Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diverse Lightroomfrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

ulfdrugge

Aktiv medlem
Hej

Jag behöver lite hjälp med mitt LR. Hade version 1 tidgare och nu har jag LR 2 i den senaste svenska versionen.

Det totala antalet bilder är 0 i huvudmapparna trots att det finns bilder i undermapparna. Se exempel. I endast en av mapparna syns det totala antalet bilder, de andra visar 0. I LR 1 visade alltid en huvudmapp det totala antalet bilder i undermapparna.

Jag har ett annat problem som kanske inte har med LR att göra. Flera gamla bilder har blivit förstörda på något konstigt sätt. Jag vet inte exakt när det kom, såg det i somras då jag höll på att flytta bilderna mellan olika hårddiskar. Vore tacksam om någon kan förklara vad som skett med bilderna. Nu måste jag leta upp gamla backuper, mycket irriterande och tidskrävande.

Jag skulle vilja byta till engelsk version, någon som vet hur jag gör? Köpte uppgraderingen via nätet.

mvh

Ulf Drugge
 

Bilagor

  • konstiga_farger.jpg
    konstiga_farger.jpg
    53.3 KB · Visningar: 306
  • noll_bilder.jpg
    noll_bilder.jpg
    13.7 KB · Visningar: 303
Hej

Jag skulle vilja byta till engelsk version, någon som vet hur jag gör? Köpte uppgraderingen via nätet.

För att byta språk klicka på Redigera>Inställningar. Välj fliken Allmänt och ändra språk i komboboxen "Språk".

Kolla gärna hjälpen under "Hjälp" i menyraden.
 
Jag har ett annat problem som kanske inte har med LR att göra. Flera gamla bilder har blivit förstörda på något konstigt sätt. Jag vet inte exakt när det kom, såg det i somras då jag höll på att flytta bilderna mellan olika hårddiskar. Vore tacksam om någon kan förklara vad som skett med bilderna. Nu måste jag leta upp gamla backuper, mycket irriterande och tidskrävande.

Är bilderna lika skadade om du tittar på dem i full upplösning eller i ett externt program?

Jag har själv varit med om att "preview" bilden var skadad medan huvudbilden fortfarande var intakt, vet inte varför det blir så.
 
Stort tack för hjälpen Robert och Bertil!

Det var ju lätt när man vet var man skall leta. Kollade just med LR 1.4 och där skrivs det ingen nolla om man inte inkluderar undermapparna, det var snyggare.
 
Har råkat ut för nåt liknande

Plötsligt fattades en färgkanal i ett antal bilder som låg i Bridge /CS2 som RAW-filer. Vitt blev citrongult. Ett par bilder gick att rädda genom att öppna i Lightroom. Info fanns alltså i filen men CS grejade inte att öppna den.

Känns rätt underligt eftersom jag inte rört bilderna. Kan inte se nåt mönster i detta heller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.