Annons

DIY sfäriskt panoramahuvud

Produkter
(logga in för att koppla)

syl

Ny medlem
Här är ett tips på hur man kan bygga sig ett enkelt men fungerande sfäriskt panoramahuvud (sfäriskt = man kan ta flera rader med bilder dvs tilta kameran). Kameran monteras stående, dvs porträttformat.

Detta ex är gjord för min Ixus330. Det är väl bara jag på den här planeten som har en Ixus330 att skjuta panorama med, men konceptet för panohuvudet fungerar för de flesta andra kameror.

Vinkeljärnet är ett plåtbeslag som finns på de flesta byggvaruhus. Mått 100 x 100 mm.

Ratten och vredet har M6 gänga och finns på Clas Ohlson.Ska vara modellen med mutter.

Manfrottoplattan har originalskruven (1/4-20) bortmonterad så att det finns plats för den M6-skruv som skall utgöra panoreringsaxel. M6-skruven försänks i träplattan och sedan skruvas träplattan fast i Manfrottoplattan med två träskruvar underifrån (Manfrottoplattan har två extra hål - tack för det Manfrotto).

Sedan återstår bara att göra en skala av papper för panoreringen och fixera den på träplattan.

Vänta med att borra hålet i vinkeljärnet för panoreringen, ta ut den punkten med en byggvinkel när resten av fästet är klart och kameran provmonterats - då får då panoreringen exakt i linsens centrum.

Två mått på kameraplattan måste stämma exakt för att tiltningen ska ske i nodalpunkten.
Ixus 330 har sin vidvinkel(35mm)nodalpunkt 22,5 mm framför kameraskruvens centrum. Vidare är avståndet från kameraskruvens centrum till linsens centrum 24,5 mm. Dessa två mått märks upp på träskivan relativt kameraskruven, och blir alltså kamerans tilt-axel (där ni ser vredet).

//obs: nodalpunkten är unik för varja kamera och brännvidd och måste provas ut. Det andra måttet mäts lätt. //

Sist kan man märka upp några olika tiltvinklar för kameran (underlättar stitch om tilten är exakt känd).

Den som vill kan placera en libell på den lilla utskjutande delen av vinkeljärnet, då kan man använda vilken kula som helst på stativet.


Happy DIY

/ Sylvester
 

Bilagor

  • a-spherical-panohead-ixus330.jpg
    a-spherical-panohead-ixus330.jpg
    32.8 KB · Visningar: 704
Sjysst konstruktion!

Jag har inte byggt ihop något utan bara provat lite med enbensstativ och ögonmått men nu blir man ju sugen på att göra ett testbygge.

Nu är bara frågan hur sjutton man hittar nodalpunkten på en 7i...
 
Gorgus skrev:
Nu är bara frågan hur sjutton man hittar nodalpunkten på en 7i...
Här står det kortfattat hur du hittar nodpunkten, tillsammans med ett par bilder på min inte fullt lika snygga men definitivt funktionella konstruktion :)
 
En indexskala plus tips

Här är en indexskala också.

Stora prickar = 30 grader (12 bilder/varv)
Små prickar = 15 grader (24 bilder/varv)
Utan prickar = 7,5 grader (48 bilder/varv)

7,5 gradersskalan är inte till för 360-panorama utan för något väldigt intressant - pixelmultiplikation.

Ixus330 har bara 2 megapixel.
Tag max zoom (135 mm),
Tag en rad med 5 bilder - panorera 7,5 grad,
Tilta nu kameran 10 grader,
Tar rad två på samma sätt.
Summa alltså 10 bilder.

Efter stitch med Pano Tools / PTGui får jag en bild som är 4042 x 2691 pixel med en vy som motsvarar ett 45 mm objektiv. BILDEN ÄR PÅ 10,8 MEGAPIXEL, dvs vad en fullformats-CCD lämnar ifrån sig. Notera också att bildformatet stämmer exakt med 35 mm film (36 x 24).

Med ett panoramahuvud och en enkel kamera kan man alltså på detta sätt ta bilder med extrem upplösning.

10 bilder tar dock en stund att konfigurera. En bra "pixeldubblare" är att ta 3 bilder med ca 60 mm brännvidd och panorera 15 grader mellan bilderna.

MVH/ Sylvester
 

Bilagor

  • 48streck_lowrez.jpg
    48streck_lowrez.jpg
    45.3 KB · Visningar: 567
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.