Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DIY-väska från Kaffebrus...

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Ja, ni vet en sån där "innerväska" som man har i en annan..
Någon som har en sån? Funkar bra? Bra vadderat?
Har en väska som är lite tålig mot väder och vind och som jag tror skulle funka till detta ändamål...

Eller är det någon som har tips på bra kameraväska?
Vill helst att den ska rymma mer än ett hus och extra objektiv...Det räcker inte längre...
Gärna under tusenlappen...

Ja jag tänkte antingen den där storleken eller den som är lite större...
Den kameraväskan jag har nu är rätt tunn och känns inte som ett särskilt bra skydd faktiskt...
På bilden ser ju innerväskan hyfsat vadderad iaf..så det borde ju bli skillnad till det bättre!

Jag har den största av dom och den rymmer nätt & jämnt en D7000 med Sigma 17-50/2,8 OS + ett objektiv extra.

Har själv en sån här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=425915

Långt över 1000 kr men.. hellre 3000kr väska än 30000kr trasiga prylar. (så tänkte jag)

Köpt den främst för att ta med mig teleobjektiv (Sigma 70-200/2.8) med mera ut i skidbackarna under sportlov och övriga resor :) Även om jag åkte lugnare med ryggan så avstod jag ju inte från de brantare backarna eftersom motiven fanns där! Det vart en och annan vurpa där den värsta var rejält omtumlande, jag landade på väskan rullade 1 varv och gled en bra bit. Inga skador på varken utrustning eller mig.

Nu kanske min väska är onödigt robust om man bara ska gå eller liknande men jag använder den i skidbacken och ville därför ha en som även skyddar ryggen FRÅN utrustningen. Kameror är hårda.

Kanske tycks min kommentar inte så hjälpfull men du kanske kan specifiera vad du vill skydda din utrustning från? 10 meters fall eller duggregn?

F.Ö tror jag inte vaddering skyddar om man inte har ett hårt skal också.

ytterst < Hårt skal (fördelar trycket) - Vaddering (tar upp stöten) - Mjuk yta > innerst

Om du inte har ett hårt skal som fördelar trycket är det som att spela på lotto. faller väskan på en vass sten så spelar det ingen roll hur mycket vaddering du har. tappar du den i sanden däremot räcker det troligen med bara vaddering.

Har själv en sån här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=425915

Långt över 1000 kr men.. hellre 3000kr väska än 30000kr trasiga prylar. (så tänkte jag)

Köpt den främst för att ta med mig teleobjektiv (Sigma 70-200/2.8) med mera ut i skidbackarna under sportlov och övriga resor :) Även om jag åkte lugnare med ryggan så avstod jag ju inte från de brantare backarna eftersom motiven fanns där! Det vart en och annan vurpa där den värsta var rejält omtumlande, jag landade på väskan rullade 1 varv och gled en bra bit. Inga skador på varken utrustning eller mig.

Nu kanske min väska är onödigt robust om man bara ska gå eller liknande men jag använder den i skidbacken och ville därför ha en som även skyddar ryggen FRÅN utrustningen. Kameror är hårda.

Kanske tycks min kommentar inte så hjälpfull men du kanske kan specifiera vad du vill skydda din utrustning från? 10 meters fall eller duggregn?

F.Ö tror jag inte vaddering skyddar om man inte har ett hårt skal också.

ytterst < Hårt skal (fördelar trycket) - Vaddering (tar upp stöten) - Mjuk yta > innerst

Om du inte har ett hårt skal som fördelar trycket är det som att spela på lotto. faller väskan på en vass sten så spelar det ingen roll hur mycket vaddering du har. tappar du den i sanden däremot räcker det troligen med bara vaddering.

Mm...det där vore ju något det.. Nu ligger det där tyvärr långt över min budget.
Vad jag vill skydda utrustningen ifrån... Hmm...Den väska jag har nu, är en tunn grå väska från Nikon, som följde med kameran. Det är typ ingenting...Canvastyg (?) med kanske lite behandlad yta så att den står emot lite, lite väta... Så jag vill ha något lite stadigare. Önskvärt vore ju att det är stöttåligt och att man inte behöver vara rädd att tappa väskan. Men jag förstår ju att man måste upp i prisklass då. Och jag utgår ju inte från att jag ska tappa den.

Har funderat på ryggsäck. Men just nu är jag ute efter en axelremsväska...
Vill att man ska kunna gå ute i regn utan att oroa sig över att utrustningen blir blöt på en gång. Vill att den ska vara stadig, inte sådär mjuk och vek som den jag har nu.
Det ska rymmas ett hus med monterat objektiv och några extra objektiv. Det måste finnas bra fickor och fack.

Hmm....det var lite halvdåligt tycker jag.. Förväntade mig att den skulle vara rymligare...

Det gjorde jag med, blev lite besviken när jag fick den. Tänkte returnera den först men upptäckte att den passade som en smäck i bottenfacket på min ryggsäck. Kameran får inte plats men väl 2 objektiv och en blixt. Kameran har jag alltid i handen ändå.

Det gjorde jag med, blev lite besviken när jag fick den. Tänkte returnera den först men upptäckte att den passade som en smäck i bottenfacket på min ryggsäck. Kameran får inte plats men väl 2 objektiv och en blixt. Kameran har jag alltid i handen ändå.

Jahaa...hur ska jag göra då då tro...Känns den hyfsat stadig då? Eller är det bara nåt vekt skit?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar