka att det blir fult med så tydligt ljus, men jag blev litet smått chockad av hur bra de bilderna var, där jag satt på verandan i morse, med tekoppen och DN!
 
Tack för svar. E+J: har mailat, vi får se om jag får ngt svar :)

Ola_apa: Du har nog rätt, snyggt spanat! Ngt paraply/"octabox" verkar finnas t.v. utom bild. Nu vet jag inte vad en Ranger är men antar att vi pratar en riktigt kraftig blixt. Och det behövs nog eftersom det är så starkt solsken i bilderna - som ju blixten ska "kontra" på ngt sätt.

Har varit runt lite på strobist. Den här bilden har en liknande effekt tex. http://www.flickr.com/photos/tommyr/3801356394/in/pool-strobist
(fast bilderna i DN är bättre!)

Alla bilder i tidningen är tagna med solen snett bakifrån - med ett undantag som liknar bilden ovan i Flickr - där solen är RAKT bakifrån. Tekniken är dock likadan tror jag. En EPA-variant för liknande effekt verkar vara att just ha en off-camera blixt riktad mot ngn reflektor. Om solen komer snett framifrån från höger så ska blixten lysa snett bakifrån från vänster. Typ.

På den här länken finns en liten skiss nedanför bilden som använder samma effekt i starkt solljus (låt vara med en liten fillflash direkt från inbyggda blixten, men det spelar nog inte så stor roll):
http://strobist.blogspot.com/2008/11/on-assignment-wimax.html

Vill genast köpa en spiralkabel till min Canon 430EX och ett reflexparaply och testa "handhållet". Tror ni jag är rätt ute?

Jag låg också på stranden igår och förundrades över de där bilderna, de var verkligen brutalt bra! Jag kollade efter spår av en blixt eller reflektor, men ljuset var så jämnt spritt även över gräs och sand att jag blev väldigt fundersam.. Ska bli kul om han svarar och ger klarhet i tekniken bakom!

Svårt att tro att en 430EX med TTL-kabel ger tillräckligt med output när solen står så högt.. Jag labbade lite i helgen och när slutartiderna är kortare än ca 1/500-1/1000 (mitt på dagen-ljus och många ljusa partier i bilden) måste blixten typ vara en meter ifrån modellen, det är ju lite trist.
 
Jag låg också på stranden igår och förundrades över de där bilderna, de var verkligen brutalt bra! Jag kollade efter spår av en blixt eller reflektor, men ljuset var så jämnt spritt även över gräs och sand att jag blev väldigt fundersam.. Ska bli kul om han svarar och ger klarhet i tekniken bakom!

Svårt att tro att en 430EX med TTL-kabel ger tillräckligt med output när solen står så högt.. Jag labbade lite i helgen och när slutartiderna är kortare än ca 1/500-1/1000 (mitt på dagen-ljus och många ljusa partier i bilden) måste blixten typ vara en meter ifrån modellen, det är ju lite trist.

Alternativet till spiralkabeln är ju att köra trådlöst (radio), som alltid är en frihet.
Du tappar all automatik om du inte väljer ST-E2 eller andra dyra "radiopoppers", men mina Phottix fungerar bra i manuellt läge. Dessutom betydligt billigare än "spiralkabeln", OC-E3.
 
Jag tror inte automatiken är nåt att ha, tvärtom. Han har exponerat "ambient"-ljuset efter himlen (för att fånga molnen). Vilket betyder att i stort sett allt folk/marken osv är hyffsat underexponerat - utom där blixten lyser upp. Kan tänka mig man (/han) behöver ta en del provskott innan rätt mängd ljus kommer från blixt/paraply - som säkerligen ställts manuellt. Sen förståss en serie när allt är rätt för att fånga "modellen i rätt uttryck". Solen som typiskt kommer snett bakifrån ger solblänk i hår, skugga på marken framför personerna - i samma riktning som blixten kommer FRÅN.

Syns tydligt på sid 13 för dom som har bilagan. Flickan är perfekt upplyst från blixt (fram från vänster) och sol (bak från höger), molnen perfekt exponerade. Folket i bakgrunden underexponerat. Endast sanden lyser till (för den är ljus...) och får skuggor från solen. Länk finns inte tyvärr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.