ANNONS
Annons

DIY fotoväst

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Jag har, efter ett rikt och omväxlande liv, fått prblem med att bära saker hängande över axeln, eller i handen. Det gå bra en liten stund, men sen börjar det göra rejält ont. Jag jar insett att en fotoväst kommer att bli av nöden - annars blir jag hänvisad till "point-and-shoot" och det är inte riktigt min melodi. Jag har fått tips om en lösning; Lowepro Street and Field Harness, men den kostar en smärre kamera. Inköpsresa till USA är ett alternativ, men inte riktigt bärkraftigt just nu, så jag fotsatte leta.

En fd kollega i grönt, kom med uppslaget att kolla M.O.L.L.E.-systemet och dess olika väskor. Han visste med sig att han sett ett bälte med M.O.L.L.E.-strips på, som kunde fästas under västen. Då skulle lite större väskor kunna fästas i bältet och det nedersta M.O.L.L.E.-stripset för att avlasta axlarna.

Inhandlade en M.O.L.L.E.-väst i Tyskland för SEK400 inkl. frakt och fyra S.A.W.-poches och en Butt Pack från USA för USD100 inkl frakt. Nu fattas bara bältet, men i värsta fall tar jag ett befintligt bälte och låter. Ska vi gissa på att jag landar runt SEK1400 när allt är klart? Cirka en tredjedel av priset för motsv. SF Harness.

S.A.W.-pouches sväljer väskan till Sigma 150/2,8 Makro utan problem, men jag ska bygga om fickorma för att få till lite smidigare stängning av dem. Den gamla hederliga resårbandsstängningen som sitter på Stridsbälte 90 och Bärsystem 2000, i stället för svarta snäppspännen. Jag vill kunna hantera det med en hand.

Kameran är på utflykt just nu, ( Zieger Teknik ) men den kommer hem i morgon, så jag lägger upp lite bilder då.

Medföljande fickor - två små, två mellan och fyra stora - stlref = diskett

Bilagor

• molle_fickor.jpg
    molle_fickor.jpg
    40.2 KB · Visningar: 1,420
Fodralet till Sigma EX 150/2,8 1:1 Macro HSM IF går precis i

Bilagor

• saw_ex.jpg
    saw_ex.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,236
Du borde få höra en och annan rambo-gliring när du är ute med den där, eller?

Men lockets lås når inte fram till knäppet. Detta är inmger problem eftersom alla väskor ska sys om med annan låsning ( se första posten )

Bilagor

• saw_fitted.jpg
    saw_fitted.jpg
    32.5 KB · Visningar: 1,339
Jag hade möjlighet att välja mellan Green, OD, Black, Woodland, Desert Fox, Tiger Leaf, Digital och Urban som mönster, men det blev Green och Black. Jag hade helst velat ha en svart M.O.L.L.E., men jag hittade ingen - i alla fall inte så snabbt som min otålighet ville ha det fixat.

Uppenbar nackdel med denna väst; Man använder den inte i Irak, Beirut, eller Tjetjenien, men där skulle jag inte lyfta en kamera, ens om jag fick betalt.

Hon vet hur ont jag har - :D

Återkommer med mer bilder när västen är riggad - fast utan det saknade bätet.

Inköpskällor;

M.O.L.L.E.-väst - Molle Modular Taktische Weste inkl. Taschen oliv MilTec - EUR35,99 + EUR8 = SEK410 - ebay.de - alexeggstein (90)

Butt Pack & S.A.W.-pouch - MOLLE Tactical Butt Pack Black - USD15,99 - MOLLE SAW Pouch Black - USD13,99 - samfrakt USD21,90 = SEK335 - ebay.com -
lifeandlibertygear (45)

Båda källorna har på direkt fråga sagt att de kan "tillhandhålla i stort sett hela M.O.L.L.E.-systemet, men inte alltid i alla färger".

Kostnad så långt SEK745

Ha - jag ser att jag i mitt allmänt örvirradse tillstånd, gett två olika priser. Skyller ensidigt på VFMF - välvilligt fort, men fel - ;-(

I förra posten anges priset på västen med sex väskor samt en Butt Pack och en S.A.W.-pouch korrekt till ∑SEK745. Uppskattningen i den första tråden gäller detta PLUS ytterligare tre S.A.W.-pouches.

De tre extra S.A.W.-pouches ska till en annan killes lösning på samma problem. Jag ska, till att börja med i alla fall, bara ha en.

Det vore intressant att se bilder där allting är monterat.

Har du någon uppskattning av vikten (tom)?

En konstruktion som din är ju bra mycket mer praktisk än en ryggsäck.

Den kommer att ha en avtagbar "ryggsäck" i form av det som kallas Tactical Butt Pack - motsv. ryggväskan på ett stridssele / -bälte. Så vitt jag vet finns det en större ryggväska som används av USMC, och vill man ha det riktigt stort ,finns det en Quick Release Carrying Back, men då närmar vi oss packåsna.

Tomvikt - väst med alla sex fickor plus Butt Back och S.A.W.-pouch, men UTAN bältet - är 1794 gram +/-2. På bilden är allt packat i Tactical Butt Pack med måtten BxHxD = 300x270x170 mm.

Bilagor

• molle_packad.jpg
    molle_packad.jpg
    51.7 KB · Visningar: 1,181
De som gjort lumpen, minns säkert strulet med att sätta ihop stridsselen/-bältet första gången. Två timmars pillande med remmar, värskor och ALICE-clips. Clipsen åkte av och sedan var det "bara" att flytta runt väskorna tills de hamnade på "bra" platser.

Nåväl - jag är nöjd så långt, spnär som på en irriterande detalj som löses ganska lätt med lite symaskin. På bilden nedan syns ett stort kardborrefält, avsett för justering av rygglängd. Det tar tag i precis allt, och måste få en tyglapp med kardborre över sig för att vara hanterbar.

Bilagor

• hight_adjust.jpg
    hight_adjust.jpg
    56.1 KB · Visningar: 1,233
Såhär ser den riggade västen ut - vänster höft - från insidan. Notera de hällor ( röd plupp ) som bältet ska sitta i och de straps ( grön plupp ) som sedan ska fästa väskorna vid bältet. Nu sitter de hängande i västen bara.

När jag höll på, undrade jag över två D-ringar ( blå pluppar ) i plast som satt vid vaje höft. Telefonsamtal till kollega i grönst avslöjade att de är avsedda för att fästa benfickor, sk. Dump Bags - skrotväskor, i.

Bilagor

• left_hip_inside.jpg
    left_hip_inside.jpg
    54.4 KB · Visningar: 1,212
Höger höft - från insidan. Den större SAW-pouch på vänster höft, är på denna sida i ersatt av en Mag Pouch.

Bilagor

• right_hip_inside.jpg
    right_hip_inside.jpg
    58 KB · Visningar: 747
Höger höft - utsidan. Stora väskor lågt, små väskor högt, ger fritt utrymme för armarna. Jag frestades att sätta fickorna så nära blixtlåset det bara gick, men då blev den svårstängd, så de ficka åka tillbaka ett hack.

Bilagor

• left_hip_outside.jpg
    left_hip_outside.jpg
    70.8 KB · Visningar: 661
Mitt bak - Butt Pack. Den sitter ganska ostadigt nu och behöver definitivt bältet som bärare, men tanken har ju hela tiden varit att bältet ska bära den största vikten.

Bilagor

• butt_pack.jpg
    butt_pack.jpg
    41 KB · Visningar: 733
Det som inte syns på bilderna, annat än som två "extra" dragkedjor på ömse sidor om den som stänger västen ( syns bäst på den allra första bilden ), är två jättefickor, också i behagligt genomsläppligt mesh-tyg, precis som västen, på de ställen den inte är förstärkt, eller det sitter M.O.L.L.E.-strips. Den på västra höften har en ficka med slejflåsning - avsedd för en Beretta 92F, den högra är bara ett stort hål.

Jag har ingen mannekäng tillgänglig - eller fotograf. Återkommer med "påklädda bilder" senare i dag.

Senast ändrad:
tannler skrev:
Det som inte syns på bilderna, annat än som två "extra" dragkedjor på ömse sidor om den som stänger västen ( syns bäst på den allra första bilden ), är två jättefickor, också i behagligt genomsläppligt mesh-tyg, precis som västen, på de ställen den inte är förstärkt, eller det sitter M.O.L.L.E.-strips. Den på västra höften har en ficka med slejflåsning - avsedd för en Beretta 92F, den högra är bara ett stort hål.

Jag har ingen mannekäng tillgänglig - eller fotograf. Återkommer med "påklädda bilder" senare i dag.

Grymt, bra jobbat! Kul att se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar